Welke Ludwigia is dit?


Ekster

Well-known member
Lid geworden
25 september 2019
Berichten
136
Leeftijd
47
Hallo,

Aangezien het plantenidentificatietopic gesloten is, vraag ik het hier maar. Deze stengels zaten in een gemengd waterpestbosje. Is dit nu de Ludwigia repens of is het de Ludwigia mullertii?
Ik heb laatst de Ludwigia repens sp. green gekocht, maar die bladeren zijn veel dunner en slapper dan bij deze plant. Bij deze zijn ze toch behoorlijk stug. Misschien komt dat nog bij de Ludwigia repens green, maar dat weet ik niet. Vandaar dat ik nu twijfel over wat het nu precies is.

Graag hoor ik om welke plant dit gaat zodat ik die kan gaan bestellen. Alvast bedankt!

Groetjes Gerda

20200129_114228.jpg
 
De bladeren lijken op de foto wat meer gerekt en spitser dan een repens die ietwat meer ronde bladeren heeft. Er zijn heden ten dage ook veel nieuwe kweekvormen en ondersoorten hetgeen determineren moeilijker maakt. Onder de naam repens zijn er bijvoorbeeld ook weer ondersoorten zoals de repens 'Robijn' en de repens diamond red. Verder is er ook een kweekvorm, of misschien beter een kruising van de Ludwigia palustris met een repens die wel weer wat smallere meer spitse balderen heeft. Terug naar de vraag: Een mullertii is zo'n gekke gedachte nog niet. Deze planten worden niet zo rood als andere soorten en zullen ook niet zoveel licht vragen.
 
Dankjewel Benvo :thumbs: , dan ga ik er maar vanuit dat het de Mullertii is. Met al die verschillende ondersoorten is het inderdaad best lastig om via internetafbeeldingen uit te zoeken wat voor plant het is.

O ja, nog een vraagje. Als er bij een plant staat dat CO2 noodzakelijk is, telt Easy Carbo dan ook, als vervanging voor de CO2,of is het dan een plant die je niet moet nemen als je geen CO2 installatie hebt?

Groetjes Gerda
 
goede vraag, vraag ik me ook af.
ik heb het idee dat dat per plant verschilt, maar dat er wel ergens een richtlijn zit. wat die richtlijn is zou ik ook graag te weten komen :D
 
Daar is geen richtlijn voor zoals @berk oppert. Een plant, elke plant, heeft op allerlei gebied een zekere tolerantie. Maar juist Ludwigia soorten "doen" het wel in zachtzuur maar ook in wat harder water. Waardoor op zich CO2 niet nodig zou zijn. Echter, wil je Ludwigia soorten roder hebben dan betekend dat licht! Wat dan wel weer vraagt naar een hogere bemesting graad en vaak dus ook CO2. Indien je plant werkelijk een Ludwigia mullertii is zal deze vraag niet zo aan de orde zijn omdat deze plant minder licht, en dus ook minder CO2 vraagt. Wel moet je alle Ludwigia soorten een voedselrijke bodem geven!
 
Maar Benvo, kun je Easy Carbo dan ook "lezen" als zijnde toevoeging van CO2 en daardoor alle planten kiezen?
Op beide manieren (gasfles/Easy Carbo) voeg je tenslotte koolstof toe. Of gaat die vergelijking helemaal niet op? Ik vind dat nogal verwarrend :help: :S.

Groetjes Gerda
 
Maar Benvo, kun je Easy Carbo dan ook "lezen" als zijnde toevoeging van CO2 en daardoor alle planten kiezen?
Op beide manieren (gasfles/Easy Carbo) voeg je tenslotte koolstof toe. Of gaat die vergelijking helemaal niet op? Ik vind dat nogal verwarrend :help: :S.

Groetjes Gerda

Vloeibare CO2, zoals Carbo producenten hun product graag aanbieden, is niet één op één vergelijkbaar met (gas)CO2. Het bevat deels opneembare koolstof elementen. CO2 is ook meetbaar, met bijvoorbeeld een druppeltest, Carbo daarentegen niet. Vloeibare CO2 bevat “Gluteraldehyde” een goedje waar trouwens algen wel weer een hekel aan hebben. Eigenlijk is dit een ontsmettingsmiddel. Het bevat wanneer het is "gebroken" in water dus wel wat koolstof. Je kan, wanneer je een CO2 systeem aanschaf te duur vindt best Carbo gebruiken en het doet ook wel iets maar het is én minder effectief en zeker duurder in gebruik op de langere termijn.
 
Ik heb niet heel veel ervaring maar wat ik wel weet is dat de meningen nogal verschillen over easy carbo (EC) als vervanging van CO2.
CO2 is een gas. Planten nemen de gas CO2 op. In een flesje EC zit uiteraard geen gas maar een vloeistof met een vorm van koolstof (C). Ik denk dat EC wel wat toevoegt, maar het niet haalt bij 'echte' CO2. Dat neemt niet weg dat EC prima kan werken in jouw aquarium.
 
Bedankt voor jullie antwoorden allemaal. Voor mij is Easy Carbo toch echt wel goedkoper dan gasflessen Benvo. Ik heb gezien dat met een starterset ik €15 per maand kwijt ben. Ook kan ik in mijn woonplaats niet flessen bij laten vullen mocht ik overstappen op een echte set.Met bio CO2 van Dennerle kost het me €10 per maand.
Ik heb maar een bakje van 34 liter dus Easy Carbo kost me haast niks, omdat ik maar 0,5 ml per dag geef.
Eigenlijk was het ook niet mijn insteek om met CO2 te gaan werken. Heb er ook nogal weinig ruimte voor vandaar ook de kleine bak.

IMG_20191120_143906.jpg
Ik heb trouwens nog een foto gevonden van hoe de plant op de foto er eerst uitzag en dat was toch wel wat ronder dan nu en ook zijn de bladeren nu veel glanzender, dikker en staan ze dichter op elkaar.
Misschien toch de Repens als je naar deze foto kijkt? De Palustris schijnt nogal moeilijker te zijn dus die is het sowieso niet.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan