Toon posts:

Het aquarium topic - Deel 8 OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 91 92 Laatste
Acties:
  • 401.643 views

Onderwerpen


  • HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Naj_Geetsrev schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:48:
[...]


De belangrijkste oorzaak van alg is licht. De bak van mijn dochter had echt een groot baardalg probleem. Heb de kunstmatige verlichting terug gebracht naar 4 uur per dag. Het is nog niet weg. Maar het is echt een gigantische verbetering!
Je conclusie is wat te kort door de bocht. Je kunt licht zien als het gaspedaal. Hoe dieper je het gaspedaal indrukt, hoe harder de auto gaat maar ook hoe meer brandstof en zuurstof verbruikt worden. Als er meer brandstof en/of zuurstof verbruikt worden dan aangeleverd kan worden dan heb je echter een probleem. Een "gebrek". Bij planten is het zo dat algjes beter dan planten overweg kunnen met dit soort gebreken. De brandstof is in dat geval met name CO2, gevolgd door CO2, CO2 en daarna de macro's en micro's.

Dus in plaats van minder/korter licht kun je er ook voor kiezen om de gebreken te voorkomen. Dus CO2, macro's en micro's toevoegen, zorgen voor een optimale stroming etc. etc.

PS: 4 uur licht is wel erg kort. Ik vraag me af of de planten dat op de lange termijn kunnen waarderen. Ik zou proberen of 2 blokken van 3 uur met daartussen een lichtpauze van 2 uren werkt. Tijdens die lichtpauze krijgt de CO2 dan weer de kans om op peil te komen (door de vissen en (wellicht) door uitwisseling met omgevingslucht).

André Huisman (www.new-line.nl)


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:24

de Peer

under peer review

Inderdaad, licht is nooit de grondoorzaak. Licht versnelt het alleen en is de drijvende kracht.
en 4 uur is voor vrijwel alle planten te kort.

Tibber klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-E, VW ID3, Gasloos sinds 2018


  • Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:58
Hi,

Een probleempje hier. 3 maanden geleden had mijn grote bak last van slakkenplaag, normaal heb ik niks tegen slakken, maar dit was echt extreem! het was zo erg dat mijn BioMaster Thermo 350 zo goed als vast zat. Kreeg advies van een collega om Flubenol 5% te gebruiken! Na drie doseringen was mijn bak slakkenvrij.

Ik heb altijd al slakken gehad in mijn bak en wil nu ook weer een paar hebben! maar tegenwoordig gaan ze binnen twee dagen dood!!

Doe om de 5 dagen 50% water verversen.

Iemand ideeën?

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm


  • Skalaar
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:32

Skalaar

What air defence doing?

Hamed schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:23:
Hi,

Een probleempje hier. 3 maanden geleden had mijn grote bak last van slakkenplaag, normaal heb ik niks tegen slakken, maar dit was echt extreem! het was zo erg dat mijn BioMaster Thermo 350 zo goed als vast zat. Kreeg advies van een collega om Flubenol 5% te gebruiken! Na drie doseringen was mijn bak slakkenvrij.

Ik heb altijd al slakken gehad in mijn bak en wil nu ook weer een paar hebben! maar tegenwoordig gaan ze binnen twee dagen dood!!

Doe om de 5 dagen 50% water verversen.

Iemand ideeën?
Voor een natuurlijke oplossing kiezen en pas naar een middel grijpen als niets meer helpt. Had je 3 Anatome Helena’s toegevoegd aan je bak, zou je binnen een week van je plaag af zijn geweest..

Daily driver | Mazda MX-5 | ND1 | Soul Red | GT-M


  • Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:58
Dat werkt niet. Anatome Helena kan geen duizenden slakken opeten. Ik spreek uit ervaring.

[Voor 3% gewijzigd door Hamed op 17-12-2021 10:41]

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm


  • HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Hamed schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:39:
Dat werkt niet. Anatome Helena kan niet duizenden slakken opeten. Ik spreek uit ervaring.
Dat is ook mijn ervaring. Ik heb ooit een zeer milde slakkenplaag gehad en 10 Helena slakken hebben daar (120 liter bak) bijna een maand over gedaan. Als de plaag erger was geweest dan kan ik me voorstellen dat de slakken zich sneller vermenigvuldigden dan de Helena's konden verorberen.

Ik denk dat je die flubenol eerst echt goed kwijt moet raken. Dus inderdaad regelmatig verversen en wellicht een tijdje over actieve kool filteren om de resten van het gif kwijt te raken. Kan me ook zo voorstellen dat die flubenol in de planten terecht is gekomen (en dan wordt het dus echt een kwestie van een lange adem). Tot die tijd zou ik geen dure slakken toevoegen (hooguit wat ongewenste posthoorntjes en zo).

[Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 17-12-2021 10:46]

André Huisman (www.new-line.nl)


  • Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:58
HuismAndré schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:45:
[...]

Dat is ook mijn ervaring. Ik heb ooit een zeer milde slakkenplaag gehad en 10 Helena slakken hebben daar (120 liter bak) bijna een maand over gedaan. Als de plaag erger was geweest dan kan ik me voorstellen dat de slakken zich sneller vermenigvuldigden dan de Helena's konden verorberen.

Ik denk dat je die flubenol eerst echt goed kwijt moet raken. Dus inderdaad regelmatig verversen en wellicht een tijdje over actieve kool filteren om de resten van het gif kwijt te raken. Kan me ook zo voorstellen dat die flubenol ook in de planten terecht komt (en dan wordt het dus echt een kwestie van een lange adem). Tot die tijd zou ik niet dure slakken toevoegen.
Goed idee! Planten en vissen hebben nergens last van! Ondertussen nog veel baby visjes en planten groeien hard.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm


  • HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Hamed schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:48:
[...]


Goed idee! Planten en vissen hebben nergens last van! Ondertussen nog veel baby visjes en planten groeien hard.
Maar die slakkenplaag was natuurlijk wel een indicatie (en eigenlijk altijd een die aangeeft dat je meer voert dan nodig is (been there, done that)). Dus voerregime aanpassen aan de behoefte van de bewoners. En dat is vaak verrassend veel minder dan je zou verwachten.

Ik heb het dit jaar voor elkaar gekregen om een Helena slakkenplaag te hebben (meer dan 300 stuks in mijn 120 liter bakje). Ook dat werd veroorzaakt door teveel voer (wat weer werd veroorzaakt door die 500 corydoras jonkies).

Sinds deze zomer voer ik via een glazen voederbuis met daaronder een glazen schoteltje (mooi verstopt achterin de bak, achter de planten) en sindsdien zweeft de Helena populatie stabiel rond de 10-15 stuks (en dat is een mooi aantal voor een 120 liter bak). Zowel het garnalenvoer ('s morgens) alsook het voer voor de corydora's ('s avonds) gaat door die buis.

Overigens vergrijpen beide soorten zich ook aan het voer voor de ander (waarbij de garnalen de laatste maand weer aan de winnende hand zijn).

André Huisman (www.new-line.nl)


  • Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:59
Bowen_HAFX schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:44:
K, zojuist ijzer, koper, kalium en extra NO3 en PO4 testen gekocht. Worden komende maandag bezorgd.

Ondertussen veel alg verwijderd, was een goede tip van de Gum tandstoker @Cooldevice .

Wel weer een nieuw probleem. Ik zag zeer weinig garnalen meer, dus dacht wellicht dat dit ook deels het algenprobleem verergert. Gisteren nieuwe garnalen gehaald en rustig geïntroduceerd.

Na een half uurtje waren ze wit aan de achterkant en sprongen compleet hectisch door de bak. Ook zag ik plotseling twee oudere garnalen die zich blijkbaar verstopt hadden en rood waren geworden. Snelle Google acties liet zien dat eigenlijk alle mogelijke verklaringen slechte scenario's zijn.

Sneu voor de beestjes en voel me behoorlijk klote. Kan het zijn dat er toch te veel ijzer/koper/ iets anders in het water zit?

Als ik maandag wel het water test, wat zijn goede waarden voor bijv. Fe en Cu?

Ik ververs wel het water met een klein beetje warm water om een te grote temperatuur schok te voorkomen.

Ondertussen wel weer een grote waterwissel gedaan, maar de schade is al gedaan denk ik :/
Misschien is het warme water het probleem? Als je het zo uit de kraan tapt kan je boiler er zware metalen aan hebben toegevoegd. Stilstaand warm water dat met koperen leidingen in aanraking komt kan flink wat opnemen.

  • Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:58
HuismAndré schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:07:
[...]

Maar die slakkenplaag was natuurlijk wel een indicatie (en eigenlijk altijd een die aangeeft dat je meer voert dan nodig is (been there, done that)). Dus voerregime aanpassen aan de behoefte van de bewoners. En dat is vaak verrassend veel minder dan je zou verwachten.
Nee hoor, ze krijgen net genoeg eten van mij om de 2 dagen. Slakkenplaag komt meestal door nieuwe planten in de bak. Ik was ze altijd van te voeren, maar toch is het fout gegaan.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm


  • belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:41
Hamed schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:24:
[...]


Nee hoor, ze krijgen net genoeg eten van mij om de 2 dagen. Slakkenplaag komt meestal door nieuwe planten in de bak. Ik was ze altijd van te voeren, maar toch is het fout gegaan.
Slakken komen zeker mee met de planten, maar zolang er weinig voer overblijft zullen ze ook niet in grote getalen verschijnen. Zonder voedselbron overleven ze simpelweg niet. :)

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wat betreft het aanmaken van de volgende editie van dit topic: Ik heb helaas nog geen aanmeldingen ontvangen, heeft iemand interesse om als mede-topicstarter bij te dragen aan de topicstart? Zo ja, dan ontvang ik graag een DM. Anders wil ik dat wel op mij nemen.

X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


  • HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

@Taro Maar we hebben toch nog 9 pagina's te gaan? Of is de "deadline" niet de 100e pagina?

[Voor 28% gewijzigd door HuismAndré op 18-12-2021 16:58]

André Huisman (www.new-line.nl)


  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@HuismAndré Het aantal berichten per pagina kan je instellen, dus het aantal pagina's is niet voor iedereen hetzelfde. Er is geen post of pagina limiet, in dit geval is het topic al dusdanig oud dat de eerste paar pagina's nauwelijks nog werkende afbeeldingen bevatten. Daarom lijkt het mij goed om een nieuwe versie in het leven te roepen. Op zich dus geen haast, maar wel goed om even de interesse te peilen zodat we de volgende editie in gang kunnen gaan zetten.

X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


  • PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mooi zwart zand gekocht, JBL Sansibar.

"Deze hoeft u niet in te spoelen hoor". En op de verpakking staat wel een keertje spoelen doordat het zand "door transsport" weer klein beetje stoffig kan worden.

Natuurlijk ben ik wel gaan spoelen. Van wat er van de eerste spoelbeurten af kwam, kan ik een nieuwe tuin aanleggen :+ Best schoongekregen, maar nu in het aquarium toch weer flink mistig :(

Kunnen we meteen kijken hoe het filter het doet. Heb hem nu aangezet met alleen filterwat er in.

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@PWM Ik heb dat ook ooit gebruikt, zaten dusdanig kleine deeltjes (soort schilfertjes ipv korreltjes) in dat het overal in en tussen ging zitten. Heb je een grotere korrel of klein? Ik heb het uiteindelijk daadwerkelijk in de tuin gegooid en voor iets anders gekozen.

X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


  • PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Taro schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:26:
@PWM Ik heb dat ook ooit gebruikt, zaten dusdanig kleine deeltjes (soort schilfertjes ipv korreltjes) in dat het overal in en tussen ging zitten. Heb je een grotere korrel of klein? Ik heb het uiteindelijk daadwerkelijk in de tuin gegooid en voor iets anders gekozen.
Heb kleine korrel genomen. Wellicht had ik beter tuinaarde kunnen pakken :+

EDIT:

Dusss

https://tweakers.net/i/n_7KDBZ96Koy4RDlOjHs1yJcE9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVbHA789RnL6SRgcdee5Pumz.jpg?f=fotoalbum_large

[Voor 30% gewijzigd door PWM op 19-12-2021 16:57]


  • Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-04 19:07
Kleine update. Ik houd nu een weekje mijn macro's in de gaten. Gaat toch nog redelijk op en neer wat ik moet toevoegen qua NO3 om het stabiel om 15mg~20 mg/L te houden. PO4 is wel redelijk constant wat ik moet toevoegen. Zal het binnenkort even in een excel grafiekje zetten.

Ik ben meestal van grote stappen snel thuis. Dus een aantal 'verbeteringen' doorgevoerd.

1.) De micro dosering heb ik verdubbeld van 3ml naar 6ml. Ik heb dit gecontroleerd door elke keer Fe te meten. Zowel voor als na kan ik nu tenminste Fe meten (nog steeds in kleine hoeveelheden, maar is in ieder geval meetbaar).

1.) Extra C02 meter toegevoegd op een andere locatie om zeker te weten dat overal netjes stroming is. CO2 vervolgens iets naar beneden bijgesteld.

2.) Sponzen van blauw naar oranje vervangen om toch iets meer stroming te krijgen.

3.) Ik heb transparante pvc besteld om 1 lange spraybar te krijgen, waarbij ik de gaatjes iets kleiner ga boren.

4.) Ik heb het aantal lichturen gereduceerd.

5.) Ondertussen heb ik dagelijks algen zitten verwijderen. Maar dit begint mij nu wel een beetje te vervelen om dit met een borsteltje te doen, dus ik heb besloten zelf maar een aquarium stofzuiger te maken gebruikmaken van een Eheim CompactOn 1000 pompje. ik ga er een filter in plaatsen, waarbij het water dus weer terugkomt in het aquarium.

De planten beginnen er weer beter uit te zien en de hoeveelheid algen lijkt minder te worden. Ook ben ik tot de ontdekking gekomen dat er 3 garnalen nog leven en er 'gezond' uitzien. Dus positieve ontwikkelingen hier.

Every magical journey begins with a single step


  • HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

PWM schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:30:
Mooi zwart zand gekocht, JBL Sansibar.

"Deze hoeft u niet in te spoelen hoor". En op de verpakking staat wel een keertje spoelen doordat het zand "door transsport" weer klein beetje stoffig kan worden.

Natuurlijk ben ik wel gaan spoelen. Van wat er van de eerste spoelbeurten af kwam, kan ik een nieuwe tuin aanleggen :+ Best schoongekregen, maar nu in het aquarium toch weer flink mistig :(

Kunnen we meteen kijken hoe het filter het doet. Heb hem nu aangezet met alleen filterwat er in.
Sansibar Black (tegenwoordig Sansibar Dark omdat teveel mensen zeurden dat het niet zwart was) is prachtig om te zien maar een ramp om uit te spoelen. Het blijft altijd troebel. Ik denk dat dit komt doordat de (vrij scherpe) korrels dusdanig schuren dat je gewoon zelf nieuw sediment aanmaakt tijdens het roeren/spoelen; elke keer weer. Iets soortgelijks heb ik trouwens ook bij filterzand (maar dan wel van een heel andere orde (véél minder)).

Ik ben destijds na ca. 20 keer spoelen maar opgehouden en ben het gaan gebruiken. Heeft daarna nog weken geduurd voordat de bak echt helder werd. Helaas is dat niet het enige nadeel van SB. De korrels hebben een behoorlijk onderling verschil in grootte (0.2 - 0.5 mm) zodat het zand vrij makkelijk dichtslaat (dus echt bij elke waterwissel even met een vork doorheen). Daarnaast is het zand eigenlijk te scherp voor corydoras (sorry "ja maar" roepers; wrijf het een seconde of 30 tussen je polsen en je huid is stuk. Herhaal hetzelfde bij filterzand en je hebt niet dat pijnlijke resultaat).

Ik heb mijn SB bewaard in kratten omdat ik er geen afscheid van kan nemen (maar zolang ik corydoras heb zal ik het niet meer gebruiken). Met filterzand hebben de corydoras de snorharen die ze horen te hebben (maar eerlijk is eerlijk, filterzand is minder mooi dan Sansibar Black).

André Huisman (www.new-line.nl)


  • HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Bowen_HAFX schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:07:
5.) Ondertussen heb ik dagelijks algen zitten verwijderen. Maar dit begint mij nu wel een beetje te vervelen om dit met een borsteltje te doen, dus ik heb besloten zelf maar een aquarium stofzuiger te maken gebruikmaken van een Eheim CompactOn 1000 pompje. ik ga er een filter in plaatsen, waarbij het water dus weer terugkomt in het aquarium.
Ik heb daarvoor het brede stuk van een bodemreiniger rechtstreeks gemonteerd op de inlaat van een opvoerpompje. In dat brede stuk stop ik dan wat witte filterwatten. Is zelfs veilig voor garnalen maar vangt goed veel rotzooi op tijdens de 2-wekelijkse schoonmaak. Geheel hou je bij de pomp vast. Ik heb tevens een slang op de retour gezet zodat ik de retour kan richten op de plek die ik schoon wil maken. Vooral toen ik zoveel jonkies was was dit ding echt een uitkomst. Tegenwoordig ligt ie weer werkloos in een bak (en is een turkey baster voldoende). Stuk terug in dit topic staat wel een foto van het ding.

André Huisman (www.new-line.nl)


  • remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:26
Wie bestelt zijn of haar planten (ook vitro cups!) wel eens online en heeft hier (recentelijk) goede ervaringen mee?
Ik ben een nieuwe Nano cube aan het inrichten en wil aankomende week waarschijnlijk plantjes halen. Met name annubias, bucephalandra, javavaren, een carpet plantje, drijfplant (weet nog niet welke, tips anyone?) en een makkelijke stengelplant.

Tips zijn welkom! Met name op zoek naar de beste prijs/kwaliteit, maar mocht iemand ergens zeer goede ervaringen hebben en wat meer betaald hebben sta ik daar voor open.
Lastige vind ik persoonlijk dus dat je er maar op moet vertrouwen en je de plantjes niet kan zien en ‘keuren’..

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:24

de Peer

under peer review

remzor schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:41:
Wie bestelt zijn of haar planten (ook vitro cups!) wel eens online en heeft hier (recentelijk) goede ervaringen mee?
Ik ben een nieuwe Nano cube aan het inrichten en wil aankomende week waarschijnlijk plantjes halen. Met name annubias, bucephalandra, javavaren, een carpet plantje, drijfplant (weet nog niet welke, tips anyone?) en een makkelijke stengelplant.

Tips zijn welkom! Met name op zoek naar de beste prijs/kwaliteit, maar mocht iemand ergens zeer goede ervaringen hebben en wat meer betaald hebben sta ik daar voor open.
Lastige vind ik persoonlijk dus dat je er maar op moet vertrouwen en je de plantjes niet kan zien en ‘keuren’..
Waarom zou je planten moeten keuren? Na een paar weken zijn ze aangepast aan je aquarium en onherkenbaar.

Ik bestel altijd bij aquaplantsonline maar ook wel eens ergens anders. Je krijgt gewoon dezelfde planten.

In vitro neem ik nooit. Onnodig duur. Ik zie geen toegevoegde waarde.

[Voor 9% gewijzigd door de Peer op 19-12-2021 22:50]

Tibber klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-E, VW ID3, Gasloos sinds 2018


  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@remzor Kan prima online, en na enige tijd zie je inderdaad het verschil niet meer zoals @de Peer aangeeft. Enige voordeel kan zijn dat als je een nieuw aquarium inricht en niet van het controleren van de planten bent, dat de kans op bijv. slakken nihil is. Aquaplantsonline bestel ik ook vaak, hou alleen wel wat rekening met duckweed tussen de drijfplanten die je daar bestelt.

Ik kan je de Red root floater / Phyllanthus Fluitans aanraden. Gaat vaak wel voor 95% dood na binnenkomst door de lange strengen waarvan een deel onder water belandt, maar de nieuwe bladeren winnen het uiteindelijk en dan heb je een leuke drijfplant die ook nog eens rood wordt bij het juiste licht.

X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


  • RubenA
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-05 16:31
Hallo allemaal.

Ik heb in de woonkamer al een aantal jaren een discus aquarium staan.
De vissen en planten doen het zeker goed, alleen heb ik last van baardalg op mijn hout. Een snelle Google opdracht brengt mij bij een Co2 tekort. Met een Co2 tekort zouden de rest van de planten het ook niet goed moeten doen?

Zou het door de temperatuur (28 graden) komen?

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@RubenA Discus icm 18 graden? Volgens mij moeten die minimaal 10 graden extra hebben, is dat bewust zo laag?

Baardalg heeft idd met een CO2 tekort te maken, maar heb je snel of traag groeiende planten in het aquarium? Want bij traag groeiende planten zie je dit tekort niet snel terug.

Edit: Ah, je hebt het al aangepast van 18 naar 28 graden :)

Wat betreft CO2 en Discus: George Farmer heeft onlangs de CO2 uitgeschakeld in zijn Discus bak, omdat ze er negatieve effecten van leken te ondervinden. Misschien kan je nog iets met stroming, licht en andere waterwaarden doen?

[Voor 36% gewijzigd door Taro op 19-12-2021 23:23]

X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


  • Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-04 19:07
RubenA schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:04:
Hallo allemaal.

Ik heb in de woonkamer al een aantal jaren een discus aquarium staan.
De vissen en planten doen het zeker goed, alleen heb ik last van baardalg op mijn hout. Een snelle Google opdracht brengt mij bij een Co2 tekort. Met een Co2 tekort zouden de rest van de planten het ook niet goed moeten doen?

Zou het door de temperatuur (18 graden) komen?
Met discus aquarium bedoel je een aquarium met discusvissen? En de watertemperatuur is 18 graden...? Je bedoelt hopelijk 28 graden?

Every magical journey begins with a single step


  • remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:26
@de Peer @Taro Bedankt!
Ik weet dat de planten zich wel zullen vormen, gaat me meer om slakken, algemene staat van de plantjes en eventuele slakken/eitjes/vervuiling (algen). In winkels zien ze er soms namelijk écht slecht uit, vol alg of aangetast met gaten enz.

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:24

de Peer

under peer review

remzor schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:08:
In winkels zien ze er soms namelijk écht slecht uit, vol alg of aangetast met gaten enz.
Klopt, ik koop die vaak gewoon, maar dan vraag ik wel korting :P
Echte schoonheid zit van binnen :*)

Tibber klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-E, VW ID3, Gasloos sinds 2018


  • SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Taro schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:02:


Ik kan je de Red root floater / Phyllanthus Fluitans aanraden. Gaat vaak wel voor 95% dood na binnenkomst door de lange strengen waarvan een deel onder water belandt, maar de nieuwe bladeren winnen het uiteindelijk en dan heb je een leuke drijfplant die ook nog eens rood wordt bij het juiste licht.
Hey die kende ik nog niet. Krijgt deze onderwater minder grote wortels dan de Limnobium Laevigatum? Ik zoek ook nog een nieuw drijvertje maar wil niet weer het hele oppervlak vol hebben liggen.

is een beetje stabby


  • RubenA
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-05 16:31
Bowen_HAFX schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:08:
[...]


Met discus aquarium bedoel je een aquarium met discusvissen? En de watertemperatuur is 18 graden...? Je bedoelt hopelijk 28 graden?
Klopt en klopt!
Had de temperatuur al ge-edit :)

  • HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

de Peer schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:45:
[...]
In vitro neem ik nooit. Onnodig duur. Ik zie geen toegevoegde waarde.
Als je garnalen hebt dan heeft In Vitro zeker een toegevoegde waarde. De planten kunnen dan gelijk gebruikt worden omdat je zeker weet dat er geen slakkendodende middelen in zitten. Natuurlijk kun je ook prima gewone planten nemen maar die moeten dan wel even minimaal een weekje "wateren" buiten het uiteindelijke aquarium (als je garnalen hebt).

Ook hier goede ervaringen met Aquaplantsonline. Afgelopen zomer voor het eerst een in-vitro plant gekocht (Cryptocoryne wendtii compact). Plantjes kwamen wat verpieterd aan (door drukte bij PostNL was het pakket 2 dagen onderweg geweest (en zeker in de zomer is dat niet fijn)). Uiteindelijk heeft alles het wel prima overleefd en is met name de Cryptocoryne wendtii compact een zeer speciale plant geworden (letterlijk de Wendtii maar dan in een echt klein blijvende variant en met een nog mooiere kleurtekening). Overigens was hier de reden voor de in-vitro keuze het feit dat de plant niet in normale versie leverbaar was (alle planten hebben evengoed nog een 2-weken inwatering gehad).

André Huisman (www.new-line.nl)


  • HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

RubenA schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:04:
Hallo allemaal.

Ik heb in de woonkamer al een aantal jaren een discus aquarium staan.
De vissen en planten doen het zeker goed, alleen heb ik last van baardalg op mijn hout. Een snelle Google opdracht brengt mij bij een Co2 tekort. Met een Co2 tekort zouden de rest van de planten het ook niet goed moeten doen?

Zou het door de temperatuur (28 graden) komen?
Uiteindelijk (na een half jaar of langer) krijg je die baardalg altijd wel een beetje op stenen en hout (en als je een achterwand hebt die in het aquarium zit zul je ze ook daar gaan krijgen). Dit gebeurt ook als je watercondities gunstig zijn voor planten. De gedachte van een compleet algvrij aquarium is ook een foute gedachte. Het doel moet zijn ze onder de knie te houden (dus dat ze niet storend worden en de planten met rust laten).

In het geval van hout is het simpelweg een kwestie van het hout eruit halen, goed afrossen met een afwasborstel (die je alleen maar voor je aquarium gebruikt en als zodanig ook duidelijk merkt) en daarna het hout weer terugplaatsen. Eventueel kun je het hout na het borstelen even insmeren met Easy Carbo, half uurtje laten liggen, afspoelen en weer terugplaatsen. Dan krijgen de restjes alg ook nog een tikje. Ik doe dat tegenwoordig elke 3 maanden, gewoon uit voorzorg. Alleen gebruik ik dan na het borstelen een badje met daarin wat waterstofperoxide (vind ik voor garnalen nog wat veiliger dan easy carbo).

André Huisman (www.new-line.nl)


  • RubenA
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-05 16:31
HuismAndré schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:53:
[...]

Uiteindelijk (na een half jaar of langer) krijg je die baardalg altijd wel een beetje op stenen en hout (en als je een achterwand hebt die in het aquarium zit zul je ze ook daar gaan krijgen). Dit gebeurt ook als je watercondities gunstig zijn voor planten. De gedachte van een compleet algvrij aquarium is ook een foute gedachte. Het doel moet zijn ze onder de knie te houden (dus dat ze niet storend worden en de planten met rust laten).

In het geval van hout is het simpelweg een kwestie van het hout eruit halen, goed afrossen met een afwasborstel (die je alleen maar voor je aquarium gebruikt en als zodanig ook duidelijk merkt) en daarna het hout weer terugplaatsen. Eventueel kun je het hout na het borstelen even insmeren met Easy Carbo, half uurtje laten liggen, afspoelen en weer terugplaatsen. Dan krijgen de restjes alg ook nog een tikje. Ik doe dat tegenwoordig elke 3 maanden, gewoon uit voorzorg. Alleen gebruik ik dan na het borstelen een badje met daarin wat waterstofperoxide (vind ik voor garnalen nog wat veiliger dan easy carbo).
Duidelijk! Dan ga ik het hout er maar weer eens uithalen.
Dacht dat dit misschien een teken zou zijn van te veel licht/te weinig Co2 (voeg niets toe) of temperatuur o.i.d.

Is het niet zo dat wanneer ik de alg verwijder ik het evenwicht verstoor?

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:24

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:46:
[...]

Als je garnalen hebt dan heeft In Vitro zeker een toegevoegde waarde. De planten kunnen dan gelijk gebruikt worden omdat je zeker weet dat er geen slakkendodende middelen in zitten. Natuurlijk kun je ook prima gewone planten nemen maar die moeten dan wel even minimaal een weekje "wateren" buiten het uiteindelijke aquarium (als je garnalen hebt).
Dat is waar ja. Ik spoel altijd goed, en doordat ik een groot aquarium heb verdunt dat eventuele giftstoffen ook al weer. Dat is anders bij een nano-bakje.

Tibber klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-E, VW ID3, Gasloos sinds 2018


  • HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

RubenA schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:08:
[...]


Duidelijk! Dan ga ik het hout er maar weer eens uithalen.
Dacht dat dit misschien een teken zou zijn van te veel licht/te weinig Co2 (voeg niets toe) of temperatuur o.i.d.

Is het niet zo dat wanneer ik de alg verwijder ik het evenwicht verstoor?
Niet meer of minder dan wanneer je je planten snoeit. Je zet de alg op een achterstand door deze steeds zoveel mogelijk mechanisch te verwijderen.

André Huisman (www.new-line.nl)


  • NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:43

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

remzor schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:41:
Wie bestelt zijn of haar planten (ook vitro cups!) wel eens online en heeft hier (recentelijk) goede ervaringen mee?
Ik ben een nieuwe Nano cube aan het inrichten en wil aankomende week waarschijnlijk plantjes halen. Met name annubias, bucephalandra, javavaren, een carpet plantje, drijfplant (weet nog niet welke, tips anyone?) en een makkelijke stengelplant.

Tips zijn welkom! Met name op zoek naar de beste prijs/kwaliteit, maar mocht iemand ergens zeer goede ervaringen hebben en wat meer betaald hebben sta ik daar voor open.
Lastige vind ik persoonlijk dus dat je er maar op moet vertrouwen en je de plantjes niet kan zien en ‘keuren’..
Aquarium-planten.com zaak in het westland met uitstekende kwaliteit. Emerse, submerse en invitro hebben ze. Koop zelf geen invitro bij ze omdat ik nog nooit last heb gehad van besmetting.
Ga zelf altijd langs op zaterdag gewoon om te kijken en omdat er allemaal oude liefhebbers langskomen en je ken er ook super goedkoop vissen krijgen (wel beperkt aanbod). Je krijgr van de liefhebbers ook nog is grayis advies.

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
SmurfLink schreef op maandag 20 december 2021 @ 07:30:
[...]

Hey die kende ik nog niet. Krijgt deze onderwater minder grote wortels dan de Limnobium Laevigatum? Ik zoek ook nog een nieuw drijvertje maar wil niet weer het hele oppervlak vol hebben liggen.
Jazeker, de wortels zijn veel korter en blijven niet overal achter hangen.

X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


  • RubenA
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-05 16:31
HuismAndré schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:16:
[...]

Niet meer of minder dan wanneer je je planten snoeit. Je zet de alg op een achterstand door deze steeds zoveel mogelijk mechanisch te verwijderen.
https://tweakers.net/i/xDncoRr1jnXa9pusfbE4rysB3v0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6qjcqkp1hujRLHxWnce6xGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Nou, de before and after. Even afrossen met een afwasborstel was het niet... Wat hardnekkig zeg. Lees veel over de waterstofperoxide, dus de volgende keer maak ik daar maar even een badje van. Een uurtje verder maar het resultaat mag er zijn!

https://tweakers.net/i/V9wBj7dght7lOmG-anIlAfTHuIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pugevzOL9rw2xWA76x5jRDmt.jpg?f=fotoalbum_large

Ben nog niet alles kwijt, maargoed... Lijkt er wel weer meer op :)

  • remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:26
NLKornolio schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:52:
[...]

Aquarium-planten.com zaak in het westland met uitstekende kwaliteit. Emerse, submerse en invitro hebben ze. Koop zelf geen invitro bij ze omdat ik nog nooit last heb gehad van besmetting.
Ga zelf altijd langs op zaterdag gewoon om te kijken en omdat er allemaal oude liefhebbers langskomen en je ken er ook super goedkoop vissen krijgen (wel beperkt aanbod). Je krijgr van de liefhebbers ook nog is grayis advies.
Heb eens een winkelmandje met iets van 11-12 pots samengesteld.. rond de €43 dus wel een nette prijs :) En ze hebben alle plantjes wel die ik zoek, als eerste eigenlijk. Alle andere shops hebben juist veel niet op voorraad en hebben dan ongeveer de helft van de plantjes die ik zoek.

Als carpeting plant twijfelde ik tussen de Marsilea Crenata en de alom bekende Monte Carlo. Wil toch de Monte Carlo eens proberen. Houdt me weer van de straat he, zo’n nano cube inrichten ;)

  • taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-03 11:05
Heb een Juwel Primo 110 gekocht en wil eigenlijk mijn oude aquarium het water inclusief ingedraaide superfish aquaflow 200 filter overzetten in de Primo samen met de de Juwel filter.
Ik wil echter niet met de standaard meegeleverde groene nitraat spons de Juwel filter indraaien maar met de blauwe meegeleverde spons en Sera Siporax media.
Lijkt me geen probleem aangezien de superfish filter al zijn werk kan doen.
Zou alleen graag jullie mening en advies willen.

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@taz3d_nl Lijkt mij prima toch? Na een paar weken verwijder je dan de Aquaflow 200?

Het water ook overzetten lijkt mij niet echt nodig als je al een ingedraaide filter toevoegt, in het water zit maar een heel klein deel van de bacteriën.

[Voor 48% gewijzigd door Taro op 21-12-2021 20:41]

X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


  • Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-04 19:07
Vandaag in de Lockdown heb ik mijn Oase spraybar vervangen door een zelf gemaakte. Dit heb ik gedaan om twee redenen. Het rubberen verbindingsstukje werd erg wit, lelijk en duidelijk zichtbaar. En twee, ik was niet blij met de stroming.

Met snelle Google actie vond ik verschillende suggesties betreft het aantal gaten en afstand.

Met mijn boerenverstand daarna even een afschatting gemaakt. Het totaal oppervlak van de uitstroomopeningen wilde ik kleiner hebben dan de aanvoer om toch overal een redelijke stroming te realiseren.

Aan de hand hiervan kwam ik tot de conclusie dat de gaatjes van de beide spraybars van Oase gecombineerd voor de gebruikte gatdiameter simpelweg te veel waren.

In plaats van 4mm heb ik nu 3mm gaten geboord op een afstand van 60mm in plaats van 30mm. De spraybar heb ik nu ook nog iets langer kunnen maken. Er is duidelijk meer stroming in de bak, want zie nu plantjes achteraan ook licht wapperen, waar dit eerst niet het geval was.

Daarnaast heb ik weer een nieuwe leuke uitdaging erbij. Afgelopen dagen heb ik zeker 50 Posthoorn slakjes uit het aquarium gehaald. Snap niet waar die beesten zo snel vandaan komen :/. Ga stug door met 's ochtends en 's avonds verwijderen, want aangezien ik ook clithon slakken in het aquarium heb, is een slak etende slak geen optie.

De drie musketiers zoals ik ondertussen mijn drie overgebleven garnalen heb genoemd doen het gelukkig uitstekend.

Every magical journey begins with a single step


  • NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:43

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Taro schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:39:
@taz3d_nl Lijkt mij prima toch? Na een paar weken verwijder je dan de Aquaflow 200?

Het water ook overzetten lijkt mij niet echt nodig als je al een ingedraaide filter toevoegt, in het water zit maar een heel klein deel van de bacteriën.
Vergeet de bodem niet ook een heel groot gedeelte van de bacterie cultuur. Het filter overzetten zal daartegen gewoon voldoende zijn of ik heb er geen problemen mee gehoord.

  • Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-04 19:07
taz3d_nl schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:29:
Heb een Juwel Primo 110 gekocht en wil eigenlijk mijn oude aquarium het water inclusief ingedraaide superfish aquaflow 200 filter overzetten in de Primo samen met de de Juwel filter.
Ik wil echter niet met de standaard meegeleverde groene nitraat spons de Juwel filter indraaien maar met de blauwe meegeleverde spons en Sera Siporax media.
Lijkt me geen probleem aangezien de superfish filter al zijn werk kan doen.
Zou alleen graag jullie mening en advies willen.
Eventueel kun je er tijdens de beginfase nog even een beetje Seachem Stability bij doen? Just to be sure.

Every magical journey begins with a single step


  • SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
taz3d_nl schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:29:
Heb een Juwel Primo 110 gekocht en wil eigenlijk mijn oude aquarium het water inclusief ingedraaide superfish aquaflow 200 filter overzetten in de Primo samen met de de Juwel filter.
Ik wil echter niet met de standaard meegeleverde groene nitraat spons de Juwel filter indraaien maar met de blauwe meegeleverde spons en Sera Siporax media.
Lijkt me geen probleem aangezien de superfish filter al zijn werk kan doen.
Zou alleen graag jullie mening en advies willen.
Is het mogelijk het juwel filter een paar dagen mee te laten draaien op je bestaande aquarium? Anders de nieuwe bak met het filter alvast met wat schoon water (genoeg zodat het filter kan draaien) laten draaien met de filtersponzen van de aquaflow en die de filters van de juwel laten indraaien op de oude bak.

is een beetje stabby


  • taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-03 11:05
Taro schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:39:
@taz3d_nl Lijkt mij prima toch? Na een paar weken verwijder je dan de Aquaflow 200?

Het water ook overzetten lijkt mij niet echt nodig als je al een ingedraaide filter toevoegt, in het water zit maar een heel klein deel van de bacteriën.
Ja inderdaad een paar procent maar dat klopt.
Aquaflow 200 gaat er dan na een week of 3 a 4 uit.

  • taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-03 11:05
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:22:
[...]


Eventueel kun je er tijdens de beginfase nog even een beetje Seachem Stability bij doen? Just to be sure.
Goed advies.
Zal hem meenemen. :)

  • taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-03 11:05
NLKornolio schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:17:
[...]

Vergeet de bodem niet ook een heel groot gedeelte van de bacterie cultuur. Het filter overzetten zal daartegen gewoon voldoende zijn of ik heb er geen problemen mee gehoord.
Ja inderdaad. Dat is wel zo.
Er komt wel een nieuwe grind bodem in.

  • taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-03 11:05
SmurfLink schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:28:
[...]

Is het mogelijk het juwel filter een paar dagen mee te laten draaien op je bestaande aquarium? Anders de nieuwe bak met het filter alvast met wat schoon water (genoeg zodat het filter kan draaien) laten draaien met de filtersponzen van de aquaflow en die de filters van de juwel laten indraaien op de oude bak.
De Juwel filter zit vast in het Primo aquarium helaas.
De filter spons van de aquaflow is kleiner dan die van de Juwel, denk niet dat dat past.
Maar het is misschien een goed idee. Zal een kijken.

  • HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

@taz3d_nl Ik zou de nieuwe bak een weekje laten draaien op z'n eigen pomp met actieve kool in het filter om eventuele gifstoffen op te ruimen. Zorg er ondertussen voor dat het nieuwe water qua parameters lijkt op het oude water. Dit doe je door een waterverversing te doen op de oude bak en het afvalwater daarvan in de nieuwe bak te doen. Bijkomend voordeel is dat er ook al wat bacteriën meekomen (zijn er niet veel maar beter iets dan niets). In dat oude water zitten ook afvalstoffen dus die bacteriën hebben ook daadwerkelijk nog wat te eten.

Na 1 week zet je de visjes over, samen met de oude pomp. Zorg ervoor dat de oude pomp niet te lang droog komt te staan bij de verplaatsing. Die oude pomp laat je daarna nog 2-3 weken meedraaien op de nieuwe bak. Daarna verwijder je de oude pomp, haal je de actieve kool uit het nieuwe filter en ben je klaar met de verhuizing.

André Huisman (www.new-line.nl)


  • RubenA
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-05 16:31
Taro schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:06:
@RubenA Discus icm 18 graden? Volgens mij moeten die minimaal 10 graden extra hebben, is dat bewust zo laag?

Baardalg heeft idd met een CO2 tekort te maken, maar heb je snel of traag groeiende planten in het aquarium? Want bij traag groeiende planten zie je dit tekort niet snel terug.

Edit: Ah, je hebt het al aangepast van 18 naar 28 graden :)

Wat betreft CO2 en Discus: George Farmer heeft onlangs de CO2 uitgeschakeld in zijn Discus bak, omdat ze er negatieve effecten van leken te ondervinden. Misschien kan je nog iets met stroming, licht en andere waterwaarden doen?
Ik lees deze comment nu pas, maar heb even George Farmer bekeken op YouTube. Hij heeft niet alleen zijn Co2 uitgezet, maar de complete inrichting van zijn bak weggegooid en er alleen nog maar een stuk hout in.

Zijn discussen zien er zo wel fantastisch uit zeg!
Misschien moet ik ook eens wat minderen met de planten en hier en daar een groepje neerzetten. Heb momenteel de halve bak vol met snelgroeiers (zal vanavond eens een foto maken). Herken dan ook de donkere kleuren bij meerdere discussen. Had altijd het idee dat het door mijn donkere achterwand kwam, maar hij heeft het ook zwart.

Heb weer mooi wat te doen dus!

Bedankt voor de tip! Heb weer wat uurtjes kijkplezier met zijn kanaal!

  • Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-04 19:07
We zitten erover na te denken komend voorjaar een weekje weg te gaan, ervan uitgaande dat het überhaupt kan met Omikron.

Ik hoop tegen die tijd het aquarium een beetje stabiel te hebben, zodat ik plantenvoeding automatisch kan toevoegen.

Om niet last minute dit te hoeven regelen, dacht ik: "ik kijk gewoon vast al even"

Ik zag dat verschillende Tweakers de Jeboa doseerpompen gebruiken. Raden mensen mij eventueel nog een ander merk aan?

En er zijn veel types die 4 kanalen ondersteunen (heb er in principe 3 nodig, maar goed, kan nooit kwaad 1 op reserve te hebben), waardoor ik even door de bomen het bos niet meer zie. Iemand nog een tip hier?

Alvast heel erg bedankt.

p.s.
Algen lijken de strijd nu toch echt te gaan verliezen :)

Every magical journey begins with a single step


  • Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-04 19:07
Bowen_HAFX schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:09:
We zitten erover na te denken komend voorjaar een weekje weg te gaan, ervan uitgaande dat het überhaupt kan met Omikron.

Ik hoop tegen die tijd het aquarium een beetje stabiel te hebben, zodat ik plantenvoeding automatisch kan toevoegen.

Om niet last minute dit te hoeven regelen, dacht ik: "ik kijk gewoon vast al even"

Ik zag dat verschillende Tweakers de Jeboa dosserpompen gebruiken. Raden mensen mij eventueel nog een ander merk aan?

En er zijn veel types die 4 kanalen ondersteunen (heb er in principe 3 nodig, maar goed, kan nooit kwaad 1 op reserve te hebben), waardoor ik even door de bomen het bos niet meer zie. Iemand nog een tip hier?

Alvast heel erg bedankt.

p.s.
Algen lijken de strijd nu toch echt te gaan verliezen :)
P.p.s.
De eerste onderdelen voor de ultra turbo DIY vacuum cleaner beginnen binnen te komen. Zodra ik alles heb, zal ik wat foto's maken van het in elkaar zetten en een demonstratie. Ultra overkill incoming...

Every magical journey begins with a single step


  • HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

@Bowen_HAFX Zoiets?

https://tweakers.net/i/ZH5h88DJUHc2Re-eGVFs4iOXqSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdWeTDLKhc9bvxhBs6YKfWBb.jpg?f=fotoalbum_large

André Huisman (www.new-line.nl)


  • NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:43

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Bowen_HAFX schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:09:
We zitten erover na te denken komend voorjaar een weekje weg te gaan, ervan uitgaande dat het überhaupt kan met Omikron.

Ik hoop tegen die tijd het aquarium een beetje stabiel te hebben, zodat ik plantenvoeding automatisch kan toevoegen.

Om niet last minute dit te hoeven regelen, dacht ik: "ik kijk gewoon vast al even"

Ik zag dat verschillende Tweakers de Jeboa dosserpompen gebruiken. Raden mensen mij eventueel nog een ander merk aan?

En er zijn veel types die 4 kanalen ondersteunen (heb er in principe 3 nodig, maar goed, kan nooit kwaad 1 op reserve te hebben), waardoor ik even door de bomen het bos niet meer zie. Iemand nog een tip hier?

Alvast heel erg bedankt.

p.s.
Algen lijken de strijd nu toch echt te gaan verliezen :)
Weekje gebeurd echt weinig in. Je kan de verlichting ook wat dempen als je op vakantie gaat eq minder groei minder voeding nodig.

  • peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-05 10:17
Bowen_HAFX schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:09:
We zitten erover na te denken komend voorjaar een weekje weg te gaan, ervan uitgaande dat het überhaupt kan met Omikron.

Ik hoop tegen die tijd het aquarium een beetje stabiel te hebben, zodat ik plantenvoeding automatisch kan toevoegen.

Om niet last minute dit te hoeven regelen, dacht ik: "ik kijk gewoon vast al even"

Ik zag dat verschillende Tweakers de Jeboa doseerpompen gebruiken. Raden mensen mij eventueel nog een ander merk aan?

En er zijn veel types die 4 kanalen ondersteunen (heb er in principe 3 nodig, maar goed, kan nooit kwaad 1 op reserve te hebben), waardoor ik even door de bomen het bos niet meer zie. Iemand nog een tip hier?

Alvast heel erg bedankt.

p.s.
Algen lijken de strijd nu toch echt te gaan verliezen :)
Heb een 4kanaals van Aqua Medic. DIng werkt al 3 jaar zonder problemen dagelijks

  • SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
NLKornolio schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:39:
[...]

Weekje gebeurd echt weinig in. Je kan de verlichting ook wat dempen als je op vakantie gaat eq minder groei minder voeding nodig.
Ja ik sla dan gewoon een weekje voeding over. Kan weinig kwaad. Zorg wel dat je of een voerautomaat of iemand hebt die weet wat ie doet met vissen voeren, heb 1x gehad dat een vriendin op het huis paste. Die voerde zoveel dat mijn kleine garnalenbak niet meer te redden was. :/

Nu doet moeders het, die is heel voorzichtig. Liever te weinig dan te veel!

is een beetje stabby


  • toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
SmurfLink schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:27:
[...]

Ja ik sla dan gewoon een weekje voeding over. Kan weinig kwaad. Zorg wel dat je of een voerautomaat of iemand hebt die weet wat ie doet met vissen voeren, heb 1x gehad dat een vriendin op het huis paste. Die voerde zoveel dat mijn kleine garnalenbak niet meer te redden was. :/

Nu doet moeders het, die is heel voorzichtig. Liever te weinig dan te veel!
Of zelf vantevoren per dag/2 dagen een potje klaarzetten met de gewenste hoeveelheid voer erin.

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:24

de Peer

under peer review

Bowen_HAFX schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:09:
We zitten erover na te denken komend voorjaar een weekje weg te gaan, ervan uitgaande dat het überhaupt kan met Omikron.
Mij bevalt Jebao prima inderdaad.

En een weekje is niets zoals al genoemd. Je kunt van tevoren even wat extra voeding geven (Zowel plant als vis) maar tijdens die week hoef je niets te toen.

Ik heb de boel wel eens 5,5 week achter gelaten toen ik naar de Noordkaap ging fietsen. Ook dat ging goed. Ik had wel een voederautomaat ingesteld die waarschijnlijk de eerste 3 weken af en toe er wat in gooide. Ik had alle planten kortgewiekt zodat ze niet te veel zouden verbruiken.

Tibber klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-E, VW ID3, Gasloos sinds 2018


  • Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-04 19:07
de Peer schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:08:
[...]

Mij bevalt Jebao prima inderdaad.

En een weekje is niets zoals al genoemd. Je kunt van tevoren even wat extra voeding geven (Zowel plant als vis) maar tijdens die week hoef je niets te toen.

Ik heb de boel wel eens 5,5 week achter gelaten toen ik naar de Noordkaap ging fietsen. Ook dat ging goed. Ik had wel een voederautomaat ingesteld die waarschijnlijk de eerste 3 weken af en toe er wat in gooide. Ik had alle planten kortgewiekt zodat ze niet te veel zouden verbruiken.
En dat is een vol beplante tank? Hoe kan het bij mij na 2 weken al helemaal mislopen, terwijl ik wel plantenvoeding aan het toevoegen was, maar wellicht iets te weinig? :?

Every magical journey begins with a single step


  • Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-03 09:32
https://tweakers.net/i/gz2eoiEcS5Sb3yeJnLLrjzJqss4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpnqwpQg41HSZWy0gnNCqV3K.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat ik toch in isolatie moest heb ik een oude bak die ik nog heb staan ingericht op de werk kamer (3e aquarium al 🙈).

Wat ik wou:
- Open top ✅
- Flink bepland ✅ (Al moet het nog wat uitgroeien)
- Wit zand ✅ (En nu hopen dat ik het een beetje wit kan houden)

Ben super tevreden met hoe het er nu bij hangt. De cycle is al aardig op gang. Heb er een paar cherries in gegooid (in mijn woonkamer aquarium planten ze zich voor al konijnen). Maar weet nog niet zo goed wat ik er meer in wil.

De opties:
- Species only dwerg kogelvis (al lees ik her en der dat het soms goed kan gaan met andere dieren. Wil eigenlijk wel iets van een clean up crew. Het is maar een 60 liter.)
- Nano community tank, zo vol mogelijk met heule kleine visjes
- En toffe betta (maar dan moet er wel een kap op)

Ik neig naar de eerste. En ben benieuwd of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben.

  • _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:57
Hier inmiddels oorzaak gevonden van de alg: tekort aan voeding. Ik meet max 10ppm nitraat, voor een 60 liter bak met 10 tetra's, 10 garnalen en een bult slakken. Ik voeg plantenvoeding toe...

Eergisteren het filterelement vervangen, is een Tetra bak met binnenfilter. Element dat erin zat was een C250/300 met koolstof. Leuk om je water helder te maken als er bijvoorbeeld hout in ligt, maar het filtert ook je voeding uit het water. Zit nu een 250/300 in zonder koolstof. Merk dat de alg al afneemt.

  • SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Naj_Geetsrev schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:34:
[Afbeelding]

Omdat ik toch in isolatie moest heb ik een oude bak die ik nog heb staan ingericht op de werk kamer (3e aquarium al 🙈).

Wat ik wou:
- Open top ✅
- Flink bepland ✅ (Al moet het nog wat uitgroeien)
- Wit zand ✅ (En nu hopen dat ik het een beetje wit kan houden)

Ben super tevreden met hoe het er nu bij hangt. De cycle is al aardig op gang. Heb er een paar cherries in gegooid (in mijn woonkamer aquarium planten ze zich voor al konijnen). Maar weet nog niet zo goed wat ik er meer in wil.

De opties:
- Species only dwerg kogelvis (al lees ik her en der dat het soms goed kan gaan met andere dieren. Wil eigenlijk wel iets van een clean up crew. Het is maar een 60 liter.)
- Nano community tank, zo vol mogelijk met heule kleine visjes
- En toffe betta (maar dan moet er wel een kap op)

Ik neig naar de eerste. En ben benieuwd of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben.
Kleine heads up, garnalen kunnen het aquarium uit klimmen. Ik heb in een bak met kap (en wat gaten achterin) ook wel eens op de vloer wat garnalen aangetroffen. Dus let met zo'n open bak goed op ontsnappingsplekken.

Travancoricus zal je garnalen in ieder geval als lekker hapje zien. Ik vond het geinige beestjes, maar kreeg ze niet goed aan het eten (had geen slakken, levend voer moesten ze niet)... lastige beestjes. Erg lastig.

is een beetje stabby


  • ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:49
Naj_Geetsrev schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:34:
,,,,
- En toffe betta (maar dan moet er wel een kap op)
....
Waarom zou er dan een kap op moeten? Ik heb nog nooit iets gehoord of gelezen over springende Betta's. Het is wel een must om een open wateroppervlak te hebben zodat ze lucht kunnen scheppen.

  • HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

_JGC_ schreef op donderdag 23 december 2021 @ 23:00:
Hier inmiddels oorzaak gevonden van de alg: tekort aan voeding. Ik meet max 10ppm nitraat, voor een 60 liter bak met 10 tetra's, 10 garnalen en een bult slakken. Ik voeg plantenvoeding toe...

Eergisteren het filterelement vervangen, is een Tetra bak met binnenfilter. Element dat erin zat was een C250/300 met koolstof. Leuk om je water helder te maken als er bijvoorbeeld hout in ligt, maar het filtert ook je voeding uit het water. Zit nu een 250/300 in zonder koolstof. Merk dat de alg al afneemt.
10ppm aan nitraat is meer dan zat voor een prachtige bak. Er is geen enkele reden die 10ppm te verhogen tenzij je de zon boven de bak hebt hangen (of het equivalent daarvan). Je gebrek zal vrijwel zeker elders zitten.

Je geeft niet aan hoeveel fosfaat je gemeten hebt. Dat terwijl juist fosfaat in veel aquaria te weinig aanwezig is. Nitraat zit in kraanwater (en in alle vissenpoep), fosfaat zit niet in kraanwater (en als je alleen droogvoer geeft dan zit het ook amper tot niet in de vissenpoep). Ik zou dus zeker overwegen nog even de hoeveelheid fosfaat te meten (en indien nodig aan te vullen tot ca. 1 ppm).

Overigens is het hoofdgebrek in veel aquaria CO2, gevolgd door CO2, CO2 en pas dan fosfaat, nitraat, stroming en micro's (die laatste 4 in wisselende volgorde waarbij IME stroming en fosfaat het vaakst voorkomt).

Actieve kool is inderdaad alleen handig bij de opstart en ná medicatie (in beide gevallen om eventuele gifstoffen te verwijderen). Na verloop van tijd raakt het trouwens verzadigd en werkt het alleen nog maar als filtermedium (dankzij het zeer grote oppervlak vs. volume). Dus laten zitten zal, na een paar weken van voordeel gevolgd door een aantal weken van milde nadelen, niet eens zo'n probleem zijn (tenzij het niet het enige probleem is; dan stapelen de problemen natuurlijk wel door).

Veranderingen zijn vaak pas na weken goed te merken. We zien verschillen soms al na uren of dagen maar dat komt mede doordat we die verschillen ook graag willen zien.

André Huisman (www.new-line.nl)


  • HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Is die achterste plant een javavaren? Het lijkt alsof die in de bodem geplant is. Dat is bij een javavaren niet de bedoeling. De plant zal het prima doen als je deze vastbindt aan een steen of stuk hout (met de wortelstronk boven de grond) maar zal verrotten als deze in de grond geplant wordt.

[Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 24-12-2021 09:13]

André Huisman (www.new-line.nl)


  • Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-03 09:32
HuismAndré schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:12:
[...]

Is die achterste plant een javavaren? Het lijkt alsof die in de bodem geplant is. Dat is bij een javavaren niet de bedoeling. De plant zal het prima doen als je deze vastbindt aan een steen of stuk hout (met de wortelstronk boven de grond) maar zal verrotten als deze in de grond geplant wordt.
Verhipt! Je hebt helemaal gelijk. Dacht dat je ze ook prima in de grond kon stoppen. Ga ik dit weekeinde even fixen. Moet je het binden? Of kun je hem ook lijmen?

  • Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-03 09:32
ratzz schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:04:
[...]


Waarom zou er dan een kap op moeten? Ik heb nog nooit iets gehoord of gelezen over springende Betta's. Het is wel een must om een open wateroppervlak te hebben zodat ze lucht kunnen scheppen.
Ik heb het zelfs al een keer gehad. Ging bloedwormen voeren en hij was een beetje over enthousiast. 😅

  • HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Naj_Geetsrev schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:27:
[...]


Verhipt! Je hebt helemaal gelijk. Dacht dat je ze ook prima in de grond kon stoppen. Ga ik dit weekeinde even fixen. Moet je het binden? Of kun je hem ook lijmen?
Geen ervaring met lijmen. Slechte ervaring met katoendraad. Viel al na een week in stukjes uit elkaar. Prima ervaring met standaard vislijn. Is veilig en amper zichtbaar. Als de plant zich goed gehecht heeft (paar weken tot maand(en)) knip je het door en verwijder je de resten. Opbinden even met 2 man doen (en indien nodig buiten het aquarium). Die extra vinger op het knoopje is goud waard.

André Huisman (www.new-line.nl)


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:24

de Peer

under peer review

Bowen_HAFX schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:17:
[...]


En dat is een vol beplante tank? Hoe kan het bij mij na 2 weken al helemaal mislopen, terwijl ik wel plantenvoeding aan het toevoegen was, maar wellicht iets te weinig? :?
Ja vol met planten maar wel maximaal gekortwiekt. Veel vissen dus die produceren ook wel aardig van voedingstoffen.

Gaat ook om langdurige stabiliteit denk ik. je bent nu in ieder geval goed bezig.

Van afgelopen week :)

https://tweakers.net/i/lg6cHv2V10XJ9EhzuxylqmtH_is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVsVVQS9lBueBecqZm3yqh4Z.jpg?f=fotoalbum_large

[Voor 29% gewijzigd door de Peer op 24-12-2021 09:48]

Tibber klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-E, VW ID3, Gasloos sinds 2018


  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ratzz schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:04:
[...]


Waarom zou er dan een kap op moeten? Ik heb nog nooit iets gehoord of gelezen over springende Betta's. Het is wel een must om een open wateroppervlak te hebben zodat ze lucht kunnen scheppen.
Springende Betta's is toch wel een algemeen bekend iets hoor, zie het regelmatig langskomen. MD (YouTube) hanteert ook bewust een lager waterniveau in aquaria waarin Betta's zitten.

X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


  • SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
ratzz schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:04:
[...]


Waarom zou er dan een kap op moeten? Ik heb nog nooit iets gehoord of gelezen over springende Betta's. Het is wel een must om een open wateroppervlak te hebben zodat ze lucht kunnen scheppen.
:+ Dan moet je echt meer gaan lezen, want dat is een bekend fenomeen.

is een beetje stabby


  • HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Taro schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:17:
[...]

Springende Betta's is toch wel een algemeen bekend iets hoor, zie het regelmatig langskomen. MD (YouTube) hanteert ook bewust een lager waterniveau in aquaria waarin Betta's zitten.
Meesterspringers zijn toch wel de bijlzalmpjes. Ik heb er eentje tussen zitten die geen enkele kans om uit de bak te springen onbenut laat. En dat terwijl ze hier 8cm uit het water moeten springen om over de rand te komen. Ik leg daarom tegenwoordig de achterste klep tijdens de schoonmaak weer terug nadat ik de lichtbalk naar achteren heb geschoven. Op die manier hou ik hem/haar vooralsnog in de bak (hoor wel af en toe een "pok" als hij/zij tegen de klep aan knalt).

André Huisman (www.new-line.nl)


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:24

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:49:
[...]

Meesterspringers zijn toch wel de bijlzalmpjes. Ik heb er eentje tussen zitten die geen enkele kans om uit de bak te springen onbenut laat. En dat terwijl ze hier 8cm uit het water moeten springen om over de rand te komen. Ik leg daarom tegenwoordig de achterste klep tijdens de schoonmaak weer terug nadat ik de lichtbalk naar achteren heb geschoven. Op die manier hou ik hem/haar vooralsnog in de bak (hoor wel af en toe een "pok" als hij/zij tegen de klep aan knalt).
haha ja ik heb die ook lange tijd gehad. Ik hoorde 's avonds best vaak Pok!, pok!, pok-pok. en dat waren dan de bijlzalmen die tegen de kap sprongen en weer in het water vielen :D

Tibber klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-E, VW ID3, Gasloos sinds 2018


  • ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:49
SmurfLink schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:48:
[...]

:+ Dan moet je echt meer gaan lezen, want dat is een bekend fenomeen.
Na drie keer de melding zal ik het wel begrepen hebben denk ik ;)

  • SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
HuismAndré schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:49:
[...]

Meesterspringers zijn toch wel de bijlzalmpjes. Ik heb er eentje tussen zitten die geen enkele kans om uit de bak te springen onbenut laat. En dat terwijl ze hier 8cm uit het water moeten springen om over de rand te komen. Ik leg daarom tegenwoordig de achterste klep tijdens de schoonmaak weer terug nadat ik de lichtbalk naar achteren heb geschoven. Op die manier hou ik hem/haar vooralsnog in de bak (hoor wel af en toe een "pok" als hij/zij tegen de klep aan knalt).
Ja mensen vragen mij regelmatig waarom ik mijn ZA bak niet afmaak met bijlzalmen. Nou.. ik ben nogal verstrooid, dus ik laat die kap hier gewoon open... soms allebei de kappen en dan alleen de lichtbalk nog erin... :X Lijkt me geen goeie combinatie.

is een beetje stabby


  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-04 14:34
Wauw, zelfs een aquarium topic op tweakers!

Ik heb een aantal vragen over mijn pas gekochte aquarium:
Aquarium: Oase Styleline 85.
Inhoud: 75 liter.

Vraag 1:
Ik heb diverse thermostaten getest, ze reageren allemaal anders.
De ene is met enkele seconden tussenposes steeds opnieuw aan het verwarmen en de andere zit 1,5 uur tussen voordat hij weer aanspringt. Wat is nu een normale "rust tijd" voor een thermostaat voordat hij weer aan mag springen?

Even een paar testen op een rij (patroon in tijd blijft zich herhalen):
Eheim thermocontrol 75W - Gaat na een halve minuut "rust" weer aan.
Flamingo 100W - Gaat na ongeveer 1 minuut "rust" weer aan.
JBL S50 50W - Gaat na ongeveer 1 minuut "rust" weer aan.
Superfish Combi heater 100W - Gaat na 2 a 3 minuten "rust" weer aan.
Superfish Smart heater 100W - Gaat na ongeveer 1,5 uur "rust" weer aan.

Nu lees ik op internet van de ene dat te vaak aangaan niet goed is voor je thermostaat en te weinig niet goed is doordat de temperatuur dan te veel zou schommelen.

Maar ik zie nergens richtlijnen over hoevaak een thermostaat aan moet springen en hoeveel "rust tijd" hij moet hebben. Iemand die dit weet?

Vraag 2:
Ik heb ipv de oorspronkelijke dag verlichting een "Fluval plant 3.0, nano led" geplaatst. Met deze lamp kun je zelf het kleurpatroon kiezen en kun je zonsopgang en zonsondergang nabootsen. Ik vraag me alleen af of deze lamp te klein is voor dit aquarium of dat dit goed genoeg moet zijn. Er staat namelijk Nano op de verpakking en volgens mij valt Nano onder maximaal 30 liter. Het is op de foto's een beetje moeilijk te zien maar je hebt in beide hoeken nu een wat donkerder stukje.

Maakt dit uit voor de vissen/ planten?

Vraag 3 (later toegevoegd):
De witte "waas" onder de lamp vinden we wat minder mooi, maar ik lees op internet dat dit vanzelf zal verdwijnen door deeltjes wat nog in het water zit. Als ik de originele lampen plaats hebben we ook de witte waas. Wat is jullie ervaring daarmee?

Verder heb ik met vrijwel alle thermostaten het probleem dat mijn subwoofer "plopt" bij in en uitschakelen. Daar heb ik al een ander topic voor geopend en ligt eigenlijk niet aan alle thermostaten maar dat is puur even ter info. Zie hier het topic: Aktieve subwoofer plopt bij inschakelen aquarium thermostaat

Als laatste nog even wat foto's:

Doosje van de lamp:
https://www.kene.nl/aquarium/1.jpg
De "Fluval plant 3.0, nano led":
https://www.kene.nl/aquarium/2.jpg
Wat algemene foto's van het aquarium:
https://www.kene.nl/aquarium/3.jpg

https://www.kene.nl/aquarium/4.jpg

https://www.kene.nl/aquarium/5.jpg
Wij vonden de originele kast wat te hoog dus we hebben hem ingekort, was even wat werk maar het resultaat mag er zijn:
https://www.kene.nl/aquarium/6.jpg

[Voor 5% gewijzigd door knorde op 25-12-2021 13:49]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl


  • _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:57
@knorde Te weinig licht heb je niet snel (eerder teveel), maar jammer aan jouw lamp is dat je in het midden een enorme bright spot hebt die duidelijk zichtbaar is. Ding is idd bedoeld voor kleinere bakken.

  • dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
knorde schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:49:
Wauw, zelfs een aquarium topic op tweakers!

Ik heb een aantal vragen over mijn pas gekochte aquarium:
Aquarium: Oase Styleline 85.
Inhoud: 75 liter.

Vraag 1:
Ik heb diverse thermostaten getest, ze reageren allemaal anders.
De ene is met enkele seconden tussenposes steeds opnieuw aan het verwarmen en de andere zit 1,5 uur tussen voordat hij weer aanspringt. Wat is nu een normale "rust tijd" voor een thermostaat voordat hij weer aan mag springen?

Even een paar testen op een rij (patroon in tijd blijft zich herhalen):
Eheim thermocontrol 75W - Gaat na een halve minuut "rust" weer aan.
Flamingo 100W - Gaat na ongeveer 1 minuut "rust" weer aan.
JBL S50 50W - Gaat na ongeveer 1 minuut "rust" weer aan.
Superfish Combi heater 100W - Gaat na 2 a 3 minuten "rust" weer aan.
Superfish Smart heater 100W - Gaat na ongeveer 1,5 uur "rust" weer aan.

Nu lees ik op internet van de ene dat te vaak aangaan niet goed is voor je thermostaat en te weinig niet goed is doordat de temperatuur dan te veel zou schommelen.

Maar ik zie nergens richtlijnen over hoevaak een thermostaat aan moet springen en hoeveel "rust tijd" hij moet hebben. Iemand die dit weet?

Vraag 2:
Ik heb ipv de oorspronkelijke dag verlichting een "Fluval plant 3.0, nano led" geplaatst. Met deze lamp kun je zelf het kleurpatroon kiezen en kun je zonsopgang en zonsondergang nabootsen. Ik vraag me alleen af of deze lamp te klein is voor dit aquarium of dat dit goed genoeg moet zijn. Er staat namelijk Nano op de verpakking en volgens mij valt Nano onder maximaal 30 liter. Het is op de foto's een beetje moeilijk te zien maar je hebt in beide hoeken nu een wat donkerder stukje.

Maakt dit uit voor de vissen/ planten?

Verder heb ik met vrijwel alle thermostaten het probleem dat mijn subwoofer "plopt" bij in en uitschakelen. Daar heb ik al een ander topic voor geopend en ligt eigenlijk niet aan alle thermostaten maar dat is puur even ter info. Zie hier het topic: Aktieve subwoofer plopt bij inschakelen aquarium thermostaat

Als laatste nog even wat foto's:

Doosje van de lamp:
[Afbeelding]
De "Fluval plant 3.0, nano led":
[Afbeelding]
Wat algemene foto's van het aquarium:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wij vonden de originele kast wat te hoog dus we hebben hem ingekort, was even wat werk maar het resultaat mag er zijn:
[Afbeelding]
De richtlijn voor een thermostaat is hetzelfde wattage als liters. Dus in jouw geval 75W. Mag ook wat minder zijn als de omgeving warm genoeg is (50W). Bij een grote bak kun je ook 2 thermostaten nemen, bv 2x200W/250W voor een 500l bak.
Een te zware thermostaat zorgt bij aanslaan al snel voor een wat te hoge temp, en als een te zware thermostaat blijft hangen dan heb je gekookte vissen...
Dus ik zou echt max 75W nemen, en de 50W als reserve houden (of andersom).

En voor de 100W een 100l of 200l bak erbij nemen 😇

  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-04 14:34
_JGC_ schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:55:
@knorde Te weinig licht heb je niet snel (eerder teveel), maar jammer aan jouw lamp is dat je in het midden een enorme bright spot hebt die duidelijk zichtbaar is. Ding is idd bedoeld voor kleinere bakken.
Ja klopt, eens hoor. Nu kan ik hem wel minder fel zetten. Maar het maakt dus niets uit voor je planten/ vissen?
dragon2 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:55:
[...]


De richtlijn voor een thermostaat is hetzelfde wattage als liters. Dus in jouw geval 75W. Mag ook wat minder zijn als de omgeving warm genoeg is (50W). Bij een grote bak kun je ook 2 thermostaten nemen, bv 2x200W/250W voor een 500l bak.
Een te zware thermostaat zorgt bij aanslaan al snel voor een wat te hoge temp, en als een te zware thermostaat blijft hangen dan heb je gekookte vissen...
Dus ik zou echt max 75W nemen, en de 50W als reserve houden (of andersom).

En voor de 100W een 100l of 200l bak erbij nemen 😇
Ik vind het zo apart dat het gedrag van een paar verschillende 100W thermostaten anders zijn.
De ene slaat vrijwel gelijk weer aan terwijl de andere 1,5 uur uit blijft (en daar zit nog e.e.a. tussen).
Is hier een richtlijn voor (de 75W thermostaten doen hetzelfde, het wisselt enorm)?

Met de richtlijn bedoel ik dus hoe vaak een thermostaat aanslaat/ in "rust tijd" staat.

[Voor 3% gewijzigd door knorde op 25-12-2021 12:59]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl


  • _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:57
Weet niet op welke temperatuur die thermostaten afgesteld zijn, maar kan er verschil zitten in insteltemperatuur?

Als het hier in huis 20 graden is en het water in de bak wordt op 22 gehouden zal die niet vaak aan slaan. Heb ik eentje van 25 graden gaat ie vaker en langer aan.

Wat betreft het licht, teveel licht en geen CO2 is recept voor alg. Met minder licht groeien je planten minder snel, maar is er minder kans op tekort aan CO2 of bepaalde voedingsstoffen. Vissen vinden fel licht over het algemeen sowieso niet lekker.

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:24

de Peer

under peer review

knorde schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:58:
[...]

Ja klopt, eens hoor. Nu kan ik hem wel minder fel zetten. Maar het maakt dus niets uit voor je planten/ vissen?

[...]

Ik vind het zo apart dat het gedrag van een paar verschillende 100W thermostaten anders zijn.
De ene slaat vrijwel gelijk weer aan terwijl de andere 1,5 uur uit blijft (en daar zit nog e.e.a. tussen).
Is hier een richtlijn voor (de 75W thermostaten doen hetzelfde, het wisselt enorm)?

Met de richtlijn bedoel ik dus hoe vaak een thermostaat aanslaat/ in "rust tijd" staat.
Tsja dat is puur hoe hij geprogrammeerd is. Is verder niet echt belangrijk hoor.

Tibber klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-E, VW ID3, Gasloos sinds 2018


  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@knorde Ik kan het niet goed zien, maar heb je de thermostaat rechts achterin het aquarium hangen? Want bij een dergelijk Oase aquarium + kast past natuurlijk ook erg goed een filter met externe heater. Ik zie een externe Eheim, past daar geen externe heater in? Dan hangt die ook op het punt waar het water actief langskomt en dan zou ik gewoon voor een Eheim heater gaan met idd het juiste wattage zoals hierboven beschreven.

En wat betreft de verlichting: Je 2 Amazon Swords vallen nu precies buiten de verlichting, deze lamp is inderdaad te klein voor deze bak, je wil het licht meer verspreiden.

X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


  • HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

knorde schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:58:
[...]

Ja klopt, eens hoor. Nu kan ik hem wel minder fel zetten. Maar het maakt dus niets uit voor je planten/ vissen?

[...]

Ik vind het zo apart dat het gedrag van een paar verschillende 100W thermostaten anders zijn.
De ene slaat vrijwel gelijk weer aan terwijl de andere 1,5 uur uit blijft (en daar zit nog e.e.a. tussen).
Is hier een richtlijn voor (de 75W thermostaten doen hetzelfde, het wisselt enorm)?

Met de richtlijn bedoel ik dus hoe vaak een thermostaat aanslaat/ in "rust tijd" staat.
De meeste thermostaten hebben een vrij simpel bimetaaltje dat ze aan en uitschakelt. Dan is het maar net de vraag waar het bimetaaltje zit. Zit deze dicht bij de heater zelf dan zal deze vaak aan- en uitschakelen (vanwege "aanwarmen"). Zitten ze wat verder van elkaar af dan zal dat minder gebeuren. Daarnaast is er nog de daadwerkelijke hysterese van het bimetaaltje (temperatuurverschil tussen uitschakelen en weer inschakelen en andersom). Als echte tweaker kun je er natuurlijk voor kiezen om een thermometer te koppelen aan een ESP bordje en deze uit te lezen met HA of zo (wil dat zelf ook ooit nog eens doen). Op dit moment lees ik alleen de stroomafname van pomp, CO2 (via verbruik van de klep) en verwarmingselement gecombineerd uit met één smart socket (reden van die socket is dat ik eenvoudig pomp, verwarming en CO2 uit kan zetten bij bijvoorbeeld water verversen). De output daarvan ziet er als volgt uit:

https://tweakers.net/i/lqb4dtj1pJ05ahhOnkUyOBkVufs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e58rcEhVtbX0ndUajHlU5JrT.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat bij mij het verwarmingselement een kleine 5 x per uur aanspringt (Tetra 50W element op een 80cm Aquatlantis bakje). Doordat bij mij alles achter het Hamburger Matten Filter zit zal de interactie tussen pomp. pH probe en heater wellicht anders zijn dan bij anderen (maar mooi overzichtelijk en stabiel vind ik het eigenlijk wel). Komt waarschijnlijk ook doordat onze huiskamertemperatuur vanwege vloerverwarming slechts 2 graden varieert.

André Huisman (www.new-line.nl)


  • HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Betreffende het licht: Als jij zelf kunt leven met de output (want langs de randen neemt het inderdaad fiks af) dan is dat natuurlijk prima. Maar zorg er wel voor dat je dan op die plekken planten plaatst die niet veel licht nodig hebben. Op die manier kun je van het nadeel weer een voordeel maken. Als de bak open is (en je voldoende licht hebt) dan kun je er eventueel ook nog voor kiezen om de led wat hoger te plaatsen. Of wellicht wat meer naar voren. Gewoon een beetje mee spelen.

André Huisman (www.new-line.nl)


  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-04 14:34
Het is (overdag) vaak rond de 20 a 21 graden is huis.
In de nacht hebben we hem meestal op 19,5.

De thermostaat van het aquarium staat op 25 graden ingesteld (ik las op internet dat dit de meest gangbare temperatuur is, maar als jullie daar anders over denken hoor ik dat uiteraard graag).

Maar als ik jullie goed begrijp is het normaal dat de ene thermostaat vaak in en uitschakelt en de andere er een tijd tussen laat zitten en zou dit dus niet voor eerder defect moeten zorgen van de thermostaat?

In mijn externe filter past helaas geen externe thermostaat.
Ik heb de JBL Cristalprofi e402 Greenline.

Naar het licht ga ik kijken.
Ik heb op Amazon deze gezien: https://www.amazon.nl/Flu...id=1639725039&sr=8-3&th=1
Deze kan hetzelfde als dat mijn huidige kan en is 38 cm lang.
Ik neem aan dat dat beter is?

Ook nog even een andere vraag (tevens toegevoegd aan de startpost):
De witte "waas" onder de lamp vinden we wat minder mooi, maar ik lees op internet dat dit vanzelf zal verdwijnen. Dit zou komen door "deeltjes" die nog in het water zitten. Als ik de originele lampen plaats hebben we ook de witte waas. Wat is jullie ervaring daarmee?

[Voor 4% gewijzigd door knorde op 25-12-2021 14:09]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl


  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@knorde De te hanteren temperatuur moet je baseren op de dieren die je in het aquarium plaatst, niet op andere variabelen, voorkeuren van mensen met andere vissen, etc.

Welke vissen ben je van plan te plaatsen?

En iedere vis of garnaal heeft een bepaalde range. Warmer water zorgt ook sneller voor algen. Te koud is niet goed voor de dieren. Selecteer dus ook vissen, garnalen, slakken, etc. die een overlap hebben qua temperatuur en ga dan bijv. aan de onderkant van die range zitten.

De witte waas zal een combinatie zijn van fel wit zand, een felle geconcentreerde lichtbundel die ook nog eens weerkaatst op het zand icm deeltjes in het water. Heb je het zand eerst goed schoongemaakt? En hoe lang draait het filter al, of staat deze pas net aan? Want meestal zal dit na een paar uur, ook als een deel gezonken is, wel wegtrekken. Maar ik denk ook dat diffuser licht kan helpen. En licht op iets wits schijnen heeft natuurlijk ook een niet te onderschatten effect.

[Voor 71% gewijzigd door Taro op 25-12-2021 14:26]

X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-04 14:34
Taro schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:21:
@knorde De te hanteren temperatuur moet je baseren op de dieren die je in het aquarium plaatst, niet op andere variabelen, voorkeuren van mensen met andere vissen, etc.

Welke vissen ben je van plan te plaatsen?

En iedere vis of garnaal heeft een bepaalde range. Warmer water zorgt ook sneller voor algen. Te koud is niet goed voor de dieren. Selecteer dus ook vissen, garnalen, slakken, etc. die een overlap hebben qua temperatuur en ga dan bijv. aan de onderkant van die range zitten.

De witte waas zal een combinatie zijn van fel wit zand, een felle geconcentreerde lichtbundel die ook nog eens weerkaatst op het zand icm deeltjes in het water. Heb je het zand eerst goed schoongemaakt? En hoe lang draait het filter al, of staat deze pas net aan? Want meestal zal dit na een paar uur, ook als een deel gezonken is, wel wegtrekken. Maar ik denk ook dat diffuser licht kan helpen. En licht op iets wits schijnen heeft natuurlijk ook een niet te onderschatten effect.
Er zitten op dit moment 5 neon tetras en 1 ancistrus in (meeverhuist vanaf het "oude" kleinere aquarium).
Er zullen een paar kleine visjes bijkomen, misschien wat platys/ black mollys/ kleine barbeeltjes/ siamensis/ guppen. Nog niks is zeker maar dat zijn wel een paar soorten die ik verwacht die erin komen.

Aquarium draait nu enkele dagen, omdat het "oude" kleinere aquarium verkocht is moest ik de vissen na 1 dag al plaatsen. Ik weet dat het beter is om ze pas na een paar weken te plaatsen maar het kon even niet anders.

[Voor 7% gewijzigd door knorde op 25-12-2021 14:32]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl


  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@knorde Dan zou ik eerder 23 dan 25 graden hanteren. Maar zoek gewoon even de range op van alle (gewenste) inwoners. Verder zou ik me niet te druk maken om de thermostaat zelf qua hoe vaak deze aanspringt, als het gewoon een goed merk betreft dan komt dat wel goed. En een keer een backup thermostaat hebben liggen is altijd handig.

Heb je ook wat filtermedia of de oude filter overgezet? Of ben je nu aan het indraaien met een fish in cycle? Goed de waterwaarden in de gaten houden...

[Voor 4% gewijzigd door Taro op 25-12-2021 14:44]

X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-04 14:34
Taro schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:36:
@knorde Dan zou ik eerder 23 dan 25 graden hanteren. Maar zoek gewoon even de range op van alle (gewenste) inwoners. Verder zou ik me niet te druk maken om de thermostaat zelf qua hoe vaak deze aanspringt, als het gewoon een goed merk betreft dan komt dat wel goed. En een keer een backup thermostaat hebben liggen is altijd handig.

Heb je ook wat filtermedia of de oude filter overgezet? Of ben je nu aan het indraaien met een fish in cycle?
Ik heb het water van het oude aquarium (25 liter) overgezet en 50 liter nieuw water.
Verder is de pomp helemaal nieuw (het oude filter was een klein binnen filter).

Ik snap dat het niet ideaal is, uiteraard wacht ik nog een aantal weken met nieuwe vissen erbij doen.
Verder heb ik een test kit dus ik hou de waterwaardes uiteraard goed in de gaten.
Sommige mensen zullen misschien zeggen, het is maar een vis maar ik vind dat je met levende dieren ook goed moet omgaan. Ik heb uiteraard ook alle benodigde middelen om toe te voegen om zo goed mogelijk water te hebben want met alleen water is zeker niet alles gezegd.

Fijn dat de thermostaat verder niet zoveel uitmaakt hoe vaak hij aan en uit gaat, hier komt dan nog een nieuwe voor.

[Voor 15% gewijzigd door knorde op 25-12-2021 14:47]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl


  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@knorde Let dan wel goed op de waterwaarden, zoals bijv. nitriet. Omdat je filter nog niet is ingedraaid en er weinig bacteriën in dat oude water hebben gezeten heb je mogelijk/waarschijnlijk nog niet voldoende biologische filtercapaciteit om de cycle goed te voltooien. Nou zitten er niet heel veel dieren in, maar wel iets om alert op te zijn, helemaal als je bijv. veel voert, etc.

X/Twitter | Replace fear of the unknown with curiosity


  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-04 14:34
Taro schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:47:
@knorde Let dan wel goed op de waterwaarden, zoals bijv. nitriet. Omdat je filter nog niet is ingedraaid en er weinig bacteriën in dat oude water hebben gezeten heb je mogelijk nog niet voldoende biologische filtercapaciteit om de cycle goed te voltooien. Nou zitten er niet heel veel dieren in, maar wel iets om alert op te zijn, helemaal als je bijv. veel voert, etc.
Helemaal mee eens, ik hou het goed in de gaten.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl


  • JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:49

JME

zeg maar Jamie

knorde schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:48:
Helemaal mee eens, ik hou het goed in de gaten.
Wat hou je dan in de gaten en wat ga je doen als er iets afwijkt? Tip: plan dat van tevoren, niet als het mis is.

  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-04 14:34
JME schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:31:
[...]

Wat hou je dan in de gaten en wat ga je doen als er iets afwijkt? Tip: plan dat van tevoren, niet als het mis is.
De water waardes en de vissen (gedrag). Als er iets afwijkt zal ik water waardes bijwerken met flesjes die ik heb. Zoals eerder gezegd, het is niet ideaal. Maar ik doe mijn uiterste best om het voor de vissen zo aangenaam mogelijk te maken/ houden.

Bedankt voor het meedenken!

[Voor 3% gewijzigd door knorde op 25-12-2021 17:06]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl


  • JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:49

JME

zeg maar Jamie

Het meest waarschijnlijke probleem gaat zijn te veel ammonia en/of nitriet. Dat los je niet op met flesjes helaas. Vandaar dat je er nu bovenop moet zitten, want je moet gaan waterwisselen als (wanneer!) het fout gaat.
knorde schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:44:
Sommige mensen zullen misschien zeggen, het is maar een vis maar ik vind dat je met levende dieren ook goed moet omgaan.
Daar gaat iedereen hier het 100% mee eens zijn. Maar dan..
knorde schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:30:
Aquarium draait nu enkele dagen, omdat het "oude" kleinere aquarium verkocht is moest ik de vissen na 1 dag al plaatsen. Ik weet dat het beter is om ze pas na een paar weken te plaatsen maar het kon even niet anders.
..ik snap niet waarom dit “moest”. Heeft iemand anders je oude bak verkocht?

[Voor 61% gewijzigd door JME op 25-12-2021 17:29]


  • dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
knorde schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:44:
[...]

Ik heb het water van het oude aquarium (25 liter) overgezet en 50 liter nieuw water.
Verder is de pomp helemaal nieuw (het oude filter was een klein binnen filter).

Ik snap dat het niet ideaal is
Niet ideaal? Denk eerder aan Oh shit. Je had op z'n minst dat filter moeten overzetten, en de bodem ook. Want aan water heb je niets qua indraaien. Aan bacteriën in flesjes ook niet trouwens, sinds je het over flesjes hebt (???).
Wat wel helpt: ingedraaid filtermateriaal overzetten. Ken je iemand in de buurt met een bak en kun je binnen liefst 3 kwartier een handje keramiek overzetten, DOEN! Uitknijpen ingedraaide filtersponzen is ook een goede optie als keramiek niet gaat. 3e optie is een paar handen bodem materiaal overzetten. Liefst binnen 3 kwartier uit het water, dus.

Je moet nu dagelijks nitriet gaan meten. Met druppels, niet met staafjes. Maak een grafiek van die waarden als je het niet snapt, maar die nitrietpiek komt eraan en dan gaan je vissen waarschijnlijk dood.
Voor nu: dus dagelijks meten, zo minimaal mogelijk voeren (1x/3 dagen een miniem beetje), en als een idioot gaan waterverversen zodra die piek in zicht komt. Als in, 30-50%/dag. Maar nu nog niet dus.

Edit: vergeet flesjes in het algemeen even, geen idee wat je ermee wil maar voor nu de bak met rust laten, al helemaal geen 'flesjes' erin gaan gooien. Voor straks waterwisselen waterwisselen waterwisselen en als de bak dan op orde is over dik een maand dan nog steeds geen flesjes 😉 tenzij het plantenvoeding is. En DAN kun je pas eens gaan nadenken over nog meer vissen toevoegen.

En ja, met 'gewoon water' is het over het algemeen wel gezegd: flesjes heb je eigenlijk nooit nodig, waar heb je die info vandaan? Van iemand die je flesjes wou verkopen misschien..? 😉
Enige is als je in België woont en chloor in je water hebt zitten, dan heb je wel waterverbeteringsflesjes nodig helaas. In NL, nope.

[Voor 20% gewijzigd door dragon2 op 25-12-2021 17:52]


  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-04 14:34
JME schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:23:
Het meest waarschijnlijke probleem gaat zijn te veel ammonia en/of nitriet. Dat los je niet op met flesjes helaas. Vandaar dat je er nu bovenop moet zitten, want je moet gaan waterwisselen als (wanneer!) het fout gaat.


[...]

Daar gaat iedereen hier het 100% mee eens zijn. Maar dan..

[...]

..ik snap niet waarom dit “moest”. Heeft iemand anders je oude bak verkocht?
Nouja, ik had hem te koop gezet en eigenlijk vrij snel een koper gevonden (wat ik overigens niet verwacht had dat het zo snel zou gaan). Toen moest ik even gauw schakelen. Achteraf gezien was dit misschien niet zo verstandig.
dragon2 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:45:
[...]


Niet ideaal? Denk eerder aan Oh shit. Je had op z'n minst dat filter moeten overzetten, en de bodem ook. Want aan water heb je niets qua indraaien. Aan bacteriën in flesjes ook niet trouwens, sinds je het over flesjes hebt (???).
Wat wel helpt: ingedraaid filtermateriaal overzetten. Ken je iemand in de buurt met een bak en kun je binnen liefst 3 kwartier een handje keramiek overzetten, DOEN! Uitknijpen ingedraaide filtersponzen is ook een goede optie als keramiek niet gaat. 3e optie is een paar handen bodem materiaal overzetten. Liefst binnen 3 kwartier uit het water, dus.

Je moet nu dagelijks nitriet gaan meten. Met druppels, niet met staafjes. Maak een grafiek van die waarden als je het niet snapt, maar die nitrietpiek komt eraan en dan gaan je vissen waarschijnlijk dood.
Voor nu: dus dagelijks meten, zo minimaal mogelijk voeren (1x/3 dagen een miniem beetje), en als een idioot gaan waterverversen zodra die piek in zicht komt. Als in, 30-50%/dag. Maar nu nog niet dus.

Edit: vergeet flesjes in het algemeen even, geen idee wat je ermee wil maar voor nu de bak met rust laten, al helemaal geen 'flesjes' erin gaan gooien. Voor straks waterwisselen waterwisselen waterwisselen en als de bak dan op orde is over dik een maand dan nog steeds geen flesjes 😉 tenzij het plantenvoeding is. En DAN kun je pas eens gaan nadenken over nog meer vissen toevoegen.

En ja, met 'gewoon water' is het over het algemeen wel gezegd: flesjes heb je eigenlijk nooit nodig, waar heb je die info vandaan? Van iemand die je flesjes wou verkopen misschien..? 😉
Enige is als je in België woont en chloor in je water hebt zitten, dan heb je wel waterverbeteringsflesjes nodig helaas. In NL, nope.
Wow ik schrik een beetje van de reactie(s).
Ik denk dat ik niet zo'n slimme keus heb gemaakt als ik het nu achteraf allemaal bekijk.
Ik had me beter moeten laten informeren als ik het zo lees.

Ik heb "flesjes" voor KH en PH en GH meting, dit waren de belangrijkste werd mij verteld door de winkel.
Dit zijn trouwens druppeltesten. Daarnaast heb ik een "fllesje" gekocht om kraanwater om te zetten naar aquariumwater.

Ik ben mij er nu van bewust dat dit een volgende keer anders moet, ondanks de "kritiek" ben ik wel blij met de informatie. De winkel reageerde er vrij laconiek op (hij gaf aan dat het vaak via deze manier gebeurde door onwetendheid van klanten en het vrijwel altijd goed gaat). Maar dit blijkt dus toch heel anders te liggen als ik het hier zo lees.

Nog even een andere vraag, is deze lamp beter: https://www.amazon.nl/Flu...id=1639725039&sr=8-3&th=1
Heeft nu niet de hoogste prioriteit maar ik merk dat jullie er veel verstand van hebben dus voordat ik het bestel lijkt het mij beter dat ik het even vraag :)

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl


  • dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
knorde schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 18:35:
[...]

Nouja, ik had hem te koop gezet en eigenlijk vrij snel een koper gevonden (wat ik overigens niet verwacht had dat het zo snel zou gaan). Toen moest ik even gauw schakelen. Achteraf gezien was dit misschien niet zo verstandig.

[...]

Wow ik schrik een beetje van de reactie(s).
Ik denk dat ik niet zo'n slimme keus heb gemaakt als ik het nu achteraf allemaal bekijk.
Ik had me beter moeten laten informeren als ik het zo lees.

Ik heb "flesjes" voor KH en PH meting, dit waren de belangrijkste werd mij verteld door de winkel.
Dit zijn trouwens druppeltesten. Daarnaast heb ik een "fllesje" gekocht om kraanwater om te zetten naar aquariumwater.

Ik ben mij er nu van bewust dat dit een volgende keer anders moet, ondanks de "kritiek" ben ik wel blij met de informatie. De winkel reageerde er vrij laconiek op (hij gaf aan dat het vaak via deze manier gebeurde door onwetendheid van klanten en het vrijwel altijd goed gaat). Maar dit blijkt dus toch heel anders te liggen als ik het hier zo lees.

Nog even een andere vraag, is deze lamp beter: https://www.amazon.nl/Flu...id=1639725039&sr=8-3&th=1
Heeft nu niet de hoogste prioriteit maar ik merk dat jullie er veel verstand van hebben dus voordat ik het bestel lijkt het mij beter dat ik het even vraag :)
Dat laatste flesje is dus nutteloos (in NL), die 2 testen zijn iig druppeltesten da's prima, alleen zijn dat nou net niet bijster interessante testen voor de meeste bakken 🤷 interessant advies wel van die winkel, wel origineel moet ik zeggen. Maar 1x meten van je kraanwater en je weet hoe hard en basisch het is, dat is vooral belangrijk voor het uitkiezen van je visbestand.
Bij knoerthard water beter kiezen voor tanganyika, Malawi, midden Amerika. Bij zacht zuur water bv zuid Amerika. Maar bij de meeste huis tuin en keukenbakken voeldoet elk kraanwater eigenlijk wel.

Zolang je geen speciale vissen of wildvang koopt.
Als je van plan bent CO2 te gaan toevoegen, dan zou ik de ph wel goed in de gaten houden.

Nitriet druppeltest heb je iig nodig, zeker nu. Maandag meteen halen! En dat waterverbeter flesje retourneren 😉

En idd, beter hier advies vragen 😊

  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-04 14:34
dragon2 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 18:44:
[...]


Dat laatste flesje is dus nutteloos (in NL), die 2 testen zijn iig druppeltesten da's prima, alleen zijn dat nou net niet bijster interessante testen voor de meeste bakken 🤷 interessant advies wel van die winkel, wel origineel moet ik zeggen. Maar 1x meten van je kraanwater en je weet hoe hard en basisch het is, dat is vooral belangrijk voor het uitkiezen van je visbestand.
Bij knoerthard water beter kiezen voor tanganyika, Malawi, midden Amerika. Bij zacht zuur water bv zuid Amerika. Maar bij de meeste huis tuin en keukenbakken voeldoet elk kraanwater eigenlijk wel.

Zolang je geen speciale vissen of wildvang koopt.
Als je van plan bent CO2 te gaan toevoegen, dan zou ik de ph wel goed in de gaten houden.

Nitriet druppeltest heb je iig nodig, zeker nu. Maandag meteen halen! En dat waterverbeter flesje retourneren 😉

En idd, beter hier advies vragen 😊
Flesje is al geopend dus kan niet meer terug.

Ik heb deze set besteld (je kan het maar in huis hebben): Sera Aqua-test box.
Daar zitten deze druppeltesten in:
- pH-waarde
- totale hardheid
- carbonaathardheid
- ammonium/ammoniak
- nitriet
- nitraat
- fosfaat
- ijzer
- koper of chloor
Zal dinsdag binnen komen als het goed is.

Verder wacht ik nog even af of iemand weet of de lamp geschikt (beter) is die ik stuurde, daarna ga ik hem pas bestellen :)

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl


  • Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-04 19:07
knorde schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 19:02:
[...]

Flesje is al geopend dus kan niet meer terug.

Ik heb deze set besteld (je kan het maar in huis hebben): Sera Aqua-test box.
Daar zitten deze druppeltesten in:
- pH-waarde
- totale hardheid
- carbonaathardheid
- ammonium/ammoniak
- nitriet
- nitraat
- fosfaat
- ijzer
- koper of chloor
Zal dinsdag binnen komen als het goed is.

Verder wacht ik nog even af of iemand weet of de lamp geschikt (beter) is die ik stuurde, daarna ga ik hem pas bestellen :)
Om heel eerlijk te zijn, in een winkel wordt soms advies gegeven door iemand die er wellicht niet heel erg veel verstand van heeft en zelf geen aquarium heeft (gehad). Daarnaast hoor je soms ook iets anders dan er daadwerkelijk wordt gezegd (daar heb ik nog wel eens last van).

En ook op dit forum lopen soms meningen en adviezen uit een, hoewel ze allemaal uit een goed hart en rijke ervaring komen. Een beetje filteren dus :).

Maar de reacties tot nu toe lijken mij allemaal vrij correct (met de 2 maanden oude ervaring die ik heb _O- ).

Inderdaad met een druppel test goed de NH3 en NO2 in de gaten houden. En een flesje dat wel daadwerkelijk helpt, waar ik goede ervaring mee had in ieder geval, is Seachem Stability. Dat is er speciaal voor om sterfte te voorkomen in een situatie die jij nu gecreëerd hebt.

Als je in de omgeving Elst (Betuwe) woont, mag je wel een half flesje ophalen. Ik heb het nu niet meer nodig.

Every magical journey begins with a single step

Pagina: 1 ... 90 91 92 Laatste

Dit topic is gesloten.


Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee