Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen


Acties:
  • +2 Henk 'm!

  • Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:45
SnowDude schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:36:
[...]

Valt wel mee toch? O-)
[Afbeelding]

Op de linker wand mijn vaste power blok met daaronder 6 uitgangen van de Neptune Apex computer, en daaronder de computer zelf.
Aan de voorkant zit een input blok van de computer, hierop zitten de vlotter sensoren (een voor de osmose water voorraad en een op de opvangbak van de skimmer) en de deur sensoren aangesloten.

Op de achterwand van links naar rechts: De controller van de linker stromingspomp (verstopt achter de roller filter), daarnaast de controller van de gyre stromingspomp (de cirkel die net achter de roller filter vandaan komt). Dan de controller van de opvoerpomp en dan de controller van de pomp van het UV filter.

Op de rechter zijwand: 6 extra uitgangen van de computer en mijn UV filter.

Links van de sump een CO2 filter (ik heb wat last van lage PH), met, in het roze, daarboven een CO2 sensor maar die is tijdelijk.

De sump zelf dit zijn eigenlijk maar 3 vakken waarvan het laatste vak helemaal los staat van de eerste twee, in het eerste vak: roller filter, met daarnaast op het glas de sensoren van de computerL temperatuur, zoutgehalte, PH en Redux (ORP) dan komt de skimmer, en verstopt daarachter zit de 200W verwarming.
In het tweede vak zit de opvoerpomp en de pomp van het UV filter.
In het laatste vak zit osmose water (zoetwater genoemd voor mijn vader die de vakantie oppas is :+ )

Aan de voorkant: op de grond een lekkage sensor, een spuit met osmose water voor het schoonmaken van de ruit aan de buitenkant. en de doseerpomp met van links naar rechts ATI Pro 1 en ATI Pro 2 (voor waterhardheid, calcium en magnesium) dan reef fuel, dit is eigenlijk een soort alcohol om de bacterie cultuur te voeden om nitraat (nu 5ppm) en fosfaat (nu 0.02 ppm) laag te houden. Daarnaast een lege fles en als laatste een fles AB+ dit is voer voor de koralen.
Echt kwijlen van zo'n bak met de techniek er bij. Schitterend!

Zelf vorige week eindelijk weer een bakje van een ruime 400L besteld om na 3 jaar niets weer een zoetwaterbak te starten. Zin in, jammer dat het wachten op de levering altijd zo lang lijkt te duren :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

  • SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:31
Anton2610 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:50:
[...]


Echt kwijlen van zo'n bak met de techniek er bij. Schitterend!

Zelf vorige week eindelijk weer een bakje van een ruime 400L besteld om na 3 jaar niets weer een zoetwaterbak te starten. Zin in, jammer dat het wachten op de levering altijd zo lang lijkt te duren :X
Weet je je begint simpel en gaande weg wordt alles stapje voor stapje uitgebreid.
Dit is ook niet mijn eerste bak.

Ik ben een jaar of 20 geleden begonnen met 40 liter zoetwater met een simpel binnen filtertje, en wat simpele vissen zoals neon tetras en corydora's
Na 2 jaar later heb ik alles verhuisd naar een Jewel Panorama 80, 120 liter bak met pot filter en een co2 systeem die ik een jaar of 4 heb gehad.

Daarna ben ik verliefd geworden op zout water. Mijn eerst bak heeft 4 jaar lang gestaan dit was een tweedehands Sera cube 130. Hierin zat een hele kleine skimmer. Later een grotere skimmer er aangehangen en dat was beter voor de water kwaliteit maar door een probleem 2 jaar later ook het einde van die bak. De skimmer is gaan lekken tijdens mijn vakantie en dat betekende het einde van mijn vissen en mijn laminaat vloer. Ook toen een aantal lessen geleerd: nooit meer een tweedehands bak kopen, nooit meer een bak met een gebogen voorruit en alle natte techniek in de bak of in een sump. Dus geen filters meer naast de bak.

Toen ook gezworen om pas een nieuwe bak te kopen als ik meer ruimte had, maar omdat ik toch wel wat miste nog geen jaar later een 30 liter cube gekocht met wat zoetwater garnalen.

Twee jaar later ben ik eindelijk verhuisd, maar vanwege geld gebrek nog geen grote bak gekocht. Mijn 30 liter cube was mee gegaan en die heb ik een half jaar later omgezet naar zout. Omdat dit een kleine bak is heb ik daar weinig filtering op gezet, maar gewoon elke 1 a 2 weken een 50% waterwissel gedaan. De techniek bestond uit een stromingspomp, verwarming, koeling en een led lamp. 3 van mijn huidige vissen hebben ook in deze bak gezeten, de Pseudochromis Fridmani en de 2 anemoon vissen. Deze zijn dan ook ondertussen al ruim 5 jaar oud. Ook mijn anemoon en een aantal koralen komen uit die tijd.

Mijn huidige bak, op papier 535 liter maar netto eerder 470, heb ik nu twee en een half jaar. En die techniek was in het begin ook veel simpeler. 1 stromingspomp, opvoerpomp, skimmer, verwarming, koeling, een osmose bijvul systeem en de LED lampen.

De rest van de techniek is er in de loop van de tijd bij gekomen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.


Acties:
  • +3 Henk 'm!

  • World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:20
Techniek is "Tijd = Geld".

Ik heb net als @SnowDude een rollermat filter. Dit is een apparaat wat je kunt kopen om water te filteren.
De tegenhanger daarvan zijn filtersokken. Filtersokken moet je eigenlijk elke dag of om de dag er uit halen en wassen.

Beide werken prima maar met de sokken heb je vrijwel elke dag werk en met de filterroller heb je wellicht 1x in de maand of soms nog minder werk.

Dit is het verschil in kosten. Ik heb het dit keer gedaan met alle toeters en bellen. Ik heb in het weekend een uurtje werk en moet uiteraard de ramen schoon maken. Maar dat laatste ga ik ook Tweaken. 8) :Y)




Een gif probeersel van een Goniopora koraal. Eentje met bijzonder lange tentakels. Dat is niet perse handig want die "prikken en irriteren" andere koralen.

Wel mooi

https://media.giphy.com/media/uF2mF393DbZgBinnSJ/giphy.gif

En het knabbelen aan een mossel. Iedereen vind het lekker.
https://media.giphy.com/media/Z3wPtKfo1AEBDBjS9x/giphy-downsized-large.gif

[ Voor 25% gewijzigd door World Citizen op 10-01-2023 22:51 ]


Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:31
World Citizen schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:52:
Techniek is "Tijd = Geld".

Ik heb net als @SnowDude een rollermat filter. Dit is een apparaat wat je kunt kopen om water te filteren.
De tegenhanger daarvan zijn filtersokken. Filtersokken moet je eigenlijk elke dag of om de dag er uit halen en wassen.

Beide werken prima maar met de sokken heb je vrijwel elke dag werk en met de filterroller heb je wellicht 1x in de maand of soms nog minder werk.

Dit is het verschil in kosten. Ik heb het dit keer gedaan met alle toeters en bellen. Ik heb in het weekend een uurtje werk en moet uiteraard de ramen schoon maken. Maar dat laatste ga ik ook Tweaken. 8) :Y)
En als je die sokken te lang niet vervangt hebben ze eigenlijk alleen maar een negatieve impact doordat ze het vuil in het water laten zitten.

Ik ben dagelijks 5 a 10 minuten bezig met onderhoud. Dat is uiteraard voeren, en als het nodig is het osmose water bijvullen de skimmer leeg gooien, de ruit schoon maken, en de doseer voorraden bijvullen.

Verder ook een keer per week maximaal uur onderhoud, dit is water testen (wekelijks), water verversen en bodem afzuigen(twee wekelijks), skimmer reinigen (om de twee weken), pompen reinigen (om de 2 maanden). En de koralen bijwerken / stekken. Zeker de leder koralen groeien harder dan veel mensen denken



Een gif probeersel van een Goniopora koraal. Eentje met bijzonder lange tentakels. Dat is niet perse handig want die "prikken en irriteren" andere koralen.
Eingenlijk alle koralen netelen in meer of mindere mate, mijn hamer koraal steekt af en toe een paar lange tentakels uit, dit is om te voelen aan welke kant er ruimte is om te kunnen groeien, en als die tentakels een ander koraal vinden dan gaan ze "vechten"
Wel mooi

[Afbeelding]

En het knabbelen aan een mossel. Iedereen vind het lekker.
[Afbeelding]
Wat een gave zeester heb je daar <3

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:20
@SnowDude Over die zeester maak ik me nog zorgen. Ik kan gewoon niet genoeg informatie vinden om zeker te weten dat ik hem in leven kan houden. Ik ben erachter dat hij weekdieren eet zoals mossel en sint jacobs schelpen, maar of dat voldoende is kan ik niet vinden.

Ik kan niet ontkennen dat ik niet zeker weet of ik hem goed verzorg. Ik doe mijn best maar concrete informatie krijg ik helaas niet gevonden.

Op hoop van zege dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Gisteren een Corydoras die ondersteboven aan het oppervlak hing. Volgens mij zag ik hem de afgelopen dagen ook vaak naar het wateroppervlak toe gaan. Situatie werd er niet beter op, dus ik heb hem uit zijn lijden verlost. Kon verder weinig ontdekken behalve dat zijn kieuwen iets roder waren dan die van zijn soortgenoten.

(Teststrip gaf de normale waardes aan)

Verder gaat het allemaal wel goed met de bak, wel een verschil in groeisnelheid van planten zeg, het sterrenkruid moet ik eigenlijk al snoeien, terwijl andere pas net een beetje nieuw blad maken sinds de start eind vorig jaar.

Harry de harige ancistrus en zijn vriendin laten zich vooral in de schemer zien. Dus ik ben blij met de extra ledstrip die ik heb ingebouwd en nog een 3 kwartier licht geeft nadat het normale licht uit is gegaan.

[ Voor 43% gewijzigd door _ferry_ op 12-01-2023 07:25 ]


Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-05 19:05

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

World Citizen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:58:
@SnowDude Over die zeester maak ik me nog zorgen. Ik kan gewoon niet genoeg informatie vinden om zeker te weten dat ik hem in leven kan houden. Ik ben erachter dat hij weekdieren eet zoals mossel en sint jacobs schelpen, maar of dat voldoende is kan ik niet vinden.

Ik kan niet ontkennen dat ik niet zeker weet of ik hem goed verzorg. Ik doe mijn best maar concrete informatie krijg ik helaas niet gevonden.

Op hoop van zege dus.
https://aquainfo.nl/categorie/zeewater/zeesterren/ zag 1 zeester met wel een beschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
World Citizen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:58:
@SnowDude Over die zeester maak ik me nog zorgen. Ik kan gewoon niet genoeg informatie vinden om zeker te weten dat ik hem in leven kan houden. Ik ben erachter dat hij weekdieren eet zoals mossel en sint jacobs schelpen, maar of dat voldoende is kan ik niet vinden.

Ik kan niet ontkennen dat ik niet zeker weet of ik hem goed verzorg. Ik doe mijn best maar concrete informatie krijg ik helaas niet gevonden.

Op hoop van zege dus.
Over mosselen, die bevatten thiaminase (slopen vit B ). Dat heeft me bijna een grote Polypterus gekost. Ik ben dus een stuk voorzichtiger geworden met dat soort dingen voeren 😐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:20
dragon2 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:52:
[...]


Over mosselen, die bevatten thiaminase (slopen vit B ). Dat heeft me bijna een grote Polypterus gekost. Ik ben dus een stuk voorzichtiger geworden met dat soort dingen voeren 😐
Ik ben gaan lezen en inderdaad dit is een ding. Uitsluitend voer aanbieden wat veel thiaminase bevat lijd tot problemen. Afwisseling, ander voer of het toevoegen van B1 is een goede optie.

Een lijstje met veel en wienig thiaminase bevattend voer:

Species high in thiaminase
Anchovy (Engraulis sp.)
Atlantic herring (Clupea harengus)
Capelin (Mallotus villosus)
Carp (Cyprinus carpio)
Clams (family Veneridae)
Goldfish (Carassius auratus)
Lobster (Homarus americanus)
Menhaden (Brevoortia spp.)
Minnows (Cyprinids)
Mussels (Mytilus spp.)
Rainbow smelt (Osmerus mordax)
Sardine (Harengula spp.)
Scallops (Pecten spp.)
Shrimp and prawns (various species)
Skipjack tuna (Katsuwonus pelamis)
White bass (Morone chrysops)
Yellowfin tuna (Neothunnus macropterus)

Species lower in thiaminase
Atlantic cod (Gadus morhua)
Atlantic hake (Merluccius bilinearis)
Atlantic halibut (Hippoglossus hippoglossus)
Atlantic mackerel (Scomber scombrus)
Atlantic salmon (Salmo salar)
Brown trout (Salmo trutta)
Catfish (Ictalurus and related spp)
Cisco (Coregonus spp.)
Coho salmon (Oncorhynchus kisutch)
Flounder / sole (Pleuronectes and related spp.)
Haddock (Melanogrammus aeglefinus)
Hake (Urophycis spp)
Lake trout (Salvelinus namaycush)
Mullet (Mugilidae spp)
Poecilids (Guppies, platies, mollies)
Pollock/Pollack (Pollachius spp.)
Rainbow trout (Oncorhynchus mykiss)
Tilapia (Oreochromis spp)
Worms (Lumbricus spp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
World Citizen schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:35:
[...]


Ik ben gaan lezen en inderdaad dit is een ding. Uitsluitend voer aanbieden wat veel thiaminase bevat lijd tot problemen. Afwisseling, ander voer of het toevoegen van B1 is een goede optie.

Een lijstje met veel en wienig thiaminase bevattend voer:

Species high in thiaminase
Anchovy (Engraulis sp.)
Atlantic herring (Clupea harengus)
Capelin (Mallotus villosus)
Carp (Cyprinus carpio)
Clams (family Veneridae)
Goldfish (Carassius auratus)
Lobster (Homarus americanus)
Menhaden (Brevoortia spp.)
Minnows (Cyprinids)
Mussels (Mytilus spp.)
Rainbow smelt (Osmerus mordax)
Sardine (Harengula spp.)
Scallops (Pecten spp.)
Shrimp and prawns (various species)
Skipjack tuna (Katsuwonus pelamis)
White bass (Morone chrysops)
Yellowfin tuna (Neothunnus macropterus)

Species lower in thiaminase
Atlantic cod (Gadus morhua)
Atlantic hake (Merluccius bilinearis)
Atlantic halibut (Hippoglossus hippoglossus)
Atlantic mackerel (Scomber scombrus)
Atlantic salmon (Salmo salar)
Brown trout (Salmo trutta)
Catfish (Ictalurus and related spp)
Cisco (Coregonus spp.)
Coho salmon (Oncorhynchus kisutch)
Flounder / sole (Pleuronectes and related spp.)
Haddock (Melanogrammus aeglefinus)
Hake (Urophycis spp)
Lake trout (Salvelinus namaycush)
Mullet (Mugilidae spp)
Poecilids (Guppies, platies, mollies)
Pollock/Pollack (Pollachius spp.)
Rainbow trout (Oncorhynchus mykiss)
Tilapia (Oreochromis spp)
Worms (Lumbricus spp)
Ook een groot probleem met mensen die (eigenlijk alleen) goudvissen voeren aan hun roofvissen, en ik deed dat ook met vis etende slangen 😐

https://www.practicalfish...ator-fish-and-thiaminase/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik moet morgen echt maar weer eens aan de gang om m'n bioloog een keer op te schonen, zit echt veel te veel zooi in nu. Echt *geen* zin in maar ja, langer uitstellen kan ik maar beter niet doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
toolkist schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:12:
Ik moet morgen echt maar weer eens aan de gang om m'n bioloog een keer op te schonen, zit echt veel te veel zooi in nu. Echt *geen* zin in maar ja, langer uitstellen kan ik maar beter niet doen...
En, nog verder uitgesteld, nog bezig of inmiddels voltooid? :)

Volg mij op X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:50
Nou, ik had een klein foutje gemaakt met mijn nieuwe bak.
Ik gebruikte de JBL app/teststrips steeds om mijn water te testen en de app gaf steeds groene waardes aan waardoor ik dacht dat alles goed zat. Hierdoor ben dus te vroeg begonnen met het migreren van mijn oude bak en het toevoegen nieuwe bewoners.

Na een paar dagen steeds dadelijks 1-4 dode garnalen te hebben gehad, heb ik het water laten testen bij de lokale shop en dat geeft een heel ander beeld :(

Inmiddels al een paar dagen achterelkaar een 30% waterchange gedaan icm conditioners etc. De uitval is inmiddels vrijwel gestopt maar ik heb ook een explosie van baby garnalen (mijn Betta probeert ze te vangen, maar is gewoon te traag).

Wat ik inmiddels geleerd is dat ik bij mijn eerste watertest blijkbaar mijn water had gecategoriseerd als water in de app waardoor de waardes simpelweg altijd in het groen worden weergegeven. Na het aanpassen van de categorie naar aquarium (blijkbaar gemist tijdens initiële config), worden de metingen weergegeven icm of dit goed/slecht is etc |:(

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919


Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Bossie Dat is erg balen en zonde. Voor een volgende keer: Test dagelijks, bevestig dat je gedurende 1 of meerdere dagen rode waarden hebt (nitriet), daarna nitriet ziet afnemen en nitraat ziet toenemen. Zie je geen nitriet meer, maar wel nitraat dan zijn de bacteriën om ammonia(k) naar nitriet en naar nitraat om te zetten aanwezig. Daarna een waterwissel doen om het nitraat omlaag te krijgen en dan langzaam het dierenbestand gaan opbouwen. Bij voorkeur met de dieren die het meeste kunnen hebben.

Heb je geen nitrietpiek gemeten, dan komt die waarschijnlijk nog. In het aquarium dat ik het meest recent heb opgezet duurde het 23 dagen voordat die cycle voltooid was. Doorgaans duurt het ergens tussen de 2-3 weken. Dus nooit te snel dieren toevoegen en goed controleren. De bevestiging van de nitrietpiek met daarna de bevestiging dat die weg is is enorm belangrijk.

Daarna het dierenbestand rustig opbouwen, want de hoeveelheid bacteriën moet opbouwen en zich aanpassen aan het dierenbestand.

Met garnalen moet je doorgaans nog iets langer wachten, omdat er eerst voldoende biofilm moet opbouwen op bodem, hardscape en planten. Of je moet ze bijv. om de dag even goed bijvoeren. En garnalen kunnen erg gevoelig zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 14-01-2023 14:27 ]

Volg mij op X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:45
Taro schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:24:
@Bossie Dat is erg balen en zonde. Voor een volgende keer: Test dagelijks, bevestig dat je gedurende 1 of meerdere dagen rode waarden hebt (nitriet), daarna nitriet ziet afnemen en nitraat ziet toenemen. Zie je geen nitriet meer, maar wel nitraat dan zijn de bacteriën om ammonia(k) naar nitriet en naar nitraat om te zetten aanwezig. Daarna een waterwissel doen om het nitraat omlaag te krijgen en dan langzaam het dierenbestand gaan opbouwen. Bij voorkeur met de dieren die het meeste kunnen hebben.

Heb je geen nitrietpiek gemeten, dan komt die waarschijnlijk nog. In het aquarium dat ik het meest recent heb opgezet duurde het 23 dagen voordat die cycle voltooid was. Doorgaans duurt het ergens tussen de 2-3 weken. Dus nooit te snel dieren toevoegen en goed controleren. De bevestiging van de nitrietpiek met daarna de bevestiging dat die weg is is enorm belangrijk.

Daarna het dierenbestand rustig opbouwen, want de hoeveelheid bacteriën moet opbouwen en zich aanpassen aan het dierenbestand.

Met garnalen moet je doorgaans nog iets langer wachten, omdat er eerst voldoende biofilm moet opbouwen op bodem, hardscape en planten. Of je moet ze bijv. om de dag even goed bijvoeren. En garnalen kunnen erg gevoelig zijn.
Ligt ook weer aan het visbestand wat je voor ogen hebt. Ben zelf een bak in aan het draaien voor mbuna's, maar wil toch in één keer een groot bestand introduceren na 4 weken indraaien. Puur om iedereen de kans te geven op een territorium en niet iedere keer de inrichting aan moet passen (en extra stress ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

  • dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Anton2610 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:49:
[...]


Ligt ook weer aan het visbestand wat je voor ogen hebt. Ben zelf een bak in aan het draaien voor mbuna's, maar wil toch in één keer een groot bestand introduceren na 4 weken indraaien. Puur om iedereen de kans te geven op een territorium en niet iedere keer de inrichting aan moet passen (en extra stress ).
Yup. Anders vallen er wellicht doden. Maar zorg dan wel voor een serieus filter natuurlijk 😉 Ik zie mensen met alleen een inbouw juwel filter dat doen, da's niet zo'n goed plan...

https://tweakers.net/i/JXZ5xTFIpfJXhdFILeFspkUz48I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQjT7qsvqmS2PzL7ZIPlF0Uv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:24:
@Bossie Dat is erg balen en zonde. Voor een volgende keer: Test dagelijks, bevestig dat je gedurende 1 of meerdere dagen rode waarden hebt (nitriet), daarna nitriet ziet afnemen en nitraat ziet toenemen. Zie je geen nitriet meer, maar wel nitraat dan zijn de bacteriën om ammonia(k) naar nitriet en naar nitraat om te zetten aanwezig. Daarna een waterwissel doen om het nitraat omlaag te krijgen en dan langzaam het dierenbestand gaan opbouwen. Bij voorkeur met de dieren die het meeste kunnen hebben.

Heb je geen nitrietpiek gemeten, dan komt die waarschijnlijk nog. In het aquarium dat ik het meest recent heb opgezet duurde het 23 dagen voordat die cycle voltooid was. Doorgaans duurt het ergens tussen de 2-3 weken. Dus nooit te snel dieren toevoegen en goed controleren. De bevestiging van de nitrietpiek met daarna de bevestiging dat die weg is is enorm belangrijk.

Daarna het dierenbestand rustig opbouwen, want de hoeveelheid bacteriën moet opbouwen en zich aanpassen aan het dierenbestand.

Met garnalen moet je doorgaans nog iets langer wachten, omdat er eerst voldoende biofilm moet opbouwen op bodem, hardscape en planten. Of je moet ze bijv. om de dag even goed bijvoeren. En garnalen kunnen erg gevoelig zijn.
Als je al een bak hebt staan dan ofwel de hele boel overzetten (filter sowieso, liefst bodem materiaal ook) ofwel het nieuwe filter flink enten met ingedraaid materiaal ofwel het nieuwe filter in de oude bak mee laten draaien voor een maandje, klaar.

Ik kan meestal de boel gewoon overzetten, klaar, hoef ik niet in te draaien zelfs niet met een druk bezette mbuna bak oid. Maar ik heb dan ook teveel bakken staan 😏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:45
dragon2 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:52:
[...]


Yup. Anders vallen er wellicht doden. Maar zorg dan wel voor een serieus filter natuurlijk 😉 Ik zie mensen met alleen een inbouw juwel filter dat doen, da's niet zo'n goed plan...

[Afbeelding]
Staat een filter op met een capaciteit van 1850l/hr, net geen 5x de bakinhoud dus moet goed komen >:) . Zie af en toe wel eens foto's voorbij komen op MP waarbij ik me afvraag hoe het überhaupt kan dat de vissen nog leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:50
Taro schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:24:
@Bossie Dat is erg balen en zonde. Voor een volgende keer: Test dagelijks, bevestig dat je gedurende 1 of
Heb je geen nitrietpiek gemeten, dan komt die waarschijnlijk nog. In het aquarium dat ik het meest recent heb opgezet duurde het 23 dagen voordat die cycle voltooid was. Doorgaans duurt het ergens tussen de 2-3 weken. Dus nooit te snel dieren toevoegen en goed controleren. De bevestiging van de nitrietpiek met daarna de bevestiging dat die weg is is enorm belangrijk.
Ik denk dat die piek de oorzaak was, het probleem was dat mijn metingen in de app blijkbaar in de verkeerde categorie (water) stonden. Hierdoor werd alles dus als "groen" weergegeven.

Nadat ik dit dus later handmatig in een nieuwe categorie (aquarium) had gezet via de webpagina (web heeft meer opties dan de app), werden al mijn metingen dus wel weergegeven met scores gebaseerd op de gewenste waarden waardoor het probleem meteen zichtbaar werd.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919


Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als er bijv. om een bepaalde reden veel vissen tegelijkertijd moeten worden toegevoegd om gevechten te voorkomen, dan kan het zijn dat daar extra waterwissels bij horen. Maar iemand die daarmee bezig is kan dat ook wel prima inschatten, want daar begin je niet onvoorbereid aan, dan ben je doorgaans al meer ervaren.
Bossie schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:12:
[...]
Ik denk dat die piek de oorzaak was, het probleem was dat mijn metingen in de app blijkbaar in de verkeerde categorie (water) stonden. Hierdoor werd alles dus als "groen" weergegeven.

Nadat ik dit dus later handmatig in een nieuwe categorie (aquarium) had gezet via de webpagina (web heeft meer opties dan de app), werden al mijn metingen dus wel weergegeven met scores gebaseerd op de gewenste waarden waardoor het probleem meteen zichtbaar werd.
Dat zal zeker de oorzaak zijn geweest. Maar je vertrouwt (achteraf gezien) eigenlijk teveel op die app. Voordat een nitriet piek wordt gemeten kan de app dus ook gewoon aangeven dat het water in orde is. En dat is dan ook wel zo, want er zit nog geen ammonia(k), nitriet of nitraat in. Het gaat er echter om dat je bevestigd wil zien dat er na enkele dagen of weken een nitriet piek is geweest, want dan is niet alleen het water in orde, dan is pas het aquarium ook geschikt om dieren voor langere tijd te kunnen gaan huisvesten. Daarom is simpelweg watertesten niet voldoende om te bepalen of je dieren aan het aquarium kunt toevoegen of niet. Je wil eigenlijk eerst alles groen hebben, dan enkele dagen rood zien en daarna groen. Dan pas kan je tot de volgende stap overgaan.

Volg mij op X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:50
Taro schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:54:
Als er bijv. om een bepaalde reden veel vissen tegelijkertijd moeten worden toegevoegd om gevechten te voorkomen, dan kan het zijn dat daar extra waterwissels bij horen. Maar iemand die daarmee bezig is kan dat ook wel prima inschatten, want daar begin je niet onvoorbereid aan, dan ben je doorgaans al meer ervaren.


[...]

Dat zal zeker de oorzaak zijn geweest. Maar je vertrouwt (achteraf gezien) eigenlijk teveel op die app. Voordat een nitriet piek wordt gemeten kan de app dus ook gewoon aangeven dat het water in orde is. En dat is dan ook wel zo, want er zit nog geen ammonia(k), nitriet of nitraat in. Het gaat er echter om dat je bevestigd wil zien dat er na enkele dagen of weken een nitriet piek is geweest, want dan is niet alleen het water in orde, dan is pas het aquarium ook geschikt om dieren voor langere tijd te kunnen gaan huisvesten. Daarom is simpelweg watertesten niet voldoende om te bepalen of je dieren aan het aquarium kunt toevoegen of niet. Je wil eigenlijk eerst alles groen hebben, dan enkele dagen rood zien en daarna groen. Dan pas kan je tot de volgende stap overgaan.
Je mist het punt, ik heb 2-3 weken metingen gedaan waarbij de metingen in de verkeerde categorie werden geplaatst.

In deze categorie werden de waterwaardes in het groen weergegeven (blijkbaar gewoon omdat groen de branding van het merk is, was geen indicatie voor het water). Later toen de problemen kwamen, kwam ik erachter dat ik in de app de categorie moest aanpassen en werden al mijn metingen weergeven icm de gewenste percentages etc.

Hierdoor was ook opeens de piek zichtbaar op mijn eerdere metingen |:(
Ik vertrouwde idd wel teveel op de app, maar daarvoor had ik deze juist genomen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919


Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Bossie Maar waarom zijn de garnalen dan overleden terwijl de piek al was geweest? Je ging toch naar de LFS om water te testen omdat er garnalen dood gingen en zij constateerden dat de waarden niet in orde waren, dus daarna ben je om die impact te verminderen extra waterwissels gaan doen?

Edit: Voor de volledigheid: Shit happens in deze hobby, klote voor de dode garnalen en niet meer terug te draaien. Gaat ook niet om schuld of iets dergelijks, ik begrijp jouw situatie en je hebt je ervoor ingezet om dit te voorkomen door te meten. Maar ik probeer het proces te begrijpen en beschrijven, zodat anderen dit niet overkomt. Ik ben hier gelukkig ooit terechtgekomen voordat ik mijn eerste aquarium opstartte, men is boos op mij geworden (voelde niet fijn), maar ik heb het advies toen gevolgd en dit lot is mij daarom gelukkig bespaard gebleven.

Er zit een verschil tussen het volgen van wat een App aangeeft en het "begrijpen" van hoe het werkt. Ik ga liever af op pure rauwe waterwaarden dan wat een App zegt. En zonder nitrietpiek te hebben gemeten, die daarnaast inmiddels voorbij is, moet je geen dieren toevoegen.

Toen ik een oud aquarium aan iemand verkocht heb ik er 3x bij verteld wat ze moesten doen. Na 1 week kreeg ik een foto van 3 mooie goudvissen in het aquarium. 3 weken later werd het aquarium weer op Facebook te koop aangeboden, bij navraag waren de vissen in week 2 overleden. Het is helaas het grootste probleem binnen deze hobby en daarom is het goed om anderen hiervoor te behoeden.

[ Voor 67% gewijzigd door Taro op 14-01-2023 22:29 ]

Volg mij op X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:50
Taro schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:22:
@Bossie Maar waarom zijn de garnalen dan overleden terwijl de piek al was geweest? Je ging toch naar de LFS om water te testen omdat er garnalen dood gingen en zij constateerden dat de waarden niet in orde waren, dus daarna ben je om die impact te verminderen extra waterwissels gaan doen?
Correct, de piek is inmiddels geweest. Het irrigatiepuntje is doordat de waarden in de foute categorie stonden heb ik de opbouw van de piek gemist (ondanks regelmatig meten).

Nadat ik dit later gecorrigeerd had in de webtool van de app, werd de opbouw van de piek duidelijk zichtbaar in de voorgaande metingen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:59

JME

zeg maar Jamie

Bij ons wordt binnenkort de meterkast gemoderniseerd. De elektricien verwacht een dagdeel bezig te zijn. Zouden bak en filter dat zo lang trekken zonder pomp? Betreft een 70 liter met intern filter. Komt uiteraard niet droog te staan, maar de stroming is wel lang weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:41
@JME
UPS op de kop tikken? kan hij doorgaan.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:19
Kan gewoon, geen probleem. Ik zou alleen het filter schoonmaken achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
peppie71 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:07:
Kan gewoon, geen probleem. Ik zou alleen het filter schoonmaken achteraf.
Juist helemaal van het filter afblijven na zoiets. De bacteriën krijgen een klap van geen stroming na zeg 3 kwartier. De baccies die je daarna nog over hebt moet je heel zuinig op zijn, dus zeker niet weg gaan spoelen 👀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:19
Als je bak steady draait, zitten die bacteriën ook in je aquarium. Die komen vanzelf wel weer in het filter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

JME schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:44:
Bij ons wordt binnenkort de meterkast gemoderniseerd. De elektricien verwacht een dagdeel bezig te zijn. Zouden bak en filter dat zo lang trekken zonder pomp? Betreft een 70 liter met intern filter. Komt uiteraard niet droog te staan, maar de stroming is wel lang weg.
Ik ga er altijd vanuit dat als de boel langer dan 30-60 minuten stil staat, er veel sterfte van bacteriën in je filter is wat de waterwaarden heel slecht kan maken.
Als mijn filter langer dan een uur stil zou staan, zou ik direct van de gelegenheid gebruik maken om het filter een schoonmaakbeurt te geven, vóórdat je hem weer aan zet (Want dan komt die meuk in je bak).

In de praktijk kun je het vaak gewoon aan de elektricien uitleggen en zeggen dat je om de 30 minuten even 5 minuten stroom nodig hebt. En vaak kan hij wel een uitzondering maken en dat filter zo veel mogelijk aan houden. Is bij mij altijd gelukt.

Je kunt ook altijd even een verlengkabel over de schutting gooien en de buren lief aan kijken. :P

Tibber klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-E, VW ID3, Gasloos sinds 2018


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

dragon2 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:23:
[...]


Juist helemaal van het filter afblijven na zoiets. De bacteriën krijgen een klap van geen stroming na zeg 3 kwartier. De baccies die je daarna nog over hebt moet je heel zuinig op zijn, dus zeker niet weg gaan spoelen 👀
Ik snap die gedachte, echter zitten de meeste bacteriën behoorlijk 'vast' op je filtersponzen. Het kan dus geen kwaad om die sponzen voorzichtig af te spoelen. Dan gaat het vieze water het putje in met hopelijk zo veel mogelijk dode bacteriën. de levende blijven wel zitten.

maar inderdaad, zeker niet gaan schrobben tot je een blinkend schoon filter hebt :P

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 15-01-2023 10:14 ]

Tibber klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-E, VW ID3, Gasloos sinds 2018


Acties:
  • +4 Henk 'm!

  • JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:59

JME

zeg maar Jamie

de Peer schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:10:
Je kunt ook altijd even een verlengkabel over de schutting gooien en de buren lief aan kijken. :P
OMG wat achterlijk simpel, en wat achterlijk stom dat ik daar niet aan heb gedacht. Thanx!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Een dagdeel zou ik ook niet aandurven.

Vorige week mijn NO3 piek gehad, daarna nog 3x waterververst en gister heb ik 10 Crystal Reds in mijn Nano gedaan. Hopelijk voelen ze zich thuis ben benieuwd of ze ook gaan voortplanten. Bak had inmiddels al wat alg dus ze hebben genoeg te eten :P

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb hier voor noodgevallen een paar mesh bags, een volle powerbank en een USB luchtpomp. De filtermedia doe je in de mesh bags, rits dicht, met de luchtsteen eronder in het aquarium en USB pompje aansluiten op de powerbank. Op die manier creëer je stroming, filter je het water en blijven de bacteriën in leven.

Je kunt natuurlijk ook de filter openmaken, daar de luchtsteen in doen en af en toe wat water overhevelen.

UPS heb ik in het verleden ook gehad, is één keer nodig geweest, maar toen ik 's ochtends beneden kwam was die al leeg na meerdere uren gedraaid te hebben.

Als de stroom in de hele straat of wijk uitvalt, dan zou ik één van bovenstaande doen en als het alleen je eigen huis is, dan idd even bij de buren aftappen :)

Volg mij op X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ook een voordeel van het hebben van een 3 fase aansluiting. We hebben hier in het dorp een keer een stroomstoring gehad op 1 van de 3 fases. Ik kon dus gewoon mijn filter met een verlengsnoer op een ander stopcontact aansluiten, daar was nog wel stroom (want andere fase).
Maar enkele 1fase-huizen in de straat zaten net op die ene fase waar de storing was. die zaten in het geheel zonder stroom.

Tibber klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-E, VW ID3, Gasloos sinds 2018


Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
dragon2 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:23:
[...]


Juist helemaal van het filter afblijven na zoiets. De bacteriën krijgen een klap van geen stroming na zeg 3 kwartier. De baccies die je daarna nog over hebt moet je heel zuinig op zijn, dus zeker niet weg gaan spoelen 👀
Zonder stroming zijn die bacteriën na een dagdeel dood, dus die wil je zeker wel wegspoelen in de gootsteen en niet in je aquarium. Zo gauw ik weet dat de stroom er een tijd af gaat zijn koppel ik het filter af. Dat gaat er pas weer op als het doorgespoeld is.

is een beetje stabby


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hmm, ik wist dat het kon, maar nu gebeurt het ook duidelijk 2 van mijn zwaarddragers zijn in transitie :+
https://tweakers.net/i/cF1hvQsh0ii9xB48IQU7yQOB5Og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FclakYpTWoZ4AcShcSC1aeQw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

_ferry_ schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:59:
Hmm, ik wist dat het kon, maar nu gebeurt het ook duidelijk 2 van mijn zwaarddragers zijn in transitie :+
[Afbeelding]
Ja sommige mensen denken ten onrechte dat ze van geslacht wisselen.
Terwijl dit gewoon altijd een mannetje is geweest, waarbij de geslachtskenmerken pas laat tot uiting komen.

Tibber klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-E, VW ID3, Gasloos sinds 2018


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

de Peer schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Ja sommige mensen denken ten onrechte dat ze van geslacht wisselen.
Terwijl dit gewoon altijd een mannetje is geweest, waarbij de geslachtskenmerken pas laat tot uiting komen.
Oh ik dacht ook dat eerste eerlijk gezegd. Tenminste, zo had ik het destijds gelezen.
Ook omdat het mannetje welke al vroeg een zwaard had, uit hetzelfde nest, veel kleiner is dan de rest van de vissen.

Straks 4 mannetjes en 6 vrouwtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

_ferry_ schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:09:
[...]

Oh ik dacht ook dat eerste eerlijk gezegd. Tenminste, zo had ik het destijds gelezen.
Ook omdat het mannetje welke al vroeg een zwaard had, uit hetzelfde nest, veel kleiner is dan de rest van de vissen.

Straks 4 mannetjes en 6 vrouwtjes.
Er is het nodige over geschreven in wetenschappelijke artikelen.
Dit fenomeen wordt 'late male' genoemd volgens mij. Genetisch is (en was) het gewoon een mannetje.

Wat ook al weer het voordeel was van de late verandering weet ik zo even niet meer.

Tibber klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-E, VW ID3, Gasloos sinds 2018


Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

de Peer schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:11:
[...]

Er is het nodige over geschreven in wetenschappelijke artikelen.
Dit fenomeen wordt 'late male' genoemd volgens mij. Genetisch is (en was) het gewoon een mannetje.

Wat ook al weer het voordeel was van de late verandering weet ik zo even niet meer.
Onderaan dit topic staat het inderdaad beschreven:
https://aquaforum.nl/thre...ger-vrouw-word-man.38343/

Grappig, en voor de rangorde blijkbaar beter dan de huidige situatie met 2 mannetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De afgelopen periode nagedacht over wat ik met het 60H aquarium zal doen. De inrichting heeft zijn mooiste tijd gehad, veel planten zitten er al bijna 2 jaar in en sommige worden er niet mooier op. Ik heb ook besloten nu niet voor een groter aquarium te gaan, maar hier gewoon tevreden mee te zijn en er wat moois van te maken waar ik weer van kan genieten. Ik vermoed dat dat betekent dat ik alles er uit haal en deze qua bodem net zo inricht als ik recent met het garnalen aquarium heb gedaan: Een paar liter lavasplit achterin voor de hoogte, dan een goede laag aquasoil over de hele bodem (dan worden de Brigittae hopelijk ook weer wat minder schuw) en dan terug naar de basics: Verschillende planten, misschien 1-3 stuks lavarock en een klein stukje hout, of mogelijk laat ik dat ook achterwege. Het belangrijkste vind ik dat ik het hele aquarium kan overzien. In de huidige set-up zit er een enorm blackhole achter het hout waar ik lastig bij kan.

Verder overweeg ik om de witte achtergrond door een zwarte te vervangen. Tegelijkertijd wil ik dan eigenlijk van het externe filter en CO2 af en gewoon met bijv. een Aquael mini interne filter aan de slag die ik nu ook op de garnalenbak heb zitten, die is instelbaar en bevalt goed. Door de goede laag lavasplit icm soil is er voldoende oppervlak voor de bacteriën, daarnaast is de bioload niet heel groot met de huidige bewoners. Geen slangen meer om schoon te maken, geen gedoe meer in het kleine kastje met kabels en slangen, etc.

Ik laat het nog even bezinken. Tot die tijd ga ik weer wat extra aandacht aan de bestaande inrichting besteden.

Voor:
https://tweakers.net/i/6IIYpMkLDwVvHde5h9Nh1Klae-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFgkyRUiwQZRiuFcA5BPagLi.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
https://tweakers.net/i/XlPmINU1IllB8fBsdf8IZnXIneM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kW3E0w5PfyM8CrCSIX9za96.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/VmfjVqS8Vjzyd4jnldSYkaBMFP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUX0jU8CI9dwJ0iAd8pKbbtH.jpg?f=fotoalbum_large

Heb dus de Alternanthera reineckii 'Mini' die zijn beste tijd had gehad verwijderd. De bak werd er niet mooier op. Heb de Hydrocotyle Tripartita Japan van het oppervlak gesnoeid en de toppen op de lege plekken gepland. Nou ontbreekt er wel iets roods, maar for the time being is dit prima.

De lelies achterin doen het prima, je ziet qua kleur ook duidelijk het verschil tussen de bladeren waar wel/niet voldoende licht op komt. De foto is wat donker:
https://tweakers.net/i/t5aBfSukhndsoVdXg7mcbOaJ3Ho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nep1ztABeFEYfrzyq9chGXyf.jpg?f=fotoalbum_large

En de ster van het aquarium ;)
https://tweakers.net/i/YjQx8-_tkDfQwXCggUpSms4l3Bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZkHfTKoRlkweCCcOdLITCOZS.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/YR9N2xbWHkTNokLbnJL-v8NEkq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TvOn97E4XYMuDExlc433Y5H.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig ook helemaal geen algen meer. Wel even monitoren of dat zo blijft nu de Hydrocotyle minder licht blokkeert.

Komende week nog even de filter in- & outlet + slangen vervangen en dan kan die weer even mee :)

Volg mij op X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:59

JME

zeg maar Jamie

@Taro heb je alle algen gewoon weggesnoeid of zijn ze verdwenen door verbeterde omstandigheden? Mooie diva trouwens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
JME schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:47:
@Taro heb je alle algen gewoon weggesnoeid of zijn ze verdwenen door verbeterde omstandigheden? Mooie diva trouwens :)
:) Ze zijn verdwenen. Heb een tijdje geleden de pH iets verlaagd / CO2 iets verhoogd, verlichting iets verlaagd, minder waterwissels gaan doen (1x per 3 weken nu gemiddeld vs 1x per week) en de waterwissels met een deel osmosewater. Daarnaast is de automatische plantenvoeding nu verder gefinetuned.

De kleuren springen er natuurlijk wel beter uit met meer verlichting, ik wacht even 2 weken omdat ik vandaag de overkapping met Hydrocotyle heb verwijderd, maar daarna toch weer proberen de intensiteit iets op te voeren.

Viel mij trouwens ook op dat als ik de pH-sensor verplaats dat die gewoon 0,1 pH hoger meet... Had ik weleens eerder geconstateerd. Heeft mogelijk ook met het kabeltje te maken, als je die beweegt dan wordt er ook een andere pH weergegeven, zal het signaal wel beïnvloeden, maar als je dus kalibreert en daarna de sensor verplaatst heb je al een andere uitkomst. Herkennen anderen dit?

Volg mij op X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

PH sensoren zijn erg gevoelig ja, coax kabel niet knakken, sensor altijd nat houden, en vrij in de vloeistof laten meten (dus niet pal naast een wand of in een te smalle buis)
En ook de meetversterkers kunnen nog wel eens wat storing oppikken. (Heb ze niet in mijn aquarium, wel vroeger veelvuldig geserviced)

Mooi die planten, bij mij zit overal wel wat alg, maar ach, das natuur zullen we maar zeggen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

  • World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:20
Dit weekend lekker kunnen genieten zonder werk.

Nog 2 gifjes gemaakt. :)


https://media.giphy.com/media/JFMR8iTPD5yN5GfWxO/giphy.gif

https://media.giphy.com/media/lJ0BZIU6QlcP39Mw4T/giphy-downsized-large.gif

[ Voor 4% gewijzigd door World Citizen op 15-01-2023 19:14 ]


Acties:
  • +2 Henk 'm!

  • fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-04 18:49
Nog 1 weekje wachten en dan zal m’n ingedraaide koudwater bak gevuld worden met driedoornige stekelbaarsjes (4stuks).

https://tweakers.net/i/eU1R9ktAZ2pU3hIIE5TqGmghlvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruPOWiXGn5GPTbCKZ75N1Q5a.jpg?f=fotoalbum_large

En vandaag vanuit m’n 60L bak naar m’n 100L bak de guppy’s overgeplaatst.
Visbestand 100L
-13 chinese danio’s
-9guppy’s (3m-6v)
-2 dario sp. Myanmar
https://tweakers.net/i/DNpkRHWRhe17jFISPdtQ34UP4os=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L385wfaG1WJabRN2n7ojfPGl.jpg?f=fotoalbum_large

M’n 60L bak inmiddels gekrompen (weet nog niet wat ik ermee ga doen)

- 8 vuurtetra’s
-10vuurgarnalen
-8 japonica
-4 neontetra( moeten herplaatst worden)
-dwergkogelvisje
https://tweakers.net/i/31c6llh4whZms3CYo3ehhAF6gWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CMnME9cGzXa8HDQ6224DvSTj.jpg?f=fotoalbum_large
Dan heb ik nog 3 stuks 25L bakken bovenin staan, maar twijfel om ze alle 3 weg te doen en 1 bak van 80L te plaatsen.
Zit enkel met de hoogte te stoeien , want kan maximaal bakhoogte 32cm hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
fevo-1190 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:55:
Nog 1 weekje wachten en dan zal m’n ingedraaide koudwater bak gevuld worden met driedoornige stekelbaarsjes (4stuks).

[Afbeelding]

En vandaag vanuit m’n 60L bak naar m’n 100L bak de guppy’s overgeplaatst.
Visbestand 100L
-13 chinese danio’s
-9guppy’s (3m-6v)
-2 dario sp. Myanmar
[Afbeelding]

M’n 60L bak inmiddels gekrompen (weet nog niet wat ik ermee ga doen)

- 8 vuurtetra’s
-10vuurgarnalen
-8 japonica
-4 neontetra( moeten herplaatst worden)
-dwergkogelvisje
[Afbeelding]
Dan heb ik nog 3 stuks 25L bakken bovenin staan, maar twijfel om ze alle 3 weg te doen en 1 bak van 80L te plaatsen.
Zit enkel met de hoogte te stoeien , want kan maximaal bakhoogte 32cm hebben.
Hoe ga je dat met de stekeltjes doen in de winter?
Ik heb mijn vijver stekeltjes 1 winter moeten overwinteren in een 80cm bakkie vanwege verhuizing. Maar daarna zo snel mogelijk de vijver weer in, volgens mij is geen winterrust niet goed voor ze.
Ook eten ze eigenlijk alleen maar levend voer en ik heb meerdere mannen dus dan is een aquarium sowieso een no go. Maar volgens mij zijn stekeltjes geen goede aquariumvis, jaarrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-04 18:49
dragon2 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:18:
[...]


Hoe ga je dat met de stekeltjes doen in de winter?
Ik heb mijn vijver stekeltjes 1 winter moeten overwinteren in een 80cm bakkie vanwege verhuizing. Maar daarna zo snel mogelijk de vijver weer in, volgens mij is geen winterrust niet goed voor ze.
Ook eten ze eigenlijk alleen maar levend voer en ik heb meerdere mannen dus dan is een aquarium sowieso een no go. Maar volgens mij zijn stekeltjes geen goede aquariumvis, jaarrond?
Klopt helemaal wat je zeg, maar mijn aquarium staan allemaal in m’n kelder en die gaat redelijk mee met de kou in de winter en warmte in de zomer.
De bak zit momenteel op 12 graden (staat laag van de vloer)
Het is ook een experiment , maar heb me hopelijk goed genoeg ingelezen.
Vijver heb ik jammer genoeg niet.
Zat eigenlijk te twijfelen tussen zonnebaarsjes of de driedoornige, maar die laatste spreekt mij zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:59

JME

zeg maar Jamie

fevo-1190 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:26:
Het is ook een experiment , maar heb me hopelijk goed genoeg ingelezen.
Mag ik uitspreken dat ik moeite heb met experimenten met levende dieren, zeker wanneer het doel van dat experiment mij niet helemaal duidelijk is? No offence..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-04 18:49
JME schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:30:
[...]

Mag ik uitspreken dat ik moeite heb met experimenten met levende dieren, zeker wanneer het doel van dat experiment mij niet helemaal duidelijk is? No offence..
Nooit geschoten is altijd mis.

Als het niet lukt om 1 of andere reden(moet gewoon gaan) kan die gewoon terug vanwaar ik het vandaan heb.
Maar ben er niet bang voor hoor, waarom zou het niet kunnen? De bak is prima.
Misschien nog wat te weinig plantengroei, maar dat komt vanzelf.
Vind het hele interessante dieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
fevo-1190 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:26:
[...]

Klopt helemaal wat je zeg, maar mijn aquarium staan allemaal in m’n kelder en die gaat redelijk mee met de kou in de winter en warmte in de zomer.
De bak zit momenteel op 12 graden (staat laag van de vloer)
Het is ook een experiment , maar heb me hopelijk goed genoeg ingelezen.
Vijver heb ik jammer genoeg niet.
Zat eigenlijk te twijfelen tussen zonnebaarsjes of de driedoornige, maar die laatste spreekt mij zoveel aan.
Zonnebaarzen mogen niet. Plus 1 zonnebaars heeft 1000 liter nodig, dus gewoon geen optie in een aquarium.

Jouw bakje ziet er ook erg klein uit, je weet dat stekelbaars mannen elkaar de tent uitvechten in de paartijd? En vrouwtjes ook verjagen als het nest nog niet klaar is?
In jouw geval kun je dus echt alleen 4 vrouwtjes houden, en hoe ga je dat onderscheid zien, buiten de paartijd?

Sorry, het klinkt echt als een slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-04 18:49
dragon2 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:54:
[...]


Zonnebaarzen mogen niet. Plus 1 zonnebaars heeft 1000 liter nodig, dus gewoon geen optie in een aquarium.

Jouw bakje ziet er ook erg klein uit, je weet dat stekelbaars mannen elkaar de tent uitvechten in de paartijd? En vrouwtjes ook verjagen als het nest nog niet klaar is?
In jouw geval kun je dus echt alleen 4 vrouwtjes houden, en hoe ga je dat onderscheid zien, buiten de paartijd?

Sorry, het klinkt echt als een slecht idee.
https://aquainfo.nl/artik...tum-band-dwergzonnebaars/ deze bedoelde ik. Vergat het woord dwerg.

Klopt en heb me er over laten informeren.
De bak is 35 cm hoog en 90cm breed.
Genoeg schuilplaatsjes creëeren .
Tuurlijk blijft het afwachten hoe het uiteindelijk echt gaat lopen, maar dat gebeurd wel vaker dat het wel of niet goed gaan.
En dan doel ik op dat sommige combo’s van visbestand ook niet altijd werkt.
Ik ben in ieder geval erg excited en zal alles goed in de gaten houden.
Maar ik maak me er niet echt zorgen om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:59

JME

zeg maar Jamie

Zo krijg je dus verwarring, dat zijn andere beestjes :)
Succes met je nieuwe bak!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:18
Zaterdag een Jewel 70 liter bak gekocht. Gisteren het boeltje geïnstalleerd. Nu zit ik alleen te twijfelen over het pompje.

Gisteren had ik het pompje iets hoger hangen, ik heb hem zojuist iets naar beneden gehangen zoals op de foto hier te zien is. Is dit de juiste hoogte of moet de pomp iets omhoog?
Ik had het idee dat ik gisteren, toen de pomp hoger zat meer pomp geluid te horen en minder watergeluid. Nu in de huidige situatie hoor ik vooral water.

Huidige situatie:
https://i.imgur.com/Mt5BtWi.png
https://i.imgur.com/l4Bizc1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:59

JME

zeg maar Jamie

De bovenkant van je filter mag gelijk met (of net onder) de rand van de bak. Op die manier werken de bovenste sleuven als een (beperkte) skimmer, zit je heater diep genoeg en je uitstroom dichter onder het wateroppervlak. Als je geen specifieke reden hebt om extra zuurstof toe te voegen, dan kun je dat slangetje van de uitstroom net zo goed verwijderen. Scheelt je een bak geluid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:58
Ik blijf me verbazen op tweakers, er is ook nog weer een aquarium topic.
Sinds een aantal weken ben ik ook besmet met het aquarium virus nadat mijn dochter heel graag visjes op haar kamer wilde, ik had geen idee dat het zo leuk was om met een aquarium bezig te zijn. Dieren, techniek en chemie gecombineerd tot een erg leuk geheel. Dit is mijn verhaal tot nu toe:

Al een jaar of 2 wil mijn dochter erg graag vissen op haar kamer, we hebben de boot tot nu toe afgehouden maar het eerste half jaar van dit schooljaar heeft ze erg goed haar best gedaan en dat wilden we belonen door eindelijk aan de wens toe te geven.
Ik stam zelf nog uit de tijd dat een kom met een goudvis of wat guppen de standaard was, en daarna ondanks dat ik een groot dierenliefhebber ben nooit meer aan vissen gedacht.
Dus ik ga op marktplaats op zoek naar een leuk aquarium met wat vissen, niet te groot en ingewikkeld. De eerste fout natuurlijk, niet eerst grondig inlezen in de materie, maar die kan ik mezelf vergeven omdat ik ook niet echt wist dat er materie was :) Een bak met een filter, lamp en wat plantjes leek mij al een flinke upgrade voor de ouderwetse vissenkom.
Al vrij vlot vond ik in de buurt een leuk aanbod van een 60 liter aquarium, zag er leuk uit en ging bijna gratis weg. Dus kwam ik met het volgende thuis, op deze foto heb ik al de zuurstof toegevoegd omdat het me wel wat benauwd leek.
https://tweakers.net/i/Q8eEMkMaG0_MClyDZUrlyTyuvUI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sMBYiH8IqySlQOekK0QPKgoi.jpg?f=user_large

Met de nieuwe huisgenoten wilde ik natuurlijk wel weten hoe ik die het beste kon verzorgen, van het oude baasje had ik niet meer meegekregen dan eens in de 2 dagen een paar korrels voer en af en toe filter uitspoelen. Na ongeveer 5 minuten was ik er wel achter dat dit echt heel erg fout was. Naast de sluiers zitten er ook nog 3 neontetra`s, een black neontetra en 2 borstelneuzen in dit riante onderkomen, oops.
Dus er waren maar 2 opties leek mij, of ergens een goed huis vinden voor de vissen, of een upgrade naar een grotere bak. Het eerste was natuurlijk niet een echte optie want in een enkele dag was mijn dochter al volledig gehecht aan de vissen, inmiddels genaamd Harry, Spotty, Enith en Wednesday. De tweede optie was wat lastig vanwege de WAF. Maar nadat ik had uitgelegd wat er mis was met deze bak en de gevolgen voor de sluiers, geïllustreerd met wat youtube video`s was ze verbazend snel overstag. Ik weet niet wat dat is met sluiers maar ze hebben de kunst om je heel snel verliefd te laten worden O-) .
Op naar marktplaats maar weer op zoek naar een geschikte bak, dit maal iets beter ingelezen. Omdat hij op een niet al te grote kamer moet komen was een 260 liter zoals ik eigenlijk wilde niet echt mogelijk, dus ik kwam uit op een 180 liter en daarvan vonden we de Juwel vision 180 liter wel mooi, met als voordeel dat deze een wat groter volume op een kleiner oppervlak heeft. Eigenlijk nog net iets te klein maar ik denk dat de upgrade wel groot genoeg is, de vissen zijn al tussen de 1 a 2 jaar oud dus ik verwacht niet dat ze nog volledig uit zullen groeien.

Deze zoektocht was wat lastiger, het leek alsof alle geschikte bakken in Groningen, Limburg of Zeeuws-Vlaanderen stonden, zelf kom ik uit omgeving Gouda. Maar na een paar dagen vond ik een mooie in de buurt voor een klein prijsje, wel wat ouder maar netjes onderhouden. Met veel kussens en dekens opgehaald, en op de terugweg langs de Hornbach voor een eerste lading spullen ( spoiler, nog lang niet de laatste lading ;)) ,filtermateriaal, plantjes en wat gereedschap. Helaas was het grind dat ik graag wilde, Denerle zwart 1-2 mm, uitverkocht dus die via internet besteld.
Die vrijdagavond tot diep in de nacht gepoetst, oude kitresten verwijdert, nog meer schoonmaken, een deel oud grind overbrengen en vullen met water, jemig wat gaan er veel emmers in . Uiteraard zeer nauwlettend in de gaten gehouden door de sluiers. Dochter was gelukkig uit logeren dus ik had de tijd, en een leuke verrassing bij thuiskomst.

https://tweakers.net/i/-tEHM3Wirdng9yBgJMGPpe7sqTE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WqOSJmbfCArt4RQvdnKWWCat.jpg?f=user_large

Inmiddels ook grondig ingelezen over waterkwaliteit, waterwaardes, bacteriën, ammoniak, nitriet, nitraat enz. Met mijn chemische achtergrond erg leuke materie. Dus kwam ik voor de beslissing hoe in te draaien met de nieuwe bak. Ik kon het eigenlijk niet opbrengen om de sluiers 3 weken lang naar hun grote huis te laten staren, en de situatie leek me ook wel zo urgent dat ik heb besloten om de gok te wagen om met de oude bodem en filtermedia over te gaan. Wel moest ik nog even wachten op het grind helaas. Dinsdag kwam dat eindelijk aan, ik was vrij dus een halve dag grind spoelen, 20 kilo in delen 5 keer spoelen duurt wel even. De bak maar weer een eind leeggemaakt en het grind erin, het grind van de oude bak en plantjes gepoot. Zuurstofpomp en filtermedia overgezet.
En daarmee was het moment van de grote verhuizing wel daar. Dat is wel prima verlopen, de sluiers deden uiteraard meteen of ze thuis waren, de borstels gingen met huisje en al over, volgens mij beginnen die nu pas te ontdekken dat ze verhuisd zijn. Alleen de tetra`s waren wel wat in paniek van zoveel licht en ruimte, maar ook dat settelde vrij snel.
Inmiddels 2 dagen verder is iedereen nog helemaal blij volgens mij, de sluiers grondelen of ze nooit anders gedaan hebben, de borstels zijn actief geworden( kwamen nooit uit hun huisje in de oude bak) en de tetra`s houden wedstrijdjes tegen de pompstroom in zwemmen.
Ik meet de waterwaardes 2 keer per dag, heb gevarieerd eten met muskietenlarven, bloedwormen, doperwten, sluierkorrels, plecco wafels ( wel met mate gegeven uiteraard), hou de temperatuur op 20,5 graden met de nieuwe Eheim verwarmer zodat het voor alle bewoners een beetje aangenaam is, er is hout voor de borstels en ruim voldoende planten. De verlichting is inmiddels vervangen voor een Juwel helialux spectrum met een mooie zonsopkomst en ondergang en hopelijk voldoende Lumen en Par voor de planten.

https://tweakers.net/i/BYi5H3THGKKfg9QylKxdxZKR1nM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sqg1Y8Kzb0CUW3Ndnks2H6ld.jpg?f=user_large

Gisteren weer een upgrade, ik vond het interne filter van 600 liter wel wat mager, lelijk en veel van de al beperkte ruimte innemen. Scheelt toch weer 5 liter, dus weer op naar de Hornbach voor een JBL 902 extern filter. Geplaatst en filtermedia overgezet uit het oude filter, eruit gesloopt en de kitresten verwijderd. Er stond al een grote waterwissel en nog wat verbouwingen op het programma dus dat kwam goed uit. Ik heb de luchtslangen weggewerkt, wat planten herschikt in de nieuwe ontstane ruimte, goed stofgezogen, ik hoop de inlaat en uitstroom perfect geplaatst en de verwarmer ook naar de nieuw ontstane techniekhoek gebracht die straks door de Argentijnse wegebree als het goed is bijna niet meer te zien is.
Na de waterwissel wel opeens een bacterie explosie, vandaar het troebele water. Het zal de komende weken nog wel een beetje stoeien worden om de boel stabiel te krijgen. Vanavond komt er nog wat filtermateriaal om de JBL wat te upgraden.
https://tweakers.net/i/uV8lB5RvK67839NNHZ70lwGuQY8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZRF3dK6NO562RT3amz3sTy0x.jpg?f=user_large

We zijn echt superblij met de sluiers, het zijn echt hele leuke vissen, altijd weer wat geks en prachtig om te zien.

Ik heb nog wel wat dillema`s ten aanzien van de populatie, waarbij vissen weg voor mijn dochter geen optie is en een bak erbij voor mijn vrouw niet. Maar als het echt niet anders kan wordt het vissen weg:
De borstels samen met de sluiers wordt afgeraden. Tot nu toe lijkt dat prima te gaan, er is wel eens een fittie over een plecco wafel maar niet heel ernstig. Ik denk dat met dit formaat borstels het nog wel kan zo?
De neontetra`s zijn maar met 3, eigenlijk moeten die wel met een stuk of 10 samen zwemmen. Zou ik er nog een paar bij kunnen doen of wordt het dan weer teveel voor de bak ?
De black neon is maar alleen, zwemt soms wel mee met de neons maar ook vaak in zijn eentje. Ook daarvan nog een school wordt echt te vol in de bak denk ik, kan ik hem zo wel erbij laten?
De sluiers hebben best wat rare plekken hier en daar, ik weet niet waar ik me wel of geen zorgen over hoef te maken, willen jullie eens kijken?

https://tweakers.net/i/Nq0EyOWBFu2yzXV5ihvQZahB8YI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H9vZcuMA7WW4XKBxaQh9iEXi.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/-ZdTcpul0Yx9THbBQkbCcZW_gxY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/duN4c7aAkKJAIX9mQBjSTStR.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/1J9Gb3nxE20vLrbapW0pWe8IFcw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FfZb8ETvLSIhGVbbGw2oDJsL.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/6D5pvIkfVdm7rVIdgHxgcjkG1l0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pcHahrAsn42SftEB1vMgDZua.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/q5oP6M6MhD5FgpeE2WwjciWa3II=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1TqSWUGrIqS2R90KI9vobTdR.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/IViJPOLYiwiRluXq3XL1zoA7Zag=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qILVGnYDArs1H61gTSW6SYPu.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/vGaTSUmiqNJ0O4F-ElV_ITvQPaw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ULFu6SioU8DP2IR6pjGFDiMs.jpg?f=user_large

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW


Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:41
@marcovandam
Eigenlijk nog net iets te klein maar ik denk dat de upgrade wel groot genoeg is, de vissen zijn al tussen de 1 a 2 jaar oud dus ik verwacht niet dat ze nog volledig uit zullen groeien.
Hou rekening mee dat ze wel 20cm kunnen worden, dus met 1 a 2 jar nog lang niet uitgegroeid.
https://www.aquabak.nl/goudvis-soorten/

denk zelf dat de bak met 4 wel krap is op zijn tijd, maar dat kunnen de goudvis experts beter uitleggen denk ik.


Voor de rest wel goed en knap gedaan!

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:58
Dank je :) Ik ben ook wel een beetje trots moet ik toegeven. Er zal vast nog een boel fout gaan maar de verbetering in leefomstandigheden voor de vissen is denk ik wel echt enorm. Ik snap al niet dat ze nog leven na ruim een jaar in deze omstandigheden.
Filter was letterlijk een sponsje van 10 bij 5, er moeten wel heel veel bacteriën in de bodem en planten gezeten hebben, want ik had nog best aardige waterwaardes in dat oude bakje.

Ik besef dat het wat krap is, maar meer kreeg ik echt niet door de waf en de vissen zijn al ergens tussen de 1 en 2 jaar oud dus zullen echt niet meer volledig uitgroeien verwacht ik.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:10:
[...]

En, nog verder uitgesteld, nog bezig of inmiddels voltooid? :)
Uitgesteld tto komende vrijdag:D
Maar meer omdat ik me bedacht dat ik het me dan beter maar zo makkelijk mogelijk kan maken en m'n 2m bak dan tegelijk mee waterwissel. Scheelt weer een berg tijd.

Dus, ik laat een combinatie van deze afbeeldingen (alle credits naar Discus Zolder) maken. Aangezien omdat ik zelf geen buizensnijder/lijm/etc heb, dus ipv dat allemaal zelf te kopen dan meteen maar eindresultaat laten maken. Scheelt ook weer tijd ;)
https://tweakers.net/i/hcCt6ACCffg-h3UwUQQqA5sTWts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DXyJjBXmp1QlBUwv5WLPF0j7.png?f=user_large
met vervolgens een overloop emmer uit dit plaatje erbij om het vuil op te vangen onder uitstroom B ipv het door het doucheputje te spoelen. L190 heeft nogal wat zaagsel achtergelaten in de bak ;)
https://tweakers.net/i/pRx4yM4rnj7avfsP2Sb0fbLmn-g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dpGqN6ZyRUB8byTlJIcueNhh.png?f=user_large
Dit kan dan makkelijk op de 2m bak (en een slang vanaf een andere kraan weer richting de 2m voor aanvulling) en terwijl dat loopt kan ik dan fijn m'n bioloog van de 1.20 schoon gaan maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

  • HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
JME schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:44:
Bij ons wordt binnenkort de meterkast gemoderniseerd. De elektricien verwacht een dagdeel bezig te zijn. Zouden bak en filter dat zo lang trekken zonder pomp? Betreft een 70 liter met intern filter. Komt uiteraard niet droog te staan, maar de stroming is wel lang weg.
Even een schoon afwasteiltje pakken (goed zeepresten verwijderen, liever poep dan zeep in het geval van een aquarium), daar een laagje water in doen zodat de filtermedia (naast elkaar verdeeld over het teiltje) net onder water komt te staan. Welk water? Aquariumwater natuurlijk. Op die manier voorkom je dat de bacteriecultuur stikt. Daarna alles weer herstellen en gaan met die kiwi.

Woon je in een rijtjeshuis, overweeg dan een verlengsnoer vanaf de buren of zo. Ook handig voor de koffie (in overleg natuurlijk).

[edit] Wat @de Peer zei dus ;-)

André Huisman (www.new-line.nl)


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Taro schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:15:
De afgelopen periode nagedacht over wat ik met het 60H aquarium zal doen. De inrichting heeft zijn mooiste tijd gehad, veel planten zitten er al bijna 2 jaar in en sommige worden er niet mooier op. Ik heb ook besloten nu niet voor een groter aquarium te gaan, maar hier gewoon tevreden mee te zijn en er wat moois van te maken waar ik weer van kan genieten. Ik vermoed dat dat betekent dat ik alles er uit haal en deze qua bodem net zo inricht als ik recent met het garnalen aquarium heb gedaan: Een paar liter lavasplit achterin voor de hoogte, dan een goede laag aquasoil over de hele bodem (dan worden de Brigittae hopelijk ook weer wat minder schuw) en dan terug naar de basics: Verschillende planten, misschien 1-3 stuks lavarock en een klein stukje hout, of mogelijk laat ik dat ook achterwege. Het belangrijkste vind ik dat ik het hele aquarium kan overzien. In de huidige set-up zit er een enorm blackhole achter het hout waar ik lastig bij kan.
Ik ken het gevoel. Zit namelijk in dezelfde fase waarin ik mijn “scape” wil veranderen. Op dit moment ook vooral inspiratie opdoen wat ik precies wil en wat ik mooi vind (en wat mogelijk is in een low tech tank).

Ik zit juist te denken aan het overstappen naar een externe filter i.v.m. de ruimte die een interne sponsfilter inneemt :P

Zat er ook aan te denken om mijn huidige verlichting (een Amazon Nicrew LED) te vervangen met een Chihiros A401. Is iemand bekend of heeft iemand ervaring met https://www.chihirosaquaticstudio.com/? Lijkt erop dat dit hun officiele site is, maar kon er weinig over vinden verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Amps Ik heb op mijn garnalenbak een Chihiros AII series AII451 zitten, erg tevreden over de App en de lamp. De afgelopen jaren ook veel positieve reviews gezien.

Volg mij op X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Taro schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:29:
@Amps Ik heb op mijn garnalenbak een Chihiros AII series AII451 zitten, erg tevreden over de App en de lamp. De afgelopen jaren ook veel positieve reviews gezien.
Bedoelde meer dat ik niet veel over de webshop kon vinden. Ik heb mijn licht nu op een digitale tijdschakelaar zitten waarbij hij om 9 uur en 12 uur voor een uurtje aangaat (daarna van 17:30 tot 0:00). Is zo'n schema ook in te stellen in die app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Amps schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:43:
[...]


Bedoelde meer dat ik niet veel over de webshop kon vinden. Ik heb mijn licht nu op een digitale tijdschakelaar zitten waarbij hij om 9 uur en 12 uur voor een uurtje aangaat (daarna van 17:30 tot 0:00). Is zo'n schema ook in te stellen in die app?
Ja, je kunt meerdere schema's aanmaken incl. tijd vooraf & achteraf waarin er langzaam wordt op- en afgeschaald.

Volg mij op X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:59

JME

zeg maar Jamie

Amps schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:43:
Ik heb mijn licht nu op een digitale tijdschakelaar zitten waarbij hij om 9 uur en 12 uur voor een uurtje aangaat (daarna van 17:30 tot 0:00).
Loopt jouw lichtschema dan van 9 tot 10, van 12 tot 13, en van 17:30 tot 0? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
JME schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:53:
[...]

Loopt jouw lichtschema dan van 9 tot 10, van 12 tot 13, en van 17:30 tot 0? :?
Klopt... Heb dan wat naar te kijken tijdens ontbijt en lunch op thuiswerkdagen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:18
JME schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:33:
De bovenkant van je filter mag gelijk met (of net onder) de rand van de bak. Op die manier werken de bovenste sleuven als een (beperkte) skimmer, zit je heater diep genoeg en je uitstroom dichter onder het wateroppervlak. Als je geen specifieke reden hebt om extra zuurstof toe te voegen, dan kun je dat slangetje van de uitstroom net zo goed verwijderen. Scheelt je een bak geluid!
Oke bedankt, dus de uitstroom moet net onder het wateroppervlak zitten?, Ik heb het slangetje er op gezet omdat die er bij zat. :+ Ik zal eens info gaan vergaren of het nodig is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:59

JME

zeg maar Jamie

Dat ligt eraan wat je “net onder” vindt. Ik heb dezelfde bak en de bovenkant van de filter behuizing is ongeveer gelijk met de glasrand. Het water niveau zit daar anderhalve cm onder. En de uitstroom zit dan vanzelf een paar cm onder het oppervlak. Hoog genoeg om een lichte rimpeling te veroorzaken die je nodig hebt voor de gasuitwisseling. Luchtslangetje is geinig maar niet nodig en maakt herrie. Bovendien verdrijft het CO2 uit je water en dat wil je juist niet. Mijn beeld is dat je alleen zuurstof toevoegt als de temperatuur erg hoog oploopt, als je bepaalde stoffen aan je water toevoegt die het zuurstofgehalte beïnvloeden, of als je extreem zuurstofrijk water nodig hebt voor speciale soorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:18
JME schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:20:
Dat ligt eraan wat je “net onder” vindt. Ik heb dezelfde bak en de bovenkant van de filter behuizing is ongeveer gelijk met de glasrand. Het water niveau zit daar anderhalve cm onder. En de uitstroom zit dan vanzelf een paar cm onder het oppervlak. Hoog genoeg om een lichte rimpeling te veroorzaken die je nodig hebt voor de gasuitwisseling. Luchtslangetje is geinig maar niet nodig en maakt herrie. Bovendien verdrijft het CO2 uit je water en dat wil je juist niet. Mijn beeld is dat je alleen zuurstof toevoegt als de temperatuur erg hoog oploopt, als je bepaalde stoffen aan je water toevoegt die het zuurstofgehalte beïnvloeden, of als je extreem zuurstofrijk water nodig hebt voor speciale soorten.
Done. heb het filter ophangen zoal jij zegt en het slangetje er even afgehaald.
Kamer waar de 70l bak staat is het altijd zo'n 20 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

  • JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:59

JME

zeg maar Jamie

Dan zou ik me geen zorgen maken om het zuurstofgehalte en het slangetje fijn weglaten. Eigenlijk kan ook het verloopstukje dan van de uitstroom af, dat geeft net wat meer stroming. Al heb ik die zelf weer teruggeplaatst nadat een suïcidale otocinclus zich tegen de stroom in half naar binnen had weten te werken. Toegegeven, het was ook wel tijd om het filter schoon te maken.. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

:( zit niet mee. Albino algeneter zag ik al eventjes niet, meestal dat ze overdag verstopt zit, maar nu zag ik haar echt niet.
Kienhout opgetild, lag ze daar dood onder :/
Geen idee of dat ook de oorzaak was, of dat ze ziek/opgejaagd was en daar haar toevlucht zocht. Wel echt flink balen, was juist een leuk koppeltje.


Wel weer heel veel jonge visjes gespot (zwaarddragers ga ik van uit) maar ze zwemmen zo vrij rond, dat de overlevingskans niet heel groot is denk ik zo. Zal anders eens zo'n bakje halen wat je er in kunt hangen, en proberen ze te vangen.

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 20-01-2023 07:40 ]


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:20
_ferry_ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:36:
:( zit niet mee. Albino algeneter zag ik al eventjes niet, meestal dat ze overdag verstopt zit, maar nu zag ik haar echt niet.
Kienhout opgetild, lag ze daar dood onder :/
Geen idee of dat ook de oorzaak was, of dat ze ziek/opgejaagd was en daar haar toevlucht zocht. Wel echt flink balen, was juist een leuk koppeltje.


Wel weer heel veel jonge visjes gespot (zwaarddragers ga ik van uit) maar ze zwemmen zo vrij rond, dat de overlevingskans niet heel groot is denk ik zo. Zal anders eens zo'n bakje halen wat je er in kunt hangen, en proberen ze te vangen.
Soms gebeurd het ook wel eens gewoon. We verliezen wel eens wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 08:39
Hi,

Met veel interesse het topic gelezen. Dusdanig dat ik heb besloten een tweede aquarium op m'n werkkamer te zetten zodat ik in deze tijden met veel thuiswerken nog wat heb om naar te kijken op de zolder :)

Hiervoor heb ik nog wat vragen die ik jullie graag voorleg;

om te beginnen met het huidige aquarium in de woonkamer. deze staat waarschijnlijk op een te lichte plek, maar dat gaat niet veranderen.
Het is Marina Basic 54l (60*30*30) met een superfish aquaflow 50 filtertje erin. Momenteel 6 guppies (1 is er onlangs overleden en verorberd door de garnalen) en flink wat garnaaltjes (ik gok echt haast 50, en dan hebben we er onlangs al 30 weggegeven).
- 1 gup heeft een rotte rugvin (zie foto). is daar wat aan te doen? is het besmettelijk voor de rest? ben ik beter af die gup te verwijderen?
- het water wordt vrij snel groenig (week ongeveer). dan maak ik de ruiten en het filter schoon en haal ik er een goede emmer (soms 2) water uit en vul dit weer met vers water aan. valt daar nog iets aan te verbeteren?

Rotte vin:
https://tweakers.net/i/yI2g5NII0R8sn6YZaIaVG5NX0eo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EoUiz2AaRo22lF7Jgqrao5z4.png?f=fotoalbum_large

Overzicht aquarium:
https://tweakers.net/i/qSWrZTKQmpdNOYrde_3WZT6gYfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4vpO96Eu89F9uDLDgFPSl19M.png?f=fotoalbum_large

Voor de zolder heb ik een Dennerle scapers 35l gekocht via MP. ik had voor ogen hier een laag soil in te storten, wat leuke stenen en beplanting en vervolgens in de eerste instantie wat garnalen over te huizen van de bak beneden (die fokken daar als een gek), Ik heb ook al een lampje van de aliexpress gekocht met een dag/nacht cyclus omdat er op de zolderkamer heel weinig licht van buiten komt (kantelraam aan de andere kant van de kamer).
ik heb hier nog geen filter voor. ik wil er niet teveel aan uitgeven en hij moet goed en stil werken en makkelijk te reinigen zijn (op zolder geen wasbak oid. dus ik moet ermee naar een andere verdieping of in een emmer reinigen).

wat zouden jullie mij adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Fried schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:49:


wat zouden jullie mij adviseren?
Blijft van het filter af. Pas als de doorstroom vermindert dien je die te spoelen. Je bent nu elke week je bacteriecultuur aan het vernachelen. Laat het eens met rust, je kan elke week een emmertje water wisselen maar het filter moet je echt de kans geven om goed in te draaien.

Met je nieuwe bak zou je normaliter de oude gebruiken om het nieuwe filter in te draaien, maar als je oude bak ook niet echt ingedraaid is kan je 'm ook net zo goed vers indraaien en na een week of 4 de garnalen overzetten. Voor een garnalenbak zou ik naar sponsfiltertjes kijken.

is een beetje stabby


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Gisteren voor het eerst sinds een half jaar ofzo m'n filter helemaal verschoond. Was ook wel nodig, zat ramvol met zooi (maar nog steeds wel redelijke doorstroom, hoera fluval fx4).
Toen begon voetbal echter, dus volgende week met de bioloog van de andere bak aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

toolkist schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:58:
Gisteren voor het eerst sinds een half jaar ofzo m'n filter helemaal verschoond. Was ook wel nodig, zat ramvol met zooi (maar nog steeds wel redelijke doorstroom, hoera fluval fx4).
Toen begon voetbal echter, dus volgende week met de bioloog van de andere bak aan de slag.
Ik gisteren ook mijn fx6 verschoond na 1,5 jaar. Nou dat was toch iets te lang achteraf. Wat een meuk zeg! Die sponzen waren gewoon echt zwaar!

Maar inderdaad bij mij ook : de stroming was nog top!

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 23-01-2023 19:40 ]

Tibber klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-E, VW ID3, Gasloos sinds 2018


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:38:
[...]

Ik gisteren ook mijn fx6 verschoond na 1,5 jaar. Nou dat was toch iets te lang achteraf. Wat een meuk zeg! Die sponzen waren gewoon echt zwaar!

Maar inderdaad bij mij ook : de stroming was nog top!
Wat bij mij niet helpt is dat ik een L190 heb, dus die zorgt voor nogal wat zooi.. Sponzen waren bij mij ook echt zwaar, maar niks wat een douchekop niet schoon kon krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

toolkist schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:45:
[...]

Wat bij mij niet helpt is dat ik een L190 heb, dus die zorgt voor nogal wat zooi.. Sponzen waren bij mij ook echt zwaar, maar niks wat een douchekop niet schoon kon krijgen ;)
Achja juist goed toch. Liever zooi in het filter dan dat het in de bak blijft hangen.

Tibber klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-E, VW ID3, Gasloos sinds 2018


Acties:
  • +10 Henk 'm!

  • World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:20
Ik ben niet opgestart met levendsteen of steen uit een ander aquarium. Ik probeer eens een keer steriel te werken.

Dat merk ik in het aquarium doordat de opstart langer duurt. Het gaat allemaal prima, maar normaal zou het sneller gaan. De keerzijde van levensteen zijn plaagjes. Daar is niks ernstigs aan, maar ik wilde een keer niet daarmee moeten dealen.

Een overzicht.

https://tweakers.net/i/mFDi5iNtl3j2oKpyd2wEEWFDy4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XSJAqZy5UHfwaDl0o4BCitBz.png?f=fotoalbum_large

Een iets waar ik helemaal wild van ben!
(Hopen dat het goed gaat)

https://tweakers.net/i/M92S8K2V6UWF9bHc5yu4d0xuBm0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KD9oAraakJAFV4Uecci7bQHg.png?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/7XvmhCEG9os-jvsBdJaVdVsDv1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/umwPZyhPpVU1NL7Tcgq2j4A7.png?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/LSfCtuUet9-6-QflnvMabmXX0E0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/meKuFdjcPkcyt94Naxq2qnFC.png?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/y1imWUdJcbWhBWSkpH54bBLQUTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BAuuqOHtxuAwlHcDedoqTS00.png?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/AuR32Ljky4CAnyVlPath4waSpF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9DzVC3k79cU5Ep4CMwWJYKsk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door World Citizen op 28-01-2023 20:20 ]


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Hier gaat de nano ook redelijk, vandaag de eerste grote schoonmaak gedaan. Toen de garnalen er net in zaten wou ik niet al teveel in de bak rommelen dus ik moest nu aardig wat alg van de ramen halen. Planten groeien wel ok maar denk wel dat de lamp zijn beste tijd heeft gehad.

Ben er wel achter dat zo'n Nano niet voor mij is, ik mis echt de levendigheid van vissen. Dus ik hou al een tijdje marktplaats in de gaten of er ook een geschikte bak van circa 100 liter voorbij komt. Tot op heden geen succes ik wil graag een rimless bak proberen daar is weinig aanbod in.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:41
@Chaoss ik heb nog een 80 liter staan? Staat ook op marktplaats. Woon in de buurt

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |


Acties:
  • +2 Henk 'm!

  • Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Gisteren de hele dag bezig geweest met het rescapen van mijn garnalenbakje. Wat een drama om al die garnaaltjes eruit te vissen (en na het rescapen weer alles terug in te vissen). Vooral de baby garnaaltjes waren (bijna) niet te zien.

Ben blij dat het achter de rug is (snap niet hoe mensen dit voor hun werk doen :P). Weer wat anders aangezien mijn smaak wat veranderd is. De nieuwe plantjes moeten nog een beetje groeien. Hopelijk slaan ze aan. Had alleen helaas een verslijmde pot alternanthera reineckii mini. Die moet ik later nog ergens zien te halen voor het gedeelte rechts.

https://tweakers.net/i/FedZm3tOsLXsFBI2I96lv9HVAI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2P597DmZ6u6bJ8LTx7rZJ7Le.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Amps Leuke bak zo! Heb je er soil onder liggen of gebruik je voedingstabletten voor de planten in het zand?

En is dat een Aquael filter/pomp gemonteerd op dubbele sponsfilter? Hoe bevalt dat? Hier de Aquael Pat Mini met aparte "baby garnalen spons", bevalt ook goed en neemt wat minder ruimte in.

Je zou kunnen overwegen om de 3 grote lavarocks plat neer te leggen, dan komt het geheel wat natuurlijker over.

Benieuwd hoe het naaldgras gaat aanslaan, eerder geprobeerd zonder CO2?

Volg mij op X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
@Taro Thanks! Heb inderdaad (voor het eerst) voedingscapsules onder het zand liggen. Daarnaast doseer ik eens per week Colombo FloraGrow Pro. Voorheen had ik Monte Carlo als voorgrond plant, maar die was meer aan het overleven dan dat hij echt aan het groeien was. Eerste keer dat ik eleocharis mini heb gebruikt. Hopelijk doet het naaldgrasje het iets beter.

De filter is inderdaad een Aqael pat mini met een dubbele spons. Qua geluid niets op aan te merken. Een fijne spons is goed voor de babygarnaaltjes, maar heb het idee dat op den duur die sponsfilter erg snel verstopt raakt. Na een tijdje trekt hij vacuüm, waadoor je hem maar blijft afspoelen. Zo'n dubbel spons neemt wel wat ruimte in beslag, maar gebruik de tweede ook als een soort back-up sponsje.

Ik heb de lavarotsen juist iets hoger gezet om wat hoogte te creëren. Alles is nu vastgelijmd, dus schuiven gaat lastig. Na zo'n intensieve rescape ook nu geen zin om dingen te gaan verschuiven, maar bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-05 19:05

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Moeilijk plantje naaldgras. Zeker bij opstart, algen erbij is moeilijk te fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:20
Leuk bakje @Amps !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Renegade666 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 08:29:
@Chaoss ik heb nog een 80 liter staan? Staat ook op marktplaats. Woon in de buurt
Die met die witte onderkast voor 300? Is me eigenlijk net te duur :P heb ook geen kast nodig. Misschien dat ik uiteindelijk een nieuwe Aquafish Scaper 90 ga halen, 90 liter optic white bakje voor €150. Verlichting schijnt prima te zijn en is gemakkelijk dimbaar te maken. Binnenfilter is nooit optimaal dus die moet misschien wel vervangen.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:41
@Chaoss
275 ja :) maar dat incl co2 etc, je kunt ook zeggen, dat wil ik niet, kan er wel wat vanaf, maar DM mij maar als je er iets mee wilt doen ;)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Chaoss schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:33:
[...]
Misschien dat ik uiteindelijk een nieuwe Aquafish Scaper 90 ga halen, 90 liter optic white bakje voor €150. Verlichting schijnt prima te zijn en is gemakkelijk dimbaar te maken. Binnenfilter is nooit optimaal dus die moet misschien wel vervangen.
Superfish ipv Aquafish bedoel je neem ik aan? Kijk wel even goed of die niet lek is voordat je hem in gaat richten. Heb er enige tijd geleden ook één gehaald, pas bij >75% vol begon die te lekken door slechte kit.

De verlichting is relatief fel, dus dimmen is wel aan te raden. De filter is wel om te bouwen zodat je niet afhankelijk bent van hun eigen modules.

Volg mij op X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ja Superfish :+

Voor de verlichting schijn je deze dimmer te kunnen gebruiken past op de orginele aansluiting.

Gebruik jij de interne filter nog en heeft die voldoende capaciteit? Had inderdaad ergens iets gezien van aanpassen zodat je ander filter materiaal kunt gebruiken.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer


Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Chaoss schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:00:
Gebruik jij de interne filter nog en heeft die voldoende capaciteit?
Nee, ik heb op dat moment direct de Superfish teruggebracht naar de winkel en een ADA besteld, voor mij geen Superfish meer :)

Volg mij op X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:20
ADA en Superfish zijn dan ook wel de uiterste.

Ik zou kijken op MP voor een ADA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

  • Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

De reviews van de Superfish Scaper zijn wel prima. Dat je een lekke hebt is natuurlijke dikke pech, maar garantie heb je altijd. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er veel verschil zit in de kit kwaliteit. En ADA is inderdaad welmweee een uiterste de 60-PE zit qua afmetingen in de buurt van de Scaper 90 maar kost 280 8)7 Dan zijn er ook nog wel andere merken die er een beetje tussenin zitten.

[ Voor 32% gewijzigd door Chaoss op 31-01-2023 19:03 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:59

JME

zeg maar Jamie

Jarenlang een Superfish Wave 15 gehad als garnalenbakje. Leuk ontwerp, techniek hield niet over, basic maar werkte wel gewoon. Niks mis mee. Maar voor een grotere bak die een pronkstuk in de kamer moet worden, zou ik ook op zoek gaan naar net een stapje hoger. Juwel maakt mooie betaalbare bakken bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Chaoss schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:50:
[..] maar garantie heb je altijd. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er veel verschil zit in de kit kwaliteit. En ADA is inderdaad welmweee een uiterste de 60-PE zit qua afmetingen in de buurt van de Scaper 90 maar kost 280 8)7
Garantie is voor mij ondergeschikt aan veel dode dieren en een complete houten vloer vervangen.

Ik heb nu 2 ADA (60H & 45P) aquariums en hiervoor dus een Superfish Scaper 90 en een Superfish Home 110 gehad. De kit van de ADA's is echt veel beter, er zit geen enkel luchtbelletje in de kit en de kit steekt bij de randen niet uit, bij de Superfish zag ik vele bellen en slordige randen. Mogelijk hebben ze stappen in kwaliteit gemaakt hoor, de lekke Scaper 90 is inmiddels ook 2 jaar geleden.

Volg mij op X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

JME schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:14:
Maar voor een grotere bak die een pronkstuk in de kamer moet worden, zou ik ook op zoek gaan naar net een stapje hoger. Juwel maakt mooie betaalbare bakken bijvoorbeeld.
Juwel maakt jammer genoeg (nog) geen rimless bakken. De scaper bakken zijn ook allemaal extra duur omdat het optic white glas is terwijl dat van mij niet hoeft, het gaat me vooral om de rimless bovenkant.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Taro schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:42:
[...]

Garantie is voor mij ondergeschikt aan veel dode dieren en een complete houten vloer vervangen.
Helemaal mee eens hoor. maar als ik bijvoorbeeld op deze video afga dan heb ik toch niet het idee dat het een wereld groot verschil is:

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer


Acties:
  • +1 Henk 'm!

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Chaoss schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:50:
[...]


Helemaal mee eens hoor. maar als ik bijvoorbeeld op deze video afga dan heb ik toch niet het idee dat het een wereld groot verschil is: [YouTube: Superfish VS ADA (2021)]
Die review heb ik rond die tijd ook gekeken :) Maar zal ook wel per exemplaar verschillen en ik vermoed dat als Superfish veel aquaria retour heeft gekregen dat er iemand is gaan piepen en ze de kwaliteit inmiddels omhoog hebben geschroefd.

De merkbeleving speelt voor mij overigens ook wel mee. De ADA meubels icm optiwhite aquaria zie ik al vele jaren op bijv. YouTube langskomen en dat wilde ik dus ook graag hebben. Zo heeft iedereen zijn persoonlijke voorkeur/bias.

Volg mij op X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Zondagmiddag besteed aan het onderhoud van de bioloog van m'n 2e bak.. Was wel nodig ook. Filtermatten goed uitgespoeld (zou ik vaker moeten doen), siphorax ook volledig eruit gehaald en flink schoongemaakt. Ja, een 'aanslag' op de goede baccies maar gezien de load in het aquarium erg laag is maak ik me geen zorgen.

Volgende actie is voor m'n 2 meter bak nu echt eens op zoek te gaan naar een nieuw onderkomen voor de uaru's, oscars en L190 (iemand interesse? :+ ). Zodat ik die om kan gaan zetten naar een onverwarmde bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

  • World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:20
Chaoss schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:50:
De reviews van de Superfish Scaper zijn wel prima. Dat je een lekke hebt is natuurlijke dikke pech, maar garantie heb je altijd. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er veel verschil zit in de kit kwaliteit. En ADA is inderdaad welmweee een uiterste de 60-PE zit qua afmetingen in de buurt van de Scaper 90 maar kost 280 8)7 Dan zijn er ook nog wel andere merken die er een beetje tussenin zitten.
Aldus de uiterste :D. EN WIJ ZIJN TWEAKERS *O* oOo 7(8)7 :Y
Wij schikken niet voor minder :Y)

Sorry.


EDIT:

Overigens wilde ik eigenlijk een trofis aquarium adviseren omdat die prijs en glas technisch top is. Maar hij is waarschijnlijk boven je budget.

Trofis heeft volledige Optic White aquaria voor top prijzen. Ik heb het glas gedeelte van een trofis colisa.
https://www.zoo-enzo.nl/a...m-meubel-wit-complete-set

Dat is rondom optic white!!!!

[ Voor 25% gewijzigd door World Citizen op 01-02-2023 19:14 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 31 Laatste


Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee