Jump to content
Forum Sköldpaddor

Dela Sköldpaddslåda Med Ödla?


Mocke
 Share

Recommended Posts

Hej!

Har funderat över tanken att låta min grek dela låda med en mindre dabbagam. De lever under ungefär samma miljöförhållande och äter i stort sett samma sak. Är detta en idé att tänka vidare på eller helt överge? Lådan är 120x80 cm och jag tror inte att det blir platsbrist, utan tvivlet gäller mer om de två djuren skulle bli stressade av varandra.

Omotiverade åsikter undanbedes.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen erfarenhet av dabbagamer. Om du inte får svar här så skulle du kunna kolla med djurparkerna, skriv gärna o berätta vad du fick för svar.

Några exempel på tropikarier mm:

http://www.tropikcenter.se/

http://www.tropicarium.se/

http://www.skansen-akvariet.se/

Tillägg: Nu läste jag info att dabbagam är en tropisk art, vilket inte grekiska landsköldpaddan är - den kommer från tempererade områden så det verkar ingen bra idé. Möjligtvis några månader under året när greken inte är ute eller dvalar

Edited by Mimmi
Link to comment
Share on other sites

Den sköldpaddsart som finns i samma områden som dabbagamer är Testudo graeca i t ex Marocko. Där lever dom troligen på samma typ av föda.

Jag har sett dabbagam tillsammans med T graeca i ett stort terrarium i en tysk djurpark.

I en mindre terrariemiljö som man har i ett hem skulle inte jag blanda sköldpadda och dabbagam. Jag tror att det kan bli stressande för djuren.

Ska man ändå blanda är nog T hermanni mindre lämplig än T graeca eftersom dabbagamen bör ha mycket hög värme vid solplatsen och för övrigt högre än vad som kanske är bra för en T hermanni

Link to comment
Share on other sites

Nu läste jag ytterligare info om dabbagamen - den är ett ökendjur vilket inte hermanni är - så de mår antagligen bäst av olika luftfuktighet och som P-A skrev temp. under värmelampan.

En ökenödla bör vara mer lämplig att ha med en ökensköldpadda i så fall, så att biotoperna överensstämmer. Men inte ens det vågar jag rekommendera, vet för lite.

Dabbagamen kan dö om den tappar svansen till skillnad från andra ödlor - ytterligare ett skäl som talar emot samhållning med andra arter.

Link to comment
Share on other sites

Bild på dabbagam och en Testudo graeca cyrenica (finns i Libyen)

dabbcyr.jpg

Men förutom stress, finns det några bakterieproblem som kan uppstå mellan de två?

T hermanni och Dabbagam passar inte ihop klimatmässigt (värme och luftfuktighet). Det tycker jag räcker som argument.

Hur det är med bakteriefloran vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

Har funderat över tanken att låta min grek dela låda med en mindre dabbagam. De lever under ungefär samma miljöförhållande och äter i stort sett samma sak. Är detta en idé att tänka vidare på eller helt överge? Lådan är 120x80 cm och jag tror inte att det blir platsbrist, utan tvivlet gäller mer om de två djuren skulle bli stressade av varandra.

Omotiverade åsikter undanbedes.

Jag är också intresserad av ett liknande projekt, dock kanske inte en dabbagam utan en insektsätare av något slag.

Jag kan inte tänka mig annat än att det finns ett ganska stort antal ödlor som delar samma habitat som T.h. boettgeri?

Mvh

Petter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...