Welke slakken moet ik nemen?


AquaAalders

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2016
Berichten
52
Locatie
Groningen
Hallo,
Ik ga binnenkort een nieuwe aquarium starten. Het aquarium word 240 lt (120x40x50).
Ik heb als vissenbestand dan;
15 Rasbora's Espei
X-aantal amano garnalen
8 otocinclus

Ik wou hier nog wat slakken bij die alg en afval eten, maar niet planten eten of hinderlijke eitjes leggen die zich moeilijk laten verwijderen. Weet iemand wat voor slakken?
 
Ik vind deze slakken mooi, maar het formaat vind ik erg groot. Ik las ook dat ze hun eitjes boven water leggen en ben dus bang dat ze uit het aquarium kruipen.
 
AquaAalders zei:
Ik vind deze slakken mooi, maar het formaat vind ik erg groot. Ik las ook dat ze hun eitjes boven water leggen en ben dus bang dat ze uit het aquarium kruipen.

Bwa, en als je appelslakken teveel hebt, kan je ze altijd naar de LFS brengen.
 
Het gat is ongeveer 10 bij 5 cm, maar tot nu toe bedankt voor alle tips, maar hebben jullie nog meer aanraders welke slakken ik moet kopen ?
 
Okee, dan moet ik als de bliksem kijken.
Heb ook appelslakken.
Kruipen daar echt niet uit ,hoor.
Gaan net boven de waterlijn. en zetten daar de eieren af.
387811_0_82_dsc_0003.jpg
 
C�dric Vleminckx zei:
AquaAalders zei:
Ik vind deze slakken mooi, maar het formaat vind ik erg groot. Ik las ook dat ze hun eitjes boven water leggen en ben dus bang dat ze uit het aquarium kruipen.

Bwa, en als je appelslakken teveel hebt, kan je ze altijd naar de LFS brengen.


niet elke LFS nemen deze slakken aan hoor

kijk eens naar nerita slakken deze kunnen in zoetwater maar de eitjes komen alleen uit in zout water
 
patty776 zei:
C�dric Vleminckx zei:
AquaAalders zei:
Ik vind deze slakken mooi, maar het formaat vind ik erg groot. Ik las ook dat ze hun eitjes boven water leggen en ben dus bang dat ze uit het aquarium kruipen.

Bwa, en als je appelslakken teveel hebt, kan je ze altijd naar de LFS brengen.


niet elke LFS nemen deze slakken aan hoor

kijk eens naar nerita slakken deze kunnen in zoetwater maar de eitjes komen alleen uit in zout water

Bij mij in de LFS zijn ze er verzot op ;)
Hangt van iedere af, zeker.
 
Ik geloof dat Appelslakken niet meer verhandeld mogen worden? Kan iemand met verstand daar wat meer over zeggen? Groothandels leveren ze niet meer uit.
 
Nienepien zei:
Ik geloof dat Appelslakken niet meer verhandeld mogen worden? Kan iemand met verstand daar wat meer over zeggen? Groothandels leveren ze niet meer uit.

Inderdaad, de wildvang van de appelslak mag niet meer, hier is een wet tegen opgesteld. Maar ze mogen nog wel de slakken aannemen van de hobbykweker, hier staat geen verbod op.
 
Ik kwam ook de Clithon slakken tegen, dit vind ik mooie slakken. Zijn dit geschikte slakken die geen planten eten ?
 
Dat is een mooie slak idd maar wel lastig te verkrijgen schijnbaar.
Eten niet van gezonde planten.
 
Ja ik kan hem als het goed is bij de LFS kopen, dus binnenkort maar halen dus? Hoe legt deze slak eieren dan ? En kan ik het combineren met het genoemde vissenbestand en CO2?
 
Ze plakken gewoon hun eitjes op het glas of andere oppervlakken maar zullen in het aquarium niet uitkomen.
Edit-moet ff teruglezen van je bestand hoor,ff kijken ;)


Kan prima met de rest van je vissen maar leggen dus wel eitjes die niet uitkomen en een hele tijd zichtbaar blijven als je ze niet weghaalt.
 
Ik heb hier de Brotia pagodula persoonlijk vind ik dit erg mooie slakken zijn ook nog eens levendbarend :)

foto van pagodula
683744rrj_0_85_1601201.jpg
 
Ja dat ze blijven zitten is geen probleem. Ik ga elke week 50 % van het water vervangen ivm EI methode. Dus ik kan elke week gerust het aquarium schoonmaken. Ik kan dus deze slakken halen bij de LFS ;
Clithon Brenspinas
Neritina Turrita

Deze wou ik dus binnenkort ook halen, maar het is lastig info over op te zoeken aangezien ze vaak door elkaar worden gehaald,
Heeft iemand dus tips of ervaringen met deze slakkensoorten?
 
Je kan ook prima de simpele puntslakken nemen en die vermenigvuldigen zich erg snel en houden de bodem mooi los.
 
Die Brotia Pagodula vind ik een mooie slak en lees er positieve dingen over alleen dat ze niet lang leven is jammer heeft iemand hier ervaringen mee?
 
De puntslakken planten zich snel voort, dus dat vind ik wat minder, maar als ze zich snel voortplanten kun je ze dan makkelijk verwijderen dat de populatie niet te groot wordt?
 
Ja hoor. Gooi er maar een voertablet in en ze zullen zich er massaal op storten en je zuigt ze zo af met een slang.
 
Is goed bedankt voor de tips ik ga nu nog afwachten wat mensen van deze twee soorten (Clithon Brenspinas en Neritina Turrita) vinden en maak dan mijn beslissing
 
Ik heb de pagodula nu een aantal maanden en voer ze met voeder tableten ze lijken deze goed te eten. Naar mijn weten verhongeren de meesten omdat ze niet genoeg voeding krijgen ik probeer er alles aan te doen om ze voldoende te voeden. Hier zijn ze vrij actief en ze zitten graag in het hoekje waar ik ze voer. HIervoor gebruik ik trouwens sera O-nip beetje duur maar ze lijken het lekker te vinden :)
 
Daar lijkt het hier wel op ja heb er drie zitten en mijn vriendin heeft me foto's gestuurd van twee jongen zelfs maar deze hebben we sindsdien niet weer gezien. Maar de tijd zal leren hoe lang ze zullen blijven leven aan de poging om ze in leven te houden zal het in ieder geval niet liggen
 
Die kleine slakjes kunnen zich heel goed verstoppen. Helena's ook. Zo zie je ze en zo weken niet meer.

Is iets van plankton ofzo ook niet wat voor die slakken van jou RRJ?
 

Terug
Bovenaan