Skärgårdsguide

Hej, jag är ny här på Utsidan men har läst lite nu på senare tid här i paddelforumet.

Jag skaffade mig en kajak för ett år sedan och har blivit riktigt biten av paddlingen och längtar bara tills våren kommer och det blir isfritt. Medans jag väntar har jag försökt att bilda mig en uppfattning om vart man ska paddla i skärgården. I mitt fall så är det S:t Anna och Jonsbergs skärgård som är närmast. Det som slagit mig är att vad knöligt det är att få reda på vart allt är. Vilka öar/platser är det som erbjuder te x försäljning av röktfisk, cafeer, hamnar, bra tältplatser, badplatser, isättningsplatser, färskvatten etc.

Det jag skulle vilja ha och som jag börjat gjort är en jättestor karta som tar upp hela skärmen med all sådan information utplottad. Min tanke med den är att man skall enkelt kunna registrera sig och lägga till egna POI (Point of intrest) som andra sedan kan se.

Det jag undrar är om det finns något intresse bland er andra att lägga till POI som ni känner till eller bara använda kartan som den är.

Det är i Beta stadie just nu men ta en titt så kanske det framgår bättre vad jag menar. Databasen kommer att blåsas senare för just nu är det bara dummy POI, så testa på och kom med idéer.

Lägga till POI:
http://www.sahlin.eu/skargardsguide

Bara kolla:
http://www.sahlin.eu/skargardsguide/map.php
 
Hej, jag är ny här på Utsidan men har läst lite nu på senare tid här i paddelforumet.

Jag skaffade mig en kajak för ett år sedan och har blivit riktigt biten av paddlingen och längtar bara tills våren kommer och det blir isfritt. Medans jag väntar har jag försökt att bilda mig en uppfattning om vart man ska paddla i skärgården. I mitt fall så är det S:t Anna och Jonsbergs skärgård som är närmast. Det som slagit mig är att vad knöligt det är att få reda på vart allt är. Vilka öar/platser är det som erbjuder te x försäljning av röktfisk, cafeer, hamnar, bra tältplatser, badplatser, isättningsplatser, färskvatten etc.

Det jag skulle vilja ha och som jag börjat gjort är en jättestor karta som tar upp hela skärmen med all sådan information utplottad. Min tanke med den är att man skall enkelt kunna registrera sig och lägga till egna POI (Point of intrest) som andra sedan kan se.

Det jag undrar är om det finns något intresse bland er andra att lägga till POI som ni känner till eller bara använda kartan som den är.

Det är i Beta stadie just nu men ta en titt så kanske det framgår bättre vad jag menar. Databasen kommer att blåsas senare för just nu är det bara dummy POI, så testa på och kom med idéer.

Lägga till POI:
http://www.sahlin.eu/skargardsguide

Bara kolla:
http://www.sahlin.eu/skargardsguide/map.php

Mycket smart! Dock så tycker jag inte om just den karttjänsten, för buggig, me. Ideen är toppen!
 
Mycket smart! Dock så tycker jag inte om just den karttjänsten, för buggig, me. Ideen är toppen!

Kan även tillägga att det lär fungera bra på hamnar och dyligt men platser och camps osv behåller man oftast för sig själv då man inte vill att halva sverige är ute på samma kobbe!

Jag har på liknande sätt gjort ett register till mitt sjökort, fylls med info från varje tur med nyupptäckta guldklimpar från paddeldagarna, dock så saknas mycket info om var man kan hämta vatten och vart och vart inte det finns mobiltäckning, men om iden ska fungera för paddlare och sjögfolk så bör väl sajten vara baserad på sjökort?

Mvh
 
Väldigt bra

Skulle vara vackert att kunna exportera alla punkter till waypoints och lägga in i GPS. Gärna Garmin format för min del.
 
Ursprungligen postat av calee
Mycket smart! Dock så tycker jag inte om just den karttjänsten, för buggig, me. Ideen är toppen!

Kul att du testade. Som sagt så är det i utvecklingsstadie, håller på att fixar. Jag har medvetet avgränsat mig till moderna webbläsare som Firefox och Google Chrome och IE 9 - 10. Kan du ge mer konkret exempel på vad som var buggigt? Vilken webbläsare?

Ursprungligen postat av calee
Kan även tillägga att det lär fungera bra på hamnar och dyligt men platser och camps osv behåller man oftast för sig själv då man inte vill att halva sverige är ute på samma kobbe!

Jag har på liknande sätt gjort ett register till mitt sjökort, fylls med info från varje tur med nyupptäckta guldklimpar från paddeldagarna, dock så saknas mycket info om var man kan hämta vatten och vart och vart inte det finns mobiltäckning, men om iden ska fungera för paddlare och sjögfolk så bör väl sajten vara baserad på sjökort?

Misstänker att det kan vara så att man inte vill dela med sig.. men ärligt talat tror jag inte att öar och kobbar blir överbefolkade bara för att de finns med på kartan. Men nu är det så att de kategorier som finns med som POI högg jag i med för det var vad jag trodde skulle kunna vara intressant. Så de är inte huggna i sten men kan ses som en disskusionspunkt om vad som är intressant att ha på kartan.

Angående sjäkört kan jag hålla med. Skulle vara fint att ha som Eniro med sjökort men det kostar säkert en bra slant att lägga ut det publikt. Det är Sjöfartsverket som har dessa och jag har inte hört med dem vad det skulle kosta. Det är iallafall en enkel sak att lägga till ett kartlager.
 
Eller så läser man en guidebok som del av sin planering och märker ut det som är av inresse för en själv på sin karta. Kartan må vara papper, tyvekk eller elektronisk.

Ang sjökort vs gröna kartan så har gröna kartan sin fördel med att den har höjdkurvor och man ser lättare om man kan gå iland från kajaken jämfört med sjökort. Däremot är ju sjökorten mer detaljerade avseende djupkurvor och sjömärken.

Det finns hybrider som har lite av bådas fördelar
http://www.calazo.se/kartor/sjo-och-kustkartor
http://www.utekartan.se/es00.html


Ang din ide med POI så verkar det vara flera som tänkt ungefär samma sak. fast utan möjlighet att publicera för alla:
http://www.utekartan.se/navigeringspunkter.html

/Patrik, vars enda relation till företagen ovan är kund
 
Personligen så har jag nog egentligen inget problem med att lista tältplatser etc. som jag tycker är fina. Under de år som jag har paddlat (havs)kajak i stockholmsskärgård allt från maj-september. Huvudsakligen under sommarmånaderna har jag princip aldrig stött på andra paddlare. Jag har aldrig kommit till en tänkt plats och den var upptagen.

Om man snittar antalet kajaktister som jag mött när jag paddlat tältturer så har jag nog träffat på andra paddlare var åttonde tur, och detta i ett sammanhang där det inte vart konkurrens om tältplats. Snarare sett en kajak i horisonten.

Jag paddlar i skärgården utanför gräddö (håkanskär, Söderarm), rödlögaskärgård, stora nassa, gillöga m.fl.

De turer längre in i skärgården typ grinda, Finnhamn så är det mest båtar jag stött på.
 
Det finns en sammanställning med liknande syfte.
https://maps.google.se/maps/ms?msa=0&msid=202417949982844947960.00000111c52d7886e639f
med Erik på kajak.nu som huvudman.

Jag uppskattar ett bra tips men har inte för avsikt slita ner allas smultronställen ;-)
/Gunnar

Åh den var bra, hur tusan kunde jag missa den? Har varit inne på kajak.nu tidigare och läst lite men inte reflekterat över att det fanns en stor karta också :)

Fast man kan inte dölja/visa kategorier av POI"s. Sedan finns det en hel del andra fördelar med att göra en egen karttjänst.

Hade tänkt lägga till funktionalitet som:
* Rita en planerad rutt som visar antal km och ungefärlig tid det skulle ta.
* Exportera rutt till GPX eller KML format
* Facebook login för att skapa POI i kartan
* Göra den mer mobil vänlig att navigera i.
 
Om någon är intresserad av kan vi köra utbyte av intressepunkter.

Jag kör via Basecamp där jag har gjort intressepunkter för : Tältplats, lanthandel, färskvatten, sopmajor, eldstäder, sandstränder, "fika-hugg", isättningsplatser, parkering.

Det är kul att pula det, och alltid kul när man kan lägga till en ny bra tältplats :)

Kanske går att exportera på ett enkelt sätt via basecamp?
 

Bilagor

  • intressepunkter.jpg
    intressepunkter.jpg
    35.3 KB · Visningar: 578

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.