[OT] Vila i frid - Brasse Brännström

T

Ny medlem
[OT] Vila i frid - Brasse Brännström
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19449282.ab

Han blev 69 år.

BRASSE.jpg
 
Senast ändrad:
[OT] Vila i frid - Brasse Brännström
Vilken jävla SKITDAG rent ut sagt....

En väns hund somnade in idag, Björn Waldegård och nu även Brasse.
Skitdag!!

Sov så gott mina "vänner".
 
Senast ändrad:
[OT] Vila i frid - Brasse Brännström
Jag kommer alltid att minnas Brasse som "den roliga halvan" av Magnus & Brasse, medan Magnus var den pedantiske, "stroppen" som även han var rolig förstås... :-) (från Fem Myror framför allt)

Kul att man kan minnas och hedra Brasses minne, och hans medarbetare via youtube och även andra ställen.
 
[OT] Vila i frid - Brasse Brännström
Eva (i Fem myror) dog väl också i cancer har jag för mig. Fast väldigt ung och för många år sedan.

EDIT: Fast detta var nog inte cancer förresten (blandade ihop infon om Brasses och Waldegards död)
 
Senast ändrad:
[OT] Vila i frid - Brasse Brännström
Det kom så förbaskat oväntat för mig! Hade trott (och hoppats) på att han skulle bli åtminstone 75 år... :-/


Men livet är ofta skört, lev och njut så mycket ni kan, av dagen som erbjuds.
 
[OT] Vila i frid - Brasse Brännström
Vad fasen! Först Björn Waldegård och sedan Brasse Brännström. Det känns som att hela min barmdom håller på att lösas upp. Nu börjar man fatta hur de äldres gaggande om Thor Modeen och Sigge Fürst verkligen kändes.

Det tokigaste är nog att jag får veta om båda dödsfallen på Happymtb först. Trots att det är ett cykelforum.
 
[OT] Vila i frid - Brasse Brännström
"– Varenda gång man ser en gubbe eller gumma i min ålder kan man ge sig fan på att de har ägnat sig åt fri kärlek, rökt brajja, liftat och gjort tokigheter, hängt i almar och protesterat - spännande saker. Det enda som har åldrats är våra kroppar."

Från aftonbladet
 
[OT] Vila i frid - Brasse Brännström
Ja, sorgen och saknaden är stor.

Men vi/de flesta av oss kommer med största sannolikhet att minnas honom för den roliga, och även på senare år; den seriöse skådespelare han också var.
 
[OT] Vila i frid - Brasse Brännström
Neeej! Såg nyss detta på TV4.

Blir så ledsen! :-(

Tack för många goa garv, Brasse.

Edit: Ännu ett komikergeni har vandrat vidare.
 
Senast ändrad:
[OT] Vila i frid - Brasse Brännström
ensamvarg skrev:
-------------------------------------------------------
> Riktigt trist. Såg honom live solo i Grottmannen
> i Göteborg fö flera år sedan. Riktigt bra!
> RIP


Samma här fast i Malmö. Otroligt bra.
 
[OT] Vila i frid - Brasse Brännström
Brasse Brännström blev 1988 Oscarsnominerad som medförfattare till filmen Mitt liv som hund. 2001 fick han en Guldbagge för bästa manliga biroll i filmen Sprängaren.

Brasse Brännström blev 69 år, och det är många som sörjer honom - bland annat Magnus Härenstam som säger till TT att han är ledsen och förtvivlad över Brännströms bortgång, men också stolt och glad över att ha fått vara hans arbetskamrat och nära vän.

Han ser "myrorna och elefanterna" som det mest minnesvärda.

– Det går inte att komma ifrån det. Inte en vecka går utan att man får en klapp på axeln av en mamma eller en mormor eller till och med taxichaufförer som tackar för det där barnprogrammet, säger han till TT.

– Det där är det bästa vi gjort och vi var så stolta över det.

Samarbetet varade i nästan två decennier.

– Då var Brasse rätt trött på både mig och vad vi höll på med. Men fram till dess hade vi så förfärligt roligt.

Härenstam lyfter också fram Brännströms dramatiska skådespelarådra, som kröntes av en Guldbagge för insatsen i Marklundfilmen Sprängaren.

Andra vänner och kollegor lyfter fram Brännströms värme, generoistet och klokskap.


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5951327
 
Tillbaka
Topp