Byggahus.se
Jag har fått 10 säckar med begagnade kutterspån. De har legat på vinden i en 30-tals villa och är torra och fina.

Nu tänkte jag fylla på dem i min stugas vind som är byggd 1947, och har cirka 15 cm kutterspån idag.

Det är 40 kvm yta på vinden, så det borde kunna bli cirka 5 cm till.

Bör kunna fungera tycker jag, tänkte sätta större ventiler på gavlarna för säkerhets skull. Stugan används från förra året för åretruntbruk, och jag har värmepump samt 15 grader inne. De föregående 70 åren har stugan inte varit uppvärmd mer än när någon varit ute och eldat i kaminerna.

Idag är det 10 x 10 cm ventiler strax under nocken på varje gavel, tänkte öka till 20 x 20 cm för säkerhets skull. Tydligen ventilerades inte takfoten på 40-talet i denna konstruktion, väggpanelen går ända upp till taket. Det ligger dock inte något kutterspån direkt mot yttertaket, en luftspalt finns där och ska väl behållas?

Nu är frågan hur jag ska hantera detta på smidigaste sätt. Har bara en lucka på gaveln till vinden på en sida.

Det är en viss lukt i kutterspånen, typiskt vindslukten det brukar vara i kutterspån. Vet inte om dessa behandlades med något ämne på 30 och 40-talet?

Jag har ju sommaren på mig så det är ingen brådska.

Min idé är att lägga en presenning på släpkärran, soliga dagar häller jag ut en säck om dagen och sprider ut allt på pressningen tidigt på morgonen. På eftermiddagen lyfter jag kanterna på pressen och häller ned kutterspånen i Ica kassar.

Munskydd bör väl användas, jag klättrar upp till vindsluckan på stegen och häller ut ICA-kassarna så långt in jag når.

Har sedan en aluminiumstång som är 5 meter lång med en träraka längst fram, vinden är 8 meter lång.

Om jag böjer mig in en bit borde jag kunna raka ut kutterspånen över större delen av vinden.

Tacksam för alla tips!

Så här ser det ut idag på stugans vind:

På vinden visas kutterspån på golvet med träbjälkar ovanför och en synlig ventilationslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbjälkar med synligt kutterspån på ett vindsgolv i en stuga, ljusinsläpp från en takfot syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takfoten:

Rödmålad trädetalj av ett hus med tydlig luftspalt vid takfoten, synlig ränna och gammal, flagnad grönmålad bjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inga problem att krypa/ gå omkring i kutterspån så nå märkliga pinnar behöver du inte krångla med. Det är bara fylla på som sagt och kara ut lite snyggt vartefter.
 
En luftspalt är att föredra mot råsponten men är inte lika noga när det är kutterspån då den är hygroskopisk, dvs tar upp vatten.

Öka ventilationen ska du inte göra då det har negativa effekter. Undersökningar har visat att ingen ventilation är oftast bättre än ventilation på kallvindar. Men jag tycker du ska behålla det som det är, din råspont ser väldigt fin ut.

Dock har jag en fråga. Gröna vindskivor?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
H huggan skrev:
En luftspalt är att föredra mot råsponten men är inte lika noga när det är kutterspån då den är hygroskopisk, dvs tar upp vatten.

Öka ventilationen ska du inte göra då det har negativa effekter. Undersökningar har visat att ingen ventilation är oftast bättre än ventilation på kallvindar. Men jag tycker du ska behålla det som det är, din råspont ser väldigt fin ut.

Dock har jag en fråga. Gröna vindskivor?
Då låter jag ventilerna vara som de är. Då det är lite låg takhöjd tänka jag slippa krypa in där bara.

Jag får väl medge att färgsättning inte är min starka sida. Det har varit ljusblåsa vindskivor en gång i tiden, men mina föräldrar målade de gröna på 70-talet och jag behöll samma färg nu. Tycker det passar i skogen, övervägde vita när jag lade nytt plåttak förra sommaren efter tillbyggnaden, men det blev gröna.

Rött trähus med gröna vindskivor och ett nytt grönt plåttak omgivet av skog och grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju inte så farligt ut som jag först trodde.
 
  • Gilla
AAT
  • Laddar…
Svarta hade varit mer ok.
 
Tycker du kutterspånen luktar illa eller om du är osäker på kvaliten kan du köpa nya på granngården. Packade balar med kutterspån som säljs till häst-hantering kostr nästan ingenting, en sån packad bal expanderar till säkert 2 löst fyllda. De köper de in direkt från sågverk och är helt rena och enligt min erfarenhet mycket fina spån.
När det gäller fukten och ev ventilation, man kan inte säga det för ofta, mät mät mät, och se om förhållanden förändras och om du behöver göra ngt. Köp en enkel billig logger. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.