Planten gaan drijven


T

Twaggy

Guest
Hallo ik heb een vraag. Ik heb een paar kleine plantjes. Geen idee hoe ze heten maar goed plaatjes komen zo. Het probleem dat ik ze niet goed in de bodem kan houden. Ze hebben wel groeiende wortels maar probeer ze al een week in het grind te houden. Iemand een idee?
IMG_20191203_172858.jpg
IMG_20191203_172903.jpg
 
Als je de onderste blaadjes van het steelttje haalt moet je een deel van dat blaadje laten zitten, dan heeft ie meer houvast
 
Morgen aqua onderhoud dus kan het mooi uitproberen dan :thumbs:
 
De Monte Carlo (foto 2) heb ik helemaal uit elkaar gehaald en steeltje voor steeltje met een pincet in de grond gestoken. Bij mij is nagenoeg alles blijven zitten. Toen ik zag dat het eenmaal aangeslagen was en begon te groeien heb ik hem over de hele vlakte gesnoeid om zo de groei in de breedte te stimuleren. Binnen een maand is bij mij de bodem wel aardig bedekt al, ik heb nog wat kleine open stukjes maar die vallen steeds minder op.

Eigenlijk is dat wel een beetje een tip die voor de meeste plantjes werkt die je in de bodem mag steken. Gebruik een pincet en steek ze iets dieper in de bodem dan nodig en trek ze dan weer een beetje omhoog. Als je de tip van @Partix namelijk toepast (het behouden van een deel van het blad onderaan de steel) dan blijft hij mooi vasthaken.
 
Ik heb morgen dus wat te doen:juggle:
 
Het beste is dd om alle stekjes los van elkaar te halen en apart te plaatsen, het is een gepriegel maar de moeite waard.
 
Nou, mijn manier is niet perse de manier waarop het moet of hoort. Ik ben er echt een hele tijd zoet mee geweest. Eerst alles knippen en klaarleggen en het er dan nog insteken.

Je kunt het er ook in grotere plukken insteken maar naar mijn idee blijft het dan minder goed zitten en krijg je minder snel het groene tapijt dat je mogelijk voor ogen hebt.
 
Met dat soort kleine plantjes pak ik meestal een wit plastic bakje met daarin een laagje water, tegen de witte bodem kan je dan goed zien wat je doet.
 
Nou, mijn manier is niet perse de manier waarop het moet of hoort. Ik ben er echt een hele tijd zoet mee geweest.
Het is een gedoe idd, maar het levert wel het mooiste resultaat, en zoals jij het omschrijft is toch wel een juiste manier hoor.
 
De bovenste is een Postemon helferi en de onderste lijkt idd op een Micranthemum Monte Carlo

MC beplant je het beste als je het in clusters snijd van ongeveer een cm.
En de volgende keer wat fijner bodem uitzoeken (of eventueel als toplaag) als je zulke plantjes wilt gebruiken.:thumbs:
 
Grind is 1 tot 3mm. En als een echte amateur betaamt kopen en dan pas kijken hoe of wat :sorry:. Mijn bak is wat dat betreft een echte rommel bak waar nog een hoop dood zal gaan. Niet heel erg zolang het maar niet de visjes zijn.
 
Top bedankt allemaal. Heb gewoon alle adviezen opgevolgd bij verschillende plukjes en dan kijken hoe het uitpakt. Net nog een pogostemon erectus gehaald. Had een nep variant die gaat eruit dat was het enige nep wat een soort van zwarte alg of iets kreeg. Ook hield hij veel troep vast. Hopen dat alles aanslaat
 
Wat ook kan helpen in dit soort situaties. Gebruik een recht pincet! Pak de plant met pincet in het verlengde vast en breng de plant in de bodem waarna je het pincet heel langzaam terugtrekt. Waarom geen gebogen pincet? Omdat je dan altijd de bodem "open" trekt.
 
15754662225535872166664811981083.jpg

De mc moet opnieuw maar deze zijn wel gelukt dankzij jullie. :thumbs:
 
Wat ook kan helpen in dit soort situaties. Gebruik een recht pincet! Pak de plant met pincet in het verlengde vast en breng de plant in de bodem waarna je het pincet heel langzaam terugtrekt. Waarom geen gebogen pincet? Omdat je dan altijd de bodem "open" trekt.
Bedoel je met een recht pincet gewoon een pincet met de vorm zoals die uit de verbandtrommel (maar dan spitslopend)? En een gebogen pincet is dan een pincet zoals die in de aquaristiek veel gebruikt wordt?
Gebogen pincet:Recht pincet:
Gebogen pincet:
pincet-gebogen--96_A11420.jpg

pincet-recht-stomp-150mm.jpg
Sorry voor de tabel, ik wist even niet hoe ik de twee voorbeelden eenvoudig naast elkaar kon krijgen. Maar ik zie niet zo goed in wat het verschil zou zijn in het gebruik met een recht pincet of een gebogen pincet. Beiden drukken mogelijk de grond toch iets uit elkaar?

Ik liep er van de week wel tegenaan dat als ik het plantje met pincet de grond in druk en ik laat hem los en wil het pincet er uit halen, dan komt het plantje mee naar boven drijven.

Bekijk bijlage 284791
De mc moet opnieuw maar deze zijn wel gelukt dankzij jullie. :thumbs:
Nice, dat ziet er heel erg netjes uit!
Men zegt ook niet voor niets "al doende leert men". Ik probeer altijd wat verschillende manieren en tips uit en kijk dan wat het beste bij mij past of wat het beste werkt.
 
Bedoel je met een recht pincet gewoon een pincet met de vorm zoals die uit de verbandtrommel (maar dan spitslopend)? En een gebogen pincet is dan een pincet zoals die in de aquaristiek veel gebruikt wordt?
Gebogen pincet:Recht pincet:
Gebogen pincet:
pincet-gebogen--96_A11420.jpg
pincet-recht-stomp-150mm.jpg
Sorry voor de tabel, ik wist even niet hoe ik de twee voorbeelden eenvoudig naast elkaar kon krijgen. Maar ik zie niet zo goed in wat het verschil zou zijn in het gebruik met een recht pincet of een gebogen pincet. Beiden drukken mogelijk de grond toch iets uit elkaar?


Ik liep er van de week wel tegenaan dat als ik het plantje met pincet de grond in druk en ik laat hem los en wil het pincet er uit halen, dan komt het plantje mee naar boven drijven.


Nice, dat ziet er heel erg netjes uit!
Men zegt ook niet voor niets "al doende leert men". Ik probeer altijd wat verschillende manieren en tips uit en kijk dan wat het beste bij mij past of wat het beste werkt.
De rechterpincet is het pincet het meest geschikt voor planten. Met een gebogen pincet trek je de grond open en ook veelal de plant weer mee doordat je achter de blaadjes blijft hangen.
 
Tsja, ik gebruik juist een gebogen pincet (linker plaatje), dan kan ik wat makkelijker zien wat ik doe en het gebogen onderste gedeelte kan dan ook recht de bodem in met de plant er slim in geplaatst.
 
Nou ik gebruik helemaal geen pincet en als dat niet werkt dan zoek ik een ander soort plant:deal:. Veel te veel gepriegel met zo n pincet als je het mij vraagt:sorry:
 
Mocht het als nog niet blijven staan dan dit proberen
Schermafdruk op 2019-12-05 13-30-52.png

is in vele maten verkrijgbaar gebruik het al jaren om bv waterpest en ander stengel planten op zijn plaats te houden
 
Ik gebruik ook altijd een rechte pincet. Maar soms zijn er plekjes waar er iets in de weg staat, zoals een stuk hout of steen waardoor je er niet zo makkelijk bij kan.
Dan wil zo'n gebogen pincet wel eens uitkomst bieden.
 
Interessant om te lezen wat de voorkeuren aan gereedschap zijn voor iedereen. Ik overweeg wel om een langer pincet aan te schaffen zodat ik duidelijker kan zien wat ik aan het doen ben. Ik werk nu met een pincet van ca. 10 cm lang (iets langer dan een regulier huis-tuin-en-keuken pincet) en dat werkt al stukken prettiger.

Tot slot ben ik rond aan het kijken naar een fatsoenlijke schaar om de bodemplanten te kunnen snoeien (monte carlo en naaldgras). Ik kwam laatst een draadschaartje tegen dat veel bij textielbewerking gebruikt wordt. Geen idee of meer mensen dat al bedacht hadden maar die zijn vlijmscherp.
 
Knijp je met een platbektang niet de hele plant fijn? Lijkt mij vrij lomp gereedschap, maar misschien is dat helemaal niet zo hoor.
 
verzwaren kun je ook met een ijzeren bout met elastiekje rond
ps zeker zijn dat de bouten niet gegalvaniseerd zijn (bij twijfel gooi die bouten enkele weken in een bakje water buiten en als ze roesten zijn ze ok )
 
Ik dacht juist dat ze goed waren als ze niet konden roesten. Wat is dan eventueel een gevolg van gegalvaniseerd?
 
Knijp je met een platbektang niet de hele plant fijn? Lijkt mij vrij lomp gereedschap, maar misschien is dat helemaal niet zo hoor.
Idd lomper dan die mooie pincetten ,maar zo een tang doet hier zijn werk al jaren zelfs voor grote glosso velden .
Je moet natuurlijk niet gaan knijpen met zo een tang ,leren gevoelig werken met zwaarder materiaal is gemakkelijker dan zwaar werk met te ligt materiaal .
Over beschadigen stengels of wortels kan ik kort zijn zie weinig verschil of je die mooi recht afsnijd met een schaar of afknijpt met vingernagel.
 
Is dat niet allemaal een beetje grof geschut voor een paar plukjes monte cristo? Gegalvaniseerd roest na verloop van tijd gewoon hoor. Heb een hoop bouten en schroeven gebruikt maar na verloop van tijd zijn ze gewoon heel roestig.
 
ot slot ben ik rond aan het kijken naar een fatsoenlijke schaar om de bodemplanten te kunnen snoeien (monte carlo en naaldgras).
Hoogheid kijk eens bij allie expres rond heb ik de mijn ook vandaan de prijsen zijn er een stuk aangenamer als hier wel voor de roestvrij stalen gaan
 
Is dat niet allemaal een beetje grof geschut voor een paar plukjes monte cristo? Gegalvaniseerd roest na verloop van tijd gewoon hoor. Heb een hoop bouten en schroeven gebruikt maar na verloop van tijd zijn ze gewoon heel roestig.
laat me toe om het eens in het belachelijke te verwoorden .
je kan je tuin omwerken zowel met een handschepje , spade als met een tractor en op het einde hetzelfde resultaat verkrijgen.
voor je monte cristo iets in de grond duwen en enkele korrels substraat erop en na 10 dagen ga je geen verschil zien of je gewerkt hebt met een pincet (mogelijk gaat die bij jou zelfs meer gaan drijven dan deze van me die hopelijk al in substraat geworteld zal zijn )
idd die gegalvaniseerde bouten gaan na langere tijd soms ook roesten dit wil zeggen dat die galvanisé laag oplost in je water en dit is net wat je niet wenst in je aquarium
 
Laatst bewerkt:
Ik doelde meer op dat ik voor zag dat ik mezelf al aan ieder deeltje mc een moertje zag zetten. Haha. Voor het geval het om wat grotere plante gaan is het wel een goede tip. Denk dat het grootste probleem bij mij is dat ik alleen grind heb waardoor het niet goed kan blijven zitten
 
hier heb ik dikke bossen didiplis diandra en als die volledig in dikke asimilatie bellen staan kan ik ze enkel in de bodem kan houden als er 10cm dubbel geplooid betonijzer aanhangt
 
hier heb ik dikke bossen didiplis diandra en als die volledig in dikke asimilatie bellen staan kan ik ze enkel in de bodem kan houden als er 10cm dubbel geplooid betonijzer aanhangt

Ik word nu toch wel erg nieuwsgierig naar de foto s van je bak ;)
 
hier heb ik dikke bossen didiplis diandra en als die volledig in dikke asimilatie bellen staan kan ik ze enkel in de bodem kan houden als er 10cm dubbel geplooid betonijzer aanhangt
krijgen die dan clusterswortels? Hoe hebt je het vastgemaakt?
 

Terug
Bovenaan