Vad har hänt med våran zebra ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joubert
    • June 2007
    • 108

    Vad har hänt med våran zebra ciklid?

    Jag fick överta ett akvarium av en kompis och där ingick b.l.a 3 zebra ciklider , 2 av dem är stora och väldigt dominanta och den tredje som jag tänkte skriva vad som hänt med är mindre , i början var han blå som dem andra men sen blev han brun , förmodligen för att dem andra hanarna mobbar honom, tyckte väldigt synd om honom när han inte fick visa sig. Sen började han umgås med våra pappegoj ciklider och det var då de började hända , han började ändra form som dem och han blev lite orange i den bruna färgen , nu så är hans huvud helt oranget och han har oranga fläckar lite här och där och han kommer få mer förmodligen. Han ser precis ut som en pappegojciklid i formen , deras huvud och deras fenor är exakt lika och det är dem enda han umgås med ....

    Pga de så brukar vi kalla honom för "Wanna be pappegoj ciklid" för det är de han verkar vilja va : en pappegojciklid ...är det möjligt att han kan förvandlar till en pappegoj ciklid? elelr vad håller på att hända?

    jag har börjat ge dem mat som ska stärka deras färger om det beror på de ? men han har verkligen blivit som en pappegoj och simmar med dem...

    frågade i fiskaffären och han sa att han kanske fått i sig lite av elfenbens ciklid. men han ser inte ut så,

    någon som vet vad det här udnerliga kan vara ? hade han tänkt och bli en pappegoj ciklid ?

    Lägger in en bild nedan.

    Klicka på bilden för större version

Namn: PB010565.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,9 KB
ID: 2176579
    // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #2
    det finns ju fiskar som anpassar sin storlek och form efter omgivingen, tex hur många och hur stora rovdjur som finns. damrudor har jag för mig att det är som blir högre i kroppsformen om det finns stora rovdjur.

    men det här verkar väldigt skumt ändå...
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • Joubert
      • June 2007
      • 108

      #3
      Jag tror inte att det är en annan sort . Jag är helt säkert att han är en blå zebra ciklid som blivit mobbad av dem andra zebra ciklid hanarna som är mycket större och helt plötsligt börjat umgås med pappegoj cikliderna. om en fisk känner sig hotat av dem mer dominerande hannarna så försöker dem smälta in , det var de den här fisken försökte göra och blev brun. men sen började han umgås med pappegojen och trodde att han var en av dem och fick exakt samma form som dem och fick ett helt orangt huvud och med mer och mer oranga fält på kroppen. Han ska ju egentligen vara blå med svarta ränder och inte ha sånt huvud....

      Nils, jag tror att du helt har missuppfattat vad jag menade ...
      // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

      Kommentar

      • Joubert
        • June 2007
        • 108

        #4
        Här är en bild av en annan zebra ciklid hanne i samma akvarium som är lika gammal som den hannen jag beskriver som "vill vara pappegoj ciklid" det är en av dem dominata hannen han är blå som dem ska vara

        Klicka på bilden för större version

Namn: PB010569.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,9 KB
ID: 2097710
        // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          Nej, du missförstod mig. Jag menar inte att den är av en annan sort, utan det var mest kuriosa och för att konstatera att det finns fiskar som kan byta både form och färg, vilket verkar ha hänt här.
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Har den ett orangeglänsande fält på sidan, bakom bröstfenan ungefär? I så fall är det en hona, zebraciklidhonor är mindre än hanarna, och har orange fält på sidan, ibland även i ryggfenan. Hanarna saknar detta orange fält.

            Har förresten sett små zebraciklider i en affär, som hade samma missbildning som papegojcikliderna.

            Såg din bild, och den ser onekligen lite underlig ut, för att vara zebraciklid. Kanske en korsning, med t.ex papegojciklid. Zebror korsar sig lätt. Eller så är det helt enkelt en "papegojciklid" (deras utseende kan variera, eftersom den inte är en äkta art, bland annat har jag sett exemplar som varit mer lika sina Amphilophusförfäder i huvudformen), de har ju förmodligen sitt ursprung i släktet Amphilophus, och t.ex Amphilophus citrinellum och labiatus finns ju både i randiga och gul/röda varianter, och en del är randiga som små, och färgar se´n om till gult/rött. Har sett små "papegojor" med ränder.

            Elfenbensciklid är för övrigt samma art som zebraciklid, så avkomma efter ett elfenbens/zebrapar blir nog oftast antingen randiga eller vita, även det tydligen finns vit och svartfläckiga exemplar.
            Senast redigerad av Shepard; 09 November 2007, 19:22.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #7
              De flesta ciklider är så kallade color morph dvs de kan byta färgsättning speciellt om de blir i lektagen.

              Ett ex. min ena cintrinellum hane var en barried midas dvs typ samma färsättning som en zebra ciklid.
              Sen träffade den hanen en yellow morph midas alltså samma sort men där färgen är gulorange.
              Det som hände var att efter en månad så hade hanen börjat få samma gula färg lite här och var och nu är hanen som förrut var en barried midas nu en yellow morph med svart panna o en antydan till svaga ränder.

              Så din zebra kanske är i lektagen och för att få någon partner så antar den samma färg i viss utsträckning för att få till det
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                De behöver tydligen inte färga om även om de träffar en artfrände med annan färg. Jag har serien Trials of Life (Kampen för livet hette den när den gick på SVT) med David Attenborough på DVD, och där visar de ett midaspar som leker. Honan i den sekvensen är gul, och hanen är en barred midas, utan antydan till gul/röd färg.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Joubert
                  • June 2007
                  • 108

                  #9
                  "Har den ett orangeglänsande fält på sidan, bakom bröstfenan ungefär? I så fall är det en hona, zebraciklidhonor är mindre än hanarna, och har orange fält på sidan, ibland även i ryggfenan. Hanarna saknar detta orange fält."

                  En hona är det iallfall inte, de vet jag. den kan vara som firefox75 skriver,vi köpte nämligen 2 honor till dem andra 2 hanarna och han blev utan så kanske så försöker han på sig en pappegoj istället eftersom han aldrig skulle ha en chans på dem nya honorna eftersom mina andra dominata hanar är större och mobbar honom ofta , han verkar inte vilja hamna i trubbel iallfall och han har inte så mycket konkurens bland pappegojen för dem är inte lika taskiga mot honom. tex så har dem 2 dominanta hannarna varsin sida av akvariumet och där får ingen vara så dem flesta fiskarna får hålla sig i mitten , något som irriterar mig ... pappegojen verkar lite trevligare på de sättet och verkar inte ha nåt speciellt revir som zebrona har, ser väldigt kul ut när dem båda möts på mitten och dem simmar mot varandra och försöker jaga bort den andra.

                  tack för alla svar iallfall
                  // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Jo, jag såg på bilden se´n att det inte ser ut som på en zebrahona. Mycket skum ser den ut i alla fall
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Varför inte skaffa en till zebrahona? Tycker det verkar taskigt med att bara skaffa två, när du har tre hanar...
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • firefox75
                        • April 2007
                        • 1806

                        #12
                        Kan vara så att den fisken är en såkallad mutation med anlag från ej renrasiga zebror.
                        Dvs...någonstans så har de korsat sig.
                        Ibland så ses det som naturlig korsning(ex.sajica o zebra korsar sig).
                        Det kan vara en onaturlig korsning också...
                        Dvs hållning som ensam med andra enfärgade arter...
                        Svart är dominant och det grå blandas med orange.

                        Men med anledning av kroppsbyggnaden så är jag mera inne på att det är en colormorph med korsning långt tillbax i ledet.

                        Har sätt nicaraguense ciklid som ser ut som en festae i färgen men har nicaraguensens sedvanliga kroppsbyggnad.
                        Detta var visst en ovanlig åkomma hos nicaraguensen och förekommer typ 1yngel av 20000 ungefär.
                        För att kunna få samma färgåkomma så måste man alltså lyckas kringgå genetiken.
                        Dvs...chansen blir inte större att man får rätt avkomma om du låter två firrar med samma färger att få likadana yngel tackvare att de är en så ovanlig färg.

                        EXEMPEL:
                        JackDempsy blue måste paras med vanlig JackDempsy för att du ska få en 10%utfällning av JDE blue på ynglena.
                        Medans samma parning med JDE Blue och JDE Blue blir 1%JDE Blue om ens det.
                        Frånvarande nu mera men här ibland.

                        Kommentar

                        • Joubert
                          • June 2007
                          • 108

                          #13
                          Jag tycker fortfarande att det här är konstigt. den här fisken var som en helt vanlig zebra från början och har några år på nacken också , jag övertog det här akvariumet och honom med några andra från en kompis och han hade väl haft honom ett bra tag och under den tiden har han vart en helt vanlig zebra så det är konstigt att den här korsningen ska komma just nu efter flera år om det är så.... själv har jag kanske nånfundering på oom det skulle kunna vara maten jag köpte ått dem .. det var med färg så fiskarna skulle få klarare färger och efter de så började han "förvandlas" tror helelr inte att förra ägaren gett dem sån mat med färg i så det kanske kan vara de ? hur som helst är det väldigt konstigt det här, har från början då han blev mobbad av dem adnra velat lämnat in honom så han får leva ett zebra liv utan att behöva bli mobbad av mina andra dominanta hannar men resten av familjen vill ha kvar honom då han nu också blivit vän med pappegojen.
                          // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

                          Kommentar

                          • firefox75
                            • April 2007
                            • 1806

                            #14
                            Joubert sälj den till mig

                            Tror faktiskt inte att maten har någe direkt med färgsättningen att göra i den utstäckningen som vi pratar om.
                            Klart snygg är den iallafall....VILL HA!

                            Ska se om jag kan åstakomma samma sak....ska placera ex antal udda zebraciklider hos mina papegojor
                            Frånvarande nu mera men här ibland.

                            Kommentar

                            • Joubert
                              • June 2007
                              • 108

                              #15
                              Haha,kul att du tycker om den ... men jag tror att om den skulle hamna i ditt akvarium så skulle den nog återgå till sitt normal utseende igen.

                              ps. lägger in några nya bilder på honom här och även en video på hela han i mitt galleri så , enjoy!
                              // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

                              Kommentar

                              Arbetssätt...