Koppel of meerdere dames? Vragen over de Trichogaster trichopterus/Trichogaster Leeri


F

Fishy303

Guest
Ik heb nog een grote bak staan en wil als die klaar is daar de Trichogaster trichopterus of de Trichogaster Leeri in gaan houden.

Welke variant weet ik nog niet, maar mijn vragen gaan over onderstaande varianten/ soorten.


- Blauwe spat Marmer/Cosby

- Blauwe Spat Gold

- De gewone Blauwe spat

- Diamant gourami


Vragen over bovenstaande soorten:

Ik wil ze niet door elkaar gaan houden.
Dus het wordt ��n van deze vier.
De vragen gaan dan dus ook per soort of in het algemeen.


Nu las ik dat het soms beter is als je geen koppel doet, maar twee dames.

Ik wil geen jonkies, dus dan zullen een paar dames beter zijn denk ik.

Kun je ook meerdere dames doen, of is twee het beste?
Zou drie of vier dames samen ook kunnen?
Is het beter om een even of een oneven aantal te hebben?


Hoe zullen ze met elkaar om gaan?
Is er agressie onderling, of territoriumgedrag?
Of zullen ze vreedzaam met elkaar zwemmen?

Is er ook altijd een pispaaltje ( opjagen van dezelfde vis onderling), of valt dat wel mee?

Hoe is het karakter van deze vissen?
Zijn ze schuw of juist niet?

Ik wil namelijk geen schuwe soort hebben.
Zou fijn zijn als ze zich gewoon laten zien en niet de hele tijd tussen de planten zitten of zodra ze iets zien bewegen zich verstoppen.

Kan ik beter kiezen voor jonge exemplaren of al wat grotere?

Kun je ze zo maar willekeurig samen zetten, of is het beter als ze elkaar al kennen?
Dan bedoel ik dus bijvoorbeeld twee uit de ene winkel en twee bij een andere winkel weg.
Dan met zijn allen tegelijk in het aquarium.
 
Trichogaster trichopterus mannen kunnen vooral als het zomers warm wordt behoorlijk onverdraagzaam worden vanwege hun paringsdrift. Vrouwen hebben hier geen last van. En hoeveel je er samen zet is afhankelijk van de grote van je bak. (minmale bakmaat 120cm)

De Trichogaster Leeri man is veel minder fel.je kan hem samen houden met een vrouwtje maar meerdere dames gaat ook goed en soms zelfs beter.

Deze vissen zijn niet schuw maar wensen wel rustige medebewoners en veel drijfplanten. Ook vinden ze een bak met een donkere achterwand en bodem erg prettig. In felverlichte bakken zijn ze niet op hun plaats.

Jonge dieren zijn wat moeilijker te "sexen"dan grotere dieren. Het maakt niet uit of ze elkaar al kennen.

Wist je dat de gewone blauwe spat een vorm is die plaatselijk in de natuur wordt gevonden? In het grootste verspreidingsgebied zijn grijs bruin met 2 zwarte stippen.

Een andere mooie kweekvorm van de Trichogaster trichopterus maar die je ws niet kent is de Platina.

Q99Ctga6CmI1CDq_B7xCOTiY9NNsZUQY.jpeg


Wildvorm (Vrijwel niet te krijgen)
Q99Ctga6CmI1CDq_B7xCOTiY9NNsZUQY.jpeg
 
Dus je kan gerust van welke soort dan ook enkele dames samen houden zonder dat ze elkaar het leven zuur maken?

Heb je nog een suggestie voor welke soort ik dan het beste kan kiezen?

En dan een even of een oneven aantal?
 
Als ik dan uit ga van ook nog 50cm breed en diep. Dan kan je daar prima 4 vrouwtjes van de Trichogaster trichopterus of 1m/3v diamantgoeramie's in houden. Of van elke soort 2 exemplaren.

Alleen vrouwtjes Diamantgoeramie's kan prima maar ik zie geen reden waarom je dat bij deze soort zou doen. De mannen zijn zo ontzettend mooi.

Ze wensen wel drijfplanten.

Diamantgoeramie man
Jm4D9P27vVz5SPfs-C95-FO_G1ljyFOO.jpeg
 
Ik ga dan als alles af/klaar is toch liever voor alleen dames.

De dames onderling zullen geen ruzie krijgen?

Wat ik bedoel is dat ze gebroederlijk met elkaar zullen gaan zwemmen en niet dat ze elkaar de planten in jagen of op een andere manier elkaar het leven zuur gaan maken?

De Trichogaster leeri vind ik erg mooi.
Maar de Trichogaster trichopterus ( gold ) ook.

Ik ga dan wel voor dezelfde vis, ik wil geen twee verschillende soorten Trichogaster's hebben.

Het maakt verder niets uit of ik de Leeri of de Trichopterus kies?
Qua gedrag/vreedzaamheid/karakter maakt dat niet zoveel uit?
 
Ik snap echt niet waarom je in het geval van de Trichogaster leeri alleen voor vrouwen zou kiezen. Zelfs 2 mannen en 2 vrouwen zou perfect gaan.

Vrouwen van beiden soort zullen onderling geen ruzie krijgen.
 
Ik wil geen nakomelingen hebben en als de man het nest bewaakt wil ik ook niet dat hij de andere vissen opjaagt.

Vandaar dat ik dus liever twee dames zou willen.

Maar begrijp ik nu goed dat twee mannen samen ook zou kunnen?

Ik wil liever twee dames hoor, maar ik dacht dat twee mannen samen meestal gaan vechten?
 
Ik heb jarenlang (15 jaar) Diamantgoeramie's en spatten gehad en nooit nesten gehad. Dat gebeurt ook zelden in een gezelschapsbak.

2 mannen Diamantgoeramie's zou ik wel aandurven in jou bak maar wel met dames. Mocht je wel een nest krijgen wat ik niet verwacht, haal je dat gewoon weg met een theezeefje.
 
Ik kom hier nog even op terug en dan specifiek op de Trichogaster leeri ( Diamantgoerami).

De plannen voor de 120cm staan even op een laag pitje.


Maar heb toch nog wat vragen hier over.

Stel ik ga voor ��n man met drie dames.

Kiest de man dan een favoriete dame uit en blijft hij bij haar?
Laat hij dan de overige twee dames met rust, of jaagt hij ze weg?

Hoe gaan 1 man en 3 dames in het algemeen met elkaar om?

Kan je ook 1 man met 1 dame houden, of is dat geen leven voor het vrouwtje?

Of kan ik beter kiezen voor 1 man en 2 dames?
Is er dan geen vrouwtje wat alleen achterblijft en opgejaagd wordt?

Ik wil graag dat ze mooi en gezellig met elkaar omgaan en niet dat bijvoorbeeld het mannetje de dames opjaagt waardoor ze zich zouden kunnen gaan verstoppen ofzo.

Wat ik begrepen heb is het mannetje dus lang zo erg niet in zijn paringsdrift als de overige soorten?

Als ze net in de bak zitten, heb je dan kans op rangorde/schijngevechten?
Wanneer moet je ingrijpen bij zoiets?
 
De man zal geen duidelijke voorkeur hebben en ze leven gewoon gemoedelijk met elkaar. 1 man en 1 vrouw kan ook prima maar jij wilde graag meerdere Goeramie's, en dan kan 1 man met meerdere vrouwen ook perfect.
 
Botia zei:
De man zal geen duidelijke voorkeur hebben en ze leven gewoon gemoedelijk met elkaar. 1 man en 1 vrouw kan ook prima maar jij wilde graag meerdere Goeramie's, en dan kan 1 man met meerdere vrouwen ook perfect.

Ok, bedankt.

Heb namelijk wat filmpjes zitten kijken op Youtube en daar zie ik soms toch wel dat de man achter de dame aanzit.

Ik denk mocht het ooit zover komen, dat ik dan voor ��n man met twee dames ga.
Dat moet goed gaan toch?

Nog even een vraag over het gedrag van deze vissen:

Ik zag op diverse filmpjes op Youtube dat ze vrij veel boven in zwemmen.
Daarop zitten ze dan aan de oppervlakte lucht te happen.

Maar normaliter zwemmen ze toch door de hele bak heen ?
Het is toch niet zo dat ze alleen boven in zwemmen?
 
Uitzonderingen hou je altijd. En 1 man kan prima met 2 vrouwen.

Het is een echte oppervlakte vis wat je ook kan zien aan de gehele bouw van de vis. Ze gaan weleens naar andere waterlagen maar 70% van de tijd zitten ze bovenin. Met hun labyrint orgaan halen ze zuurstof boven het wateroppervlak. http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/ ... iidae.html
 
Een beetje of topic maar kan in een 60cm ook een groep van mannen met 2 vrouwen en 2 Pauwooggrondels??

Moet zeggen dat in beide 60cm bakken de Chuna ook wel veel in de middenlaag zwemt hier.
 
jessicapilon zei:
Een beetje of topic maar kan in een 60cm ook een groep van mannen met 2 vrouwen en 2 Pauwooggrondels??
Je bedoeld Diamantgoeramie's? Die worden te groot voor een 60cm bak.
 
Nee sorry ik bedoel de Honinggourami hoor. Ik heb nu 1 koppel van de Pauwooggrondel erin met een koppel van deze Honinggourami s.
Een van beide wilde ik als het kan uitbreiden.
 
Dan zou ik de Pauwogen uitbreiden. Daar kunnen nog wel enkele dames bij.
 
Bij ons gaan 1xM en 2xV Diamant Goerami prima samen.
Wij vinden het mooie statige dieren.
 

Terug
Bovenaan